Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing där fick kajtarna! :)

• rasmus_w

Medlem
    20 januari, 2011 vid 07:52

Man lär i alla fall inte kryssa nåt vidare med en Formula i 25 m/s. För stor, för bred, för klumpig etc. Man vill säkert ha en mycket mindre bräda i det läget. Mindre, smalare, mindre fena. När Bringdal och gänget körde course med 50 cm breda brädor på 90-talet så visste de troligen vad de gjorde.

• rasmus_w

Medlem
    20 januari, 2011 vid 08:00
    benke.;644735 wrote:
    Blåser det tillräckligt hårt så kryssar/länsar man antagligen allra SÄMST på en liten speedbräda,
    Repetera:[pling]
    Blåser det tillräckligt hårt så kryssar/länsar man antagligen allra SÄMST på en liten speedbräda,

Hmm. Du menar om det blåser tillräckligt LITE så kryssar man sämst på speedbrädan?

• kinetic

Medlem
    20 januari, 2011 vid 08:15

Tja..Blåser det tillräckligt mycket & man är groteskt överriggad så brukar kryss vara det enda en vanlig surfare klarar av att hantera, oavsett brädtyp 😀

• rasmus_w

Medlem
    20 januari, 2011 vid 11:00

Om en vanlig surfare trots allt vågar/klarar att bryta ner sitt toköverriggade kit på slör så brukar hen ofta upptäcka att ju djupare slör, desto mer kontroll har man. Lova lite i vindhålen och sen närapå plattlänsa i byarna.

• kinetic

Medlem
    20 januari, 2011 vid 11:28

Rasmus: Är man groteskt överriggad så skall man nog heta Dunkerbeck, Albeau eller nåt liknande för att ens fundera på att försöka gå ner på halvvind/slör.
    Tror det var på en tävling i Klagshamn -06 som jag testade på “groteskt överriggad”. Från stranden såg vinden “hyffsad” ut (frånlandsvind). De flesta “speed-killarna” riggade mellan 5.5-6.0, jag drog till med 7.6:laugh:. Väl ute var det brutal-drag i riggen, inte en chans att dra hem, knappt så det gick att kroka i. Lyckades jag kroka i så lyftes hela ekipaget ur vattnet mer eller mindre trots att jag gick mer eller mindre på kryss, att falla av hade varit självmord. Testade att länsa (urkrokad) o det var mycket svårare, ända bogen man hade något som kunde liknas vid minsta lilla kontroll var kryss. Om du grejjar att falla av när du är så kraftigt överriggad så gratulerar jag, jag gör det inte iaf. Insåg rätt fort att 7.6 var liiiiite för stort, tog sedan ett gammalt Gaastra Slalom Pro 5.7 o det var fortfarande brutal-drag i riggen…
    Generellt så brukar jag inte fega o ta stora segel, ofta går det att hantera så länge det finns “luckor” i vinden då man kan få kontroll o falla ner snabbt som attan på slör, väl nere kan man klara sig hyffsat, problemen uppstår när man lovar upp eller skall stanna, iaf för mig som amatör…Blåser det riktigt bra brukar jag försöka starta i luckorna o falla av fort så man är i balans när “den riktiga” vinden kommer några sekunder senare:laugh:

Edit: Det är kanske lättare att vara “brutal-överriggade” på en Formula, men på den plankan jag hade då (105-liters slalom) så var det tok-kört…

• jester

Medlem
    20 januari, 2011 vid 11:57

Och hur ser inte vattnet ut om man kör toköver-riggad med en speed-bräda på en kryss-läns bana? Går knappt att köra med en speed-planka då…

• andersbq

Medlem
    20 januari, 2011 vid 12:04

Som vanligt, Benke har helrätt, Rasmus har tokfel.

• mattias-j

Medlem
    20 januari, 2011 vid 12:15

Haze, det var ju du som började! 😉
    Jag ville bara få fram att ett visst “slungande” ger högre toppfart och högre avg. Det gäller som jag skrev både windsurfare och kitare. Eftersom vi haft diskussionen innan om slingshot eller inte. Inget för eller emot. Som jag skrev: 61knop är sjukt snabbt och kräver respekt, och det är en kitare som gjort det…..

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing där fick kajtarna! :)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.