Senaste nytt › Forums › Övriga › Off Topic › Datakunnig?
-
Datakunnig?
Publicerad av calle_b på 14 april, 2006 vid 16:03Tjaba!
Har lite strul med C: och D:
Läget är följande:
Har en disk (c:), en SATA IDE, jaja, den snabbare varianten och en D: som är den långsammare PATA(?) Som ni märker har jag inte super koll på läget, men iaf. D: – disken är så fruktansvärt långsam att jag inte ens kan se på film från den. Vad göra? Allting är relativt nytt o fint.PLIS HÄLP
calle_b svarade 18 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 18 Svar -
18 Svar
-
Har problemet uppstått nyligen eller har det skett gradvis? Har du testat att defragmentera disken?
-
tjaba, tror att det blivit sämre på senare tid,men å andra sidan har jag aldrig försökt titta på film från D: förrut. Och när jag gör (försöker detta) så går allting skitslött.
Har defragmenterat den, men ingen skillnad.
-
Ok, men så det går att titta på samma film om du kör den från C: ?
Märker du bara av långsamheten när du kollar på film? -
Samma rulle funkar utan problem från C:
Filmen hackar, skrapar, digitalt skräpljud, precis hela filmen ”vill gå långsammare” verkar det som, och den går även långsammar. När jag för över data till disken tar det enorm tid, beroend på storlek…
-
Det låter som om disken håller på att gå sönder. Vad är det för disk och hur gammal är den?
-
den är i princip nyskick. Installerade den för 3-4 m sen.
Disken är en Maxtor 6L200PO
-
Den är nog kaputt, eller håller på att bli.
Gör backup på allt viktigt data med en gång.Om du har någon garanti eller liknande så försöka reklamera den.
-
Det kan inte tänkas vara en konflikt mellan min snabbare C:- disken och den långsammare D: – disken?
Tack för kloka svar!
-
jag orkade inte läsa allt men är du säker på att du har DMA (Direct Memory Access) på slaget till den enheten? jag vet inte hur det funkar i windows men i linux är det busenkelt. hdparm använder man då.. kanske nånstans i enhetshanteraren då? uppdatera drivrutinerna till kontrollerkortet/chippet åh testa igen.
-
Kan det verkligen vara DMA-inställningarna det är fel på när diskens prestanda har försämrats gradvis? En sådan grej borde man ha märkt med en gång tycker jag…
-
asså, nu vart det intressant, jag har ingen drivrutin för DMA… Har rekat, och även kollat in Dell´s hemsida.. Jävligt underligt. Låter som ”surfridern” kan ha e poäng här…
-
Kolla om den inte fastnat i PIO-läge
gå in under kontrollpanelen
klicka sedan på systemikonen, gå in under maskinvarafliken och tryck på enhetshanteraren.
Nu kommer det upp ett fönster med ett träd med alla dina hårdvarukomponenter.
Nu så går du in under IDE ATA/ATAPI-styrenheter
Nu vet jag inte om det var sata:n som var slö eller pata:n.
Men du kan ju kolla båda.
Högerklicka på den ena kontrollern på min dator heter den ”NVIDIA nforce4 parallell ata controller” och ta egenskaper.
Sedan går du in under primary channel, och kolla så att transfermode är i Ultra DMA mode. Det kan stå PIO här.. ändra till Ultra DMA.
gör samma sak med den andra kontrollern(sata), och kolla så den står i serial ata generation 1 mode.Hoppas det löser problemen
-
Tjaba, spanade läget och här får du en bild som satte griller i skallen på mig. Ha d gott
-
aha, jo den har fastnat i PIO läge.. vilket med 100% säkerhet är orsaken till ditt problem.
hittade en guide hur man åtgärdar problemet http://www.overclockers.com/articles1161/Det man i princip gör är att man högerklickar på den IDE-kanalen som det är fel på och avinstallerar den.. startar om och låter windows installera den igen.
-
japp, det är bara att rensa i enhetshanteraren så installerar allt om sig självt när du startar om datorn. i vissa fall så kan det även finnas som en bios inställning oxå. det kan du ju kolla om det inte funkar med att installera om drivrutinen för ata kontrollern
Logga in för att svara.