Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Dalen bilder/film någon??
-
Dalen bilder/film någon??
Publicerad av bonasurf på 25 juni, 2008 vid 10:21Måndag tisdag bjöd ju på helt extraordinära förhållanden.
Är det så att alla som seglade i Dalen tyckte att det börjar bli lite väl crowded och inte vill uppmärksamma att det förmodligen är det fetaste vågridningsstället i Sverige? 😉
Det var ju flera som fotade och filmade?????
markan svarade 16 år, 4 månader sedan 13 Medlemmar · 19 Svar -
19 Svar
-
Du har ju själv svarat helt korrekt på din egen frågeställning…
Eller som du om jag minns rätt själv skrev om Gislöv en gång i tiden: Ligg lågt med postandet
Ler fortfarade med hela kroppen!
/M -
Jag tror inte på att Dalen ens existerar i verkligheten. Än mindre på att det seglades där. Det är ett påhitt från dem som satt bakom skrivbordet och inte kunde segla. För att dämpa ångsten övertygar man sig själv om att man var i Dalen (jämför med Astrid Lindgrens Nangrijala). När kompisarna vill ha bevis för att man verkligen seglade så drar man upp historien ovan om att bilder tyvärr inte kan spridas.
Antagligen är det samma sak med Gislöv, Åsa och Torö. Bilder därifrån är egenltigen bara photoshoppade bilder från Fituna och de som är med på bilderna satt egentligen på jobbet – ansiktsfoton från passfotoregistret har bara klistrats in i bilderna och de 2009 års prylar som de säger sig segla är inlänkade från någon fransk, spansk, rysk eller japans spionsite.
Fet vågsegling i Sverige är en utopi. Möjligen en illusion. En inre röst. Eller en nevrotisk tvångsföreställning.
-
Ursäkta mig! Ni har rätt. Det var helt platt och rak onsshore 😉
-
@M C 477592 wrote:
Du har ju själv svarat helt korrekt på din egen frågeställning…
Eller som du om jag minns rätt själv skrev om Gislöv en gång i tiden: Ligg lågt med postandet
Ler fortfarade med hela kroppen!
/MOm man vet om en bra spot, varför inte berätta? Så jäkla pubertalt med dessa “secret spots” man hör en del svänga sig med. Är det inte kul om man råkar på någon från en annan landsända som dyker upp och provar just din spot efter att ha fått ett tips kanske på steffos?
Nu måste jag bara leta upp “Dalen” på semestern:-) -
@frisk 477686 wrote:
Om man vet om en bra spot, varför inte berätta? Så jäkla pubertalt med dessa “secret spots” man hör en del svänga sig med. Är det inte kul om man råkar på någon från en annan landsända som dyker upp och provar just din spot efter att ha fått ett tips kanske på steffos?
Nu måste jag bara leta upp “Dalen” på semestern:-)Från att ha varit 3-5 seglare i Gislövshammar(enligt vad jag har hört) för några år sedan så är det mellan 50-100 vid en riktigt bra prognos. Kul?
Fet bild, Björn. Såg de andra bilderna som ni tagit. Najs!
-
Det har ju inte direkt varit nån brist på bilder från Dalen, iaf inte om man håller lite koll på kite-konfen. Det är alltid grymt feta vågor på bilderna, men dålig vinkel som fan. Kan det ens bli bra vinkel där? När det är mer neråt V, och vinkeln börjar bli rätt, då ligger ju hela själland i vägen… Menmen, med rätt bildbevis kan jag säkert bli övertygad… 😉
-
Har ju legat en hel del bilder ute från Dalen. Iaf på kite-konfen. Alltid feta vågor men dålig vinkel som fan. Kan det ens bli bra vinkel där? Iofs ett bra bildbevis kan ju räcka för att övertyga mej… 😉
-
@Ola H. 477625 wrote:
Jag tror inte på att Dalen ens existerar i verkligheten. Än mindre på att det seglades där. Det är ett påhitt från dem som satt bakom skrivbordet och inte kunde segla. För att dämpa ångsten övertygar man sig själv om att man var i Dalen (jämför med Astrid Lindgrens Nangrijala). När kompisarna vill ha bevis för att man verkligen seglade så drar man upp historien ovan om att bilder tyvärr inte kan spridas.
Antagligen är det samma sak med Gislöv, Åsa och Torö. Bilder därifrån är egenltigen bara photoshoppade bilder från Fituna och de som är med på bilderna satt egentligen på jobbet – ansiktsfoton från passfotoregistret har bara klistrats in i bilderna och de 2009 års prylar som de säger sig segla är inlänkade från någon fransk, spansk, rysk eller japans spionsite.
Fet vågsegling i Sverige är en utopi. Möjligen en illusion. En inre röst. Eller en nevrotisk tvångsföreställning.
Kör nog på den nevrotiska tvångsföreställningen isåfall…
/M
-
@bonasurf 477576 wrote:
Måndag tisdag bjöd ju på helt extraordinära förhållanden.
Är det så att alla som seglade i Dalen tyckte att det börjar bli lite väl crowded och inte vill uppmärksamma att det förmodligen är det fetaste vågridningsstället i Sverige? 😉
Det var ju flera som fotade och filmade?????
Ok!
En teaser. -
@frisk 477686 wrote:
Om man vet om en bra spot, varför inte berätta? Så jäkla pubertalt med dessa “secret spots” man hör en del svänga sig med. Är det inte kul om man råkar på någon från en annan landsända som dyker upp och provar just din spot efter att ha fått ett tips kanske på steffos?
Nu måste jag bara leta upp “Dalen” på semestern:-)I princip håller jag med dig och tycker det är kul med besök från hitan och ditan och ser det dessutom som någon slags demokratisk princip att dela med sig av sina spots.
Men det finns en sur praktik också. Det är inte bara så att vissa spots inte “håller” för särskilt många seglare. Det kan också vara vågsurfare att samsas med. Och ännu svårare – någon lokal markägare som kanske kan svälja ett par bilar då och då men skulle få dåndimpen av kanske upp mot 100 vindsurfturister.
Som sagt, Gislövshammar är ett exempel (där det dock rent markägar- och parkeringsmässigt löst sig bra om jag förstått det hela rätt). Åsa och Torö är ställen där det redan är problematiskt med antalet besökare, men som tur är dessa ställen delvis självsanerande – speciellt Åsa som inte har någon Kärringvik.
Det är bara att titta på surfingen som är en större och äldre sport. De har varit igenom allt detta. Jag tror inte surfare av naturen är snåla och ogina, men secret spot-mentaliteten frodas. Till vissa ställen får man helt enkelt förtjäna att bli invigd. Få secret spots kan dessutom hållas hemliga i evighet. Det är helt enkelt en mer eller mindre kort tidsperiod som upptäckarna kan ha stället för sig själva. Kanske är det en vettig lön för mödan som det är att leta efter nya ställen. Hur många av oss lägger tid på det när det blåser?
-
Ola har kommit något på spåren här. Tyckte jag kände igen den brytande vågen från Stena färjan mellan VBG-Grenå.
Potatisodlingen vid Dalen är mer spektakulär än vågförhållandena. Stället suger för fasen purfo!!
@Ola H. 477625 wrote:
-
@Ola H. 477777 wrote:
Men det finns en sur praktik också. Det är inte bara så att vissa spots inte “håller” för särskilt många seglare. Det kan också vara vågsurfare att samsas med. Och ännu svårare – någon lokal markägare som kanske kan svälja ett par bilar då och då men skulle få dåndimpen av kanske upp mot 100 vindsurfturister.
Håller med Ola H. I min olyckliga och obesvarade kärlek till vågseglingen har jag seglat ett stort antal mer eller mindre okända spots på “öin”. Vissa ligger man jvligt lågt med, andra delar man villigt med alla med någon sorts bräda under armen. Och det är för enkelt att vinkla det som “man inte vill dela med sig” utan helt enkelt en bedömning hur mycket tryck stället tål innan det blir problem och kontroverser. Det kan vara allt möjligt – dåliga vägar, känslig natur, elaka ornitologer och oförstående markägare – som sätter begränsningar. Sällan att spotet inte skulle kunna rymma fler på vattnet. Strandsatt på Bjäre av annan sorts kärlek har jag seglat Dalen. Känns inte särskilt “känsligt” men det kan kanske bli trångt – även om jag även varit solo vid flera tillfällen. Mycket vackert och skön surf ! Årets kvigkull tycks ovanligt livlig, koskräckliga avrådes ….
Ulf
Logga in för att svara.