Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Danmarks västkust

• Danmarks västkust

Publicerad av lance på 20 maj, 2011 vid 06:03

Funderar på att dra till västkusten Danmark till sen sommaren. Var ofta i Lokken trakten som liten och vill minnas att det blåste jämt och milslånga stränder.
    Ngn var där nyligen och har info?
    Finns Laguner med plattvatten som rykten säger?
    Vågor?
    Kiteförbud?
    Campingkostnader för husvagnar?
    Vilket område skall man satsa på?

Grymt om ngn har erfarenhet.

antonkite svarade 13 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • jenselias

Medlem
    20 maj, 2011 vid 07:13

Det beror på vad du gillar. Jag var där förra sommaren i ca två veckor. Finns gott om vågor och platt.

När du frågar om laguner antar jag att du söker plattvatten. Lagunerna du syftar på måste vara Jyllands “fjordar”, grunda gigantiska havsvikar eller sjöar. Ringköpingsfjorden var den bästa jag var vid, innanför Hvidesand. Åker man en liten bit kan man välja spot efter vindriktning etc. Skaven på södra sidan var nog det bästa jag varit med om vad gäller platt.

Vågor hittar du längs hela kusten. På utsidan av Hvidesand har du milslånga stränder med bra vågor. Men det är väldigt strömt, så inte helt ovanligt att man får gå några km tillbaka om man inte ser upp.

Anledningen att jag snöar in på Hvidesand är nog för att det är bästa campingläget för surf oxå. Ställer du husvagnen på en av de två (eller tre) campingplatserna söder om stan, har du gångavstånd både till havet och till fjorden.

Förbud? Va? – Det är ju Danmark och inte Sverige vi snackar om. Av det skälet önskar jag att svenskarna var lite mer danska. Campingkostnad hittar du helt säkert på nätet.

• debkausf

Medlem
    20 maj, 2011 vid 20:35

http://www.bestkiteboarding.dk/Spotkort.aspx
    Brukar kika på denna. Rekommenderar krik vig och öslös för platt o klitmöller,hansholm o vorpuer eller hur fan de nu stavades för vågor.

• above_the_law

Medlem
    20 maj, 2011 vid 20:42

Debkåusf vet vad han snackar om:-). Det fina med Hvide Sande är att dom även har en Cable Park om vinden sviker. Norre V är bäst vågsurf, tom bättre än K Möller. Ovanför hittar du även en hel del sköna våg kite spots efter kusten också…
    Vi bokade just en stuga till andra v i juli, 50 m från stranden i Henne Strand lite syd om Hvide Sande och lite norr om Blåvadn (eller hur det nu stavas), Dk:s största vågor när det vill sig!!!

CU soon:-)

• nicolai

Medlem
    21 maj, 2011 vid 08:00

Kortast väg från Sverige= Lökken.
    Bästa vågor= Området runt Klitmöller.
    Allt. dvs platvatten, vågor och cablepark= Hvidesande.

• antonkite

Medlem
    21 maj, 2011 vid 13:28

Jag instämmer med området kring Ringkøbing fjord är grymt bra.
    Kloster (Nordänden av RK- fjord), är en fantastisk bra spot där vi tillbringade mycket tid. Off shore, men så långgrunt att du kan stå till knäna i ett område på storlek med Liseberg!
    Du kanske får en ide om hur det ser ut på denna bilden av tjejen (vind ca 11ms om jag inte mins fel)
    [img]http://www.surfzone.se/forum/picture.php?albumid=158&pictureid=1087[/img]

Lätt värt ett besök i stället för att simma i leran med bygig vind i Aröd 🙂

Har bra camping att rekommendera i närheten av spoten – var smart nog att även fotta en bild 🙂
    [img]http://www.surfzone.se/forum/picture.php?albumid=158&pictureid=1086[/img]
    Rätt så prisvärd!

Hör av dig när du bestämt dig om datum – kanske hänger med:cool2:

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Danmarks västkust

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.