Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › dammat av prylarna
-
dammat av prylarna
Publicerad av Oregistrerad på 16 juli, 2007 vid 18:17jag hittade farsans gamla järvinen 385 på vinden, ovart jävligt sugen på o testa. har ju aldrig hållit på med grejerna, men verkar riktigt kul.
men nu vare så att den där prylen man spänner seglet med, den va ju paj (syns/hörs d att man e rookie?! , hehe), så ja undrar var man kan skaffa nya såna prylar, eller man aksnke måste tjacka helt nytt sail ?
han hade tajckat hela kittet för många många många många många många år sen, i hammarby, på ”vindsurfing fabriken” trodde han det hette… finns det kvar månne? i sånafall har om nog flyttat, nån som vet var?
eller var annars kan man köpa såna prylar i sthlm’s området?
tack för svar snarast på tobbe__storta@hotmail.comebh svarade 17 år, 9 månader sedan 9 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
skönt att höra att det finns flera galningar som sätter tilltro till farsans gamla lik till bräda 😀
Även jag hittade farsans bräda på vinden och har kört ett par gånger nu. Vilka ”grejer som man spänner seglet med” är det du menar? Är det snörena från halsen på seglet som man spänner bakåt mot änden av bomen som saknas (som i mitt fall) är det ju bara att sätta dit nya i lämplig dimension. Eller är det där man sätter fast bomen i masten du menar? -
Stället var nog ”Brädseglarskolan” som las ner i god tid innan Hammarby Sjöstad ens var påtänkt. Fina minnen… där köpte jag min Vinta 340…
-
tja varför inte köra med Järvinen??:
Brädan är ju helt out of date, men kan ändå vara kul att segla. Icke planande brädor har ju blivit i ropet igen… (? eller är det kanske bara försäljningssnack)
Om du inte vill läga ut pengar i onödan så föreslås följande:
Modernt (nåja 90-talssegel) segel i stället för det gamla trekantsseglet, samtidigt behövs en spännanordning (någon sorts förlängare) till seglet, för att det ska funka. Troligen är fästet i brädan termoskorksmodell?
En modern bom (nåja 90-tals) med snabbföste, annars blir du galen.Kostnad ca 200:- men det kan bli knepigt att fixa spännanordningen/förlängaren. (för 25 år sedan varierade mastdiametrarna en hel del)
Dom här åtgärderna gör brädan otroligt mycket trevligare att segla, och minskar antalet fall av hysteriska utbrott (som knytbommen skapar)
Kom ned till TWC, när det är sol och svaga vindar, så kan vi hjälpa dig få till det hela, men ring innan o kolla med mig.
hälsn Tomas
-
Apropå knytbommen, hur är det tänkt att man ska knyta fast den på lämpligt sätt? Tacksam för svar!
-
@Noak 400011 wrote:
Apropå knytbommen, hur är det tänkt att man ska knyta fast den på lämpligt sätt? Tacksam för svar!
Det här är en surfvariant av högskoleprovs-testet ”nog”. Det föreligger inte nog med information, vi vet inte vilken bom det är eller hur den ser ut.
Här är dock en generell instruktion:
Trä bommen över masten.
Lägg bommen parallell med masten, med bakänden mot masttoppen och framänden i ungefär den höjd du vill ha den.
Knyt fast bommen.
Fäll ner bakänden. Knuten/repen sträcks och bommen sitter som berget, kanske för hårt så masten riskerar att gå av. I så fall, fäst bommen med bakänden neråt nästa gång.
Antagligen har du satt bommen på fel höjd eller för löst. Upprepa proceduren under utstötande av ett antal högljudda svavelosande eder. -
@memark 400055 wrote:
Jag skulle säga ”vinkelrätt mot masten”, bara så inte nån gör fel.
Då kommer bommen sitta väldigt löst. Mitt minne var att man var tvungen att lägga bommen längs med masten, knyta fast den och sen fälla ner den tills den var vinkelrät. Gjorde man så, satt den stenhårt, annars blev det dressin-syndrom.
-
@Rasmus_W 400028 wrote:
Det här är en surfvariant av högskoleprovs-testet ”nog”. Det föreligger inte nog med information, vi vet inte vilken bom det är eller hur den ser ut.
Trä bommen över masten.
Lägg bommen parallell med masten, med bakänden mot masttoppen och framänden i ungefär den höjd du vill ha den.
Knyt fast bommen.
Fäll ner bakänden. Knuten/repen sträcks och bommen sitter som berget, kanske för hårt så masten riskerar att gå av. I så fall, fäst bommen med bakänden neråt nästa gång.
Antagligen har du satt bommen på fel höjd eller för löst. Upprepa proceduren under utstötande av ett antal högljudda svavelosande eder.Köpte en gammal Sailboard 315 komplett (några hundralappar)förra året när jag återupptog surfandet från 80-talet, Har under vintern och våren uppdaterat prylarna väsentligt, men i alla fall… På 80-talet var ju knytbom det enda som fanns att tillgå så man gjorde ju som du beskriver, vilket jag oxå gjorde förra året:crazy: det tog inte lång tid förrän masten var knäckt:tongue: … men bommen sitter som sagt som berget men man får vara lite försiktig… I det här fallet var masten som knäckebröd så det var nog inte så konstigt…
ha de’
//BooMan
-
@Rasmus_W 400028 wrote:
Trä bommen över masten.
Knyt fast bommen.
Antagligen har du satt bommen på fel höjd eller för löst. Upprepa proceduren under utstötande av ett antal högljudda svavelosande eder.”Knyt bommen” =
Sätt en åtta i ena änden på snöret. Dra snöret ovanifrån ner igenom det ena mindre hålet. Dra snöret ett par varv runt masten. Vik en ögla på snöret som du petar upp i det stora hålet. Gör ett par var till runt masten med den lediga änden. Peta upp den lediga änden genom det lilla hålet och stoppa in änden i öglan som sticker upp genom det stora hålet. Dra åt linan genom att dra i änden tills snöret är rätt tajt. Sen fäller du ner masten.
Skitenkelt, sitter som berget. Har du bredare anläggningsyta mot bommen och segel med fullängdslattor så räcker det med 45 graders vinkel på bommen om du drar snöret skapligt tajt. -
@Carl R 400790 wrote:
”Knyt bommen” =
Sätt en åtta i ena änden på snöret. Dra snöret ovanifrån ner igenom det ena mindre hålet. Dra snöret ett par varv runt masten. Vik en ögla på snöret som du petar upp i det stora hålet. Gör ett par var till runt masten med den lediga änden. Peta upp den lediga änden genom det lilla hålet och stoppa in änden i öglan som sticker upp genom det stora hålet. Dra åt linan genom att dra i änden tills snöret är rätt tajt. Sen fäller du ner masten.
Skitenkelt, sitter som berget. Har du bredare anläggningsyta mot bommen och segel med fullängdslattor så räcker det med 45 graders vinkel på bommen om du drar snöret skapligt tajt.SOm sagt. Vi vet inte vilken bom det är eller hur den ser ut. Det kan hända att den har två små hål och ett stort. Min såg inte ut på det viset.
-
Finns en annan variant också. Bom utan hål i frontbeslaget och med två skåror på utsidan istället (en på varge sida). Har men denna så ska man ha en tamp som är knuten till en ”ring” som har exakt rätt längd. sen lägger man tampen runt masten och trär på den på bommen, viker ner bommen ochdet sitter perfekt.
-
Tack för svaren 😀
Bomen har tre små hål, ett i mitten framför masten och ett på varje sida typ. Sitter löst som satan nu 😀
-
Strålande att du vill prova Järvinen. Hade en själv. Självmord varje gång jag tog den från lastbärarna ner till sjön (300m) och riggen blev snart en veritabel tepåse. Men, det är klart, bättre kanske att segla Järvinen än inte alls. Att sen dagens grejor, även de på beg här på konfen, är en helt annan dimension av enkelhet och upplevelse, ja det vet du kanske?
Tror aldrig jag lyckades få upp den i planing. Jo, en gång! Men det blev centerbordssplaning (trots infällt centerbord) och pannkaka, vred upp sig när farten ökade.
Gjorde ett eget centerbord, kunde tugga höjd, kunde plötsligt placera mig i lättvindrace. Men upplevelsen. Ja, den kom först när jag insåg euforin med att plana, att bli viktlös, flyga iväg med vinden och det hände INTE med min Järvinen.
Lycka till! Fastna inte i nostalgi. Dagens grejor har sååååå mycket mer att bjuda.
ebh (start 1982, nu ca 30st brädäktenskap senare)
Logga in för att svara.