Senaste nytt › Forums › Övriga › Off Topic › Datorinköp, laptop, vilken?
-
Datorinköp, laptop, vilken?
Publicerad av ian på 23 december, 2006 vid 14:11Tjo,
eftersom jag inte vågar lite på att min snällhet under året lockar hem tomten till mig imorgon så tänkte jag handla en liten julklapp till mig själv.Ska till Irland ett tag och behöver en laptop men har inte hängt med så mycket i datorvärlden på senaste tiden,
vad ska man ha?Ska mest ha datorn till slösurfande och videoredigering. antar att pris ligger omkring tio? den det lutar åt nu är denna som jag hittade på elgiganten:
Packard Bell
Intel core Duo T2050
160gb hårddisk
2048 minnekan det vara något måntro? snabba svar uppskattas 🙂
ian svarade 18 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Det ser iallafall bra ut med minne och hårddisk säger min pappa som jobbar med datorer…
och den bärbara datorn i sig är väldigt bra. -
Vet du nåt om grafikkort eller det är nåt du tänkte köpa senare?
-
Ta en kik på en macbook också, särskilt om du skall redigera video. En MacBookPro hade ju suttit fint, men då kostar det en förmögenhet också…
Hursom, absolut minimum om du vill redigera film är nog 2GB minne (1GB är lite lite) 4 sitter nog inte alls fel.
-
tackartackar, svar efter fem minuter, det gillar vi. humm, vetetusan om jag vågar ge mig på en mac, verkar meckigt att synca med de flesta andra som trotts allt kör pc. fast ska nog ta en kik om e står sig bra pris/prestanda-mässigt.
någåon som vet om det e stor skillnad på core duo och core duo 2?
-
Jag har som mac-användare har väldigt få problem – om ens några – att synka med PC-användare. Kan faktiskt inte ens minnas när jag sist hade den typen av problem.
(…och jag hoppas själv på en ny MacBook pro i början av 2007, fast jag tror inte jag kan tjata mig till mer minna än 2GB…)
-
spanade lite på applebutiken men tycker macarna ser lite dyra ut i jämförelse. o macbook pro ligger tyvärr utanför min plånboks räckvidd.
-
Har aldrig kört mac själv men tror mycket på det OS:et. Dock känns det som att det är lite dyrt men alla som bytt från PC till OSX på jobbet är väldigt nöjda. Det man måste tänka på är ju om det finns något special program som man använder mycket i windows så kanske inte det funkar i OSX.
Själv kör jag linux, men det kan jag rekomndera att installera som dual boot eller skaffa en live cd efter du köpt din laptop.
Man kommer rätt långt med 1GB minne för vanligt användande. 2GB är mer intressant om man skall redigera mycket film eller tex flera utvecklings miljöer igång samtidigt. Laptop minne är rätt dyrt så det man kan göra är att köpa 1Gb till en början men se till så att man har möjlighet att upgradera senare om det finns behov.
Föresten så tycker jag att innan du bestämmer dig för att byta (om du funderar över det) till mac så försök att hitta nått sätt att få prova det lite o känna på hur det är. Har ju själv bara hört gott om det men det kanske inte passar just dig och det är ju mycket pengar att chansa. Man kan ju iofs köra XP på dessa laptops oxå men om du ska köra XP så kan du ju komma undan med en billigare laptop.
Den viktigaste komponenten i en laptop enligt mig är fläkten. Har hört många fläktar som låter illa efter ett tags avnändning eller som börjar låta som ett jet plan när man ser på en film så tänk på fläkt ljudet.
-
Mac är ju kanon på jobbet där saker måste fungera och inte får krascha, men gillar man att pula med datorn och aldrig blir färdig med den så har man/kan man göra mera på PC…
-
tack så mycket för svaren. mac blev lite dyrt, fick till slut bli en sånhär:
http://www.computercity.se/Product/Product.aspx?Identifier=SE93706
Logga in för att svara.