Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dakine Dual Posi-lock Vs. Power-Clip System

• Dakine Dual Posi-lock Vs. Power-Clip System

Publicerad av royn på 3 april, 2008 vid 13:38

Kollar runt på ny midjesele och har mest kikat på Dakine och North.

Seglade på en North sele för ett tag sedan och gillade deras “snabbspänne” system som verkar finnas på Dakine Nexus också. Tyckte det var rätt smidigt och enkelt.

Hur är “buckle systemet” på T3:an, är det krångligt eller smidigt?
    Någon som har kört på både Nexus och T3 som kan kommentera?

Tack på förhand

Royn

jesper_b svarade 16 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • oscar

Medlem
    3 april, 2008 vid 14:21

T3ans system är inte krångligt, går snabbt att spänna på sig och sitter bra. Men personligen föredrar jag Pro-limits system som North använder sig av då det är ännu smidigare.

Det som är lite ovant med T3an är att kroken kan glida fram och tillbaka längs bandet. Har vant mig vid detta och tycker nog att det är ganska bra. Den flyttar sig nämligen bara om man vill det dvs vrider höften och tar i med kroken i hängseletampen.

• aronh

Medlem
    3 april, 2008 vid 14:52

Jag köpte en North Cross innan jul. Har varit riktigt nöjd med den. Jag har dock ingen erfarenhet av några andra selar från samtiden. Kanske att den är aningen stor men det går att dra åt med lite skicklighet eller hjälp. Skönt med den är att den har en platta som kroken sitter på vilket gör att man vet var man har den d.v.s att sitter fixt. Det är säkert fler selar som som har det. Kanske t.o.m de flesta. Har inte koll.

• endy

Medlem
    3 april, 2008 vid 15:27

Da kine har i år kommit med en krok i quickrelease utförande, heter kingpin spreader bar, passar på selar med power clip (nexus, blast, xt seat) http://www.dakine.com/windsurf/harnessesbars/spreader-bars/kingpin-spreader-bar/
    Sen kan man även komplettera med pad som gör att kroken sitter mer still om man diggar det. http://www.dakine.com/kite/harnessesbars/spreader-bars/spreader-bar-pad/

• aronh

Medlem
    3 april, 2008 vid 15:30

Oj jag missade visst att det var själva låsa-kroken-systemet det snackades om. På Norths selar tycker jag att det kan vara svårt att få av sig selen. Speciellt om man är kall om händerna. Den där man ska trycka loss den, som för övrigt är två stycken (en till plattan och en till kroken, sitter lite svårt till.

• ola-h

Medlem
    4 april, 2008 vid 07:10

Kalla mig traditionell, men DaKines “gamla” system med en metallplatta som man liksom trär in genom en annan metallplatta och drar åt måste vara det bästa. Det är iofs “slow release” men å andra sidan idiotsäkert där inga delar kan pajja.

Jag har lite svårt att förstå varför man skulle vilja byta bort sådan enkel och beprövad design mot ca 2s snabbare av och påtagning.

Men det är ju jag det. Kanske krävs det att man kör sönder ett spänne för att man skall uppskatta det enkla och hållbara…

• endy

Medlem
    4 april, 2008 vid 07:13

Frågan här är nog inte hållbarheten eller smidighet, utan möjligheten att komma loss då man skulle fastna i hängsele tampen.
    Hur som haver, Da kine skulle nog inte fortsätta med systemet år efter år om det inte fungerade tillfredställande.

• jesper_b

Medlem
    4 april, 2008 vid 13:19

Trodde de där snabbvarianterna var utvecklade för att undvika läskiga kite-olyckor? Hur som helst finns ju världens skönaste midjehängsele också som alternativ.

Jesper B
    (distributör av Hotsailsmauis midjehängsele)

Nej men nu dj-lar får jag skärpa mig. JOBBA inte konfa. Skriva forskning inte obetalda reklamtexter!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dakine Dual Posi-lock Vs. Power-Clip System

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.