Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Dålig laddning?
-
Rille har så rätt så rätt. Men jag lovar att en trasig regulator kan framkalla samma strul. 😉
-
@Svenne]Rille har så rätt så rätt. Men jag lovar att en trasig regulator kan framkalla samma strul. )[/QUOTE wrote:
OK Svenne, och fel på en sån är väl att föredra då de är lättare att byta än generatorn i sig väl. Just nu verkar Olle inte bry sig, jag tror han är mer intresserad av en kvällsession med kite med sökarljusbelysning, kolla kitekonfen.
Olle! Hur går det med din generator!? Vi är ett helt gäng här som undrar! 🙂
-
Rille wrote:Så bra då att du och alla andra har en sådan regulator som just Bliblöt har… Inte för att jag förstår vad du menar, men det är ju bra att du är nöjd. Du kanske inte förstår vad jag menar? Spänningen blir alltså max (som högst) det värde regulatorn är inställd på, sen ökar inte spänningen mer, utan den ligger kvar vid brytvärdet och därmed förstörs inte batteriet av kokning. Förmår däremot generatorn pga ex vis brända lindningar, oxid, skatbon etc inte ge mer än ex vis 13.5 V så aktiveras inte regulatorn (om den som brukligt är inställd på ett högre värde ex vis 14.4 V). Comprende amigo? 🙂
Vi förstår precis vad du menar Rille, och vi menar samma sak. De flesta av oss som skriver vet om att det är regulatorn är en begränsare för att batteriet inte ska skadas…..
Eftersom diskussionen uppstått tog jag fram min “bibel”, Haynes repbok för Cheva vanar på, hör o häpna svenska. Citerar ur den.
Syftet med en spänningsregulator är att begränsa generatorernas spänning till ett förinställt värde. Detta förhindrar spänningsvågor, överbelastning på kretsarna, etc., vid hög spänningsproduktion (precis som du påpekar och vi vet. Ej citat från boken)
Jag citerar igen.
Om fel uppstår i laddningssystemet behöver man inte genast dra slutsatsen att det är generatorn som orsakar problemet. Kontrollera först följande punkter.
Batterikablarna vid anslutningarna är rena och ordentligt åtdragna.Batterivätskans specifika vikt, är den låg byt batteri.
Kontrollera generatorns utvändiga kabelnät och anslutningar, dessa måste vara i gott skick.
Kontrollera drivremmens skick och spänning.
Se till att generatorns fästskruvar är åtdragna.
Låt motorn vara igång och kontrollera om generatorn har ett onormalt ljud.
Kontrollera battspänningen med en voltmeter när motorn är avstängd, spänningen bör vara 12 volt.
Starta motorn och kontrollera battspänningen på nytt. Den bör nu vara cirka 14-15 volt.
Leta rätt på testhålet i generatorns baksida och jorda tungan inuti hålet genom att sätta in en skruvmejsel och vidröra tungan och huset samtidigt.
Avläsningen på voltmätaren bör vara 15volt eller högre när tungan är jordad.
Om avläsningen visar låg battspänning är generatorn defekt och bör ersättas med en ny.
Om det avlästa spänningsvärdet är 15volt eller högre och generatorn inte laddar (det där fattade jag inte riktigt)ligger felet i regulatorn eller fältkretsen. Demontera generatorn och låt den kontrolleras av en motorelektrisk verkstad.Och nu hoppas jag innerligen att jag hjälpt snubben med den dåliga laddningen till ett felsökningsprogram……
-
ollfa297 wrote:Samma bil som i föregående inlägg. (golf GLD (diesel) -81 )
När man startar bilen lyser ett fast sken från laddningslampan, gasar man till en gång slocknar den. Sen börjar den lysa mer och mer ju längre man kör.
Jag mätte späningen över batteriet 2ggr när den var igång, 13.5V och 13.7V visade den. (har hört att det ska vara 14.4)
Tror ni detta bör åtgärdas? Någon nämnde att det eventuellt var en växelströms generator utan kol (?) i den, stämmer det? Då borde det ju inte vara generatorn.
Laddningsrelät vet jag inte var det sitter, jag antog att det skulle sitta i säkringsboxen, men den hittar jag inte(!) (har dock inte letat så mycket)
Asch då, glömde påpeka för dig att anledningen till att du inte hittar laddningsrelät är att den troligen är monterad INUTI din generator. Den kallas egentligen för spänningsregulator.
-
No comprende, no habla spanjol…. :tongue:
I min bil så har jag en laddningsregulator som reglerar strömmen genom rotorn via kolen på generatorn så att utspänningen blir 14.4V oberoende av varvtal och belastning (inom rimliga gränser givetvis). Detta är även i kombination med en spännigsstabilisator som ger en jämnare spänning och även skyddar mot överspänning.
Om ni andra bara har en spänningsregulator istället så stämmer det att den bara kan hålla spänningen under en viss nivå (14.4).
Tyckte tidigare att bara Getwet hade fatta hur en generator fungerar och min dåliga humor producerade då förra inlägget… :blush:
För att gå tillbaka till problemet så är mitt tips (förutom dålig kontakt mm som redan nämnts) att kolen är slitna och har dålig kontakt. Regulator går knappast sönder av sig självt.
Oftast är kolen och regulatorn numera i en enhet som sitter på generatorn och det kostar en slant att byta. Man bör även se upp med pirat delar här, jag har haft en från HCJ som drog ström när motorn var avstängd…
Logga in för att svara.