Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Dax Att Byta Linor!

• ristarpen

Medlem
    26 april, 2008 vid 20:18

ska du beställa linor så kan vi beställa i hop kanske blir billigare med frakt och skit

• blackadder

Medlem
    27 april, 2008 vid 07:30

Jag vet inte om du såg det men linorna var… eh… blå och röda. 😀

• sourra

Medlem
    27 april, 2008 vid 09:40

Vad tar de för linorna?

• kvabbso

Medlem
    29 maj, 2008 vid 08:46

Jag vet inte mer än er…………

• sourra

Medlem
    29 maj, 2008 vid 12:05

Kolla det din simpla hamnarbetare! =)

• Kjello

Gäst
    29 maj, 2008 vid 15:52

Lite konstigt att man måste beställa från Kina, när alla råvaror till linan tillverkas i Europa, Holland & Belgien.
    borde gå att få linor lika billigt från Europa, kanske Tyskland, England.

Kollade en båtaffär i länna för ett år sen, dom hade 1,5 mm Dyneema, och på Bauhaus Länna 2 mm Dyneema liknande pris, kommer inte ihåg exakt.
    Köpte inget då för jag ville ha 1,75 mm som båtaffären hade slut på.
    Bauhaus hade faktiskt 1,75 mm Dyneema då, men bara korta 5 m nystan har jag för mej, 2 mm fanns i 50 m rullar.

Kan va värt att kolla där igen nu, Sy ihop det kan inte va svårt.

• kvabbso

Medlem
    29 maj, 2008 vid 19:28
    sourra;470874 wrote:
    Kolla det din simpla hamnarbetare! =)

jag ska snart strejka bara hoppas på vind och att sourra klämmer näsan i sina böcker:mad:

• milkman

Medlem
    29 maj, 2008 vid 19:44

Innan jag började sälja grejjorna (och efter också, för jag trodde man kunde tjäna en hacka på att tillhandahålla eget tillverkade linor) så undersökte jag möjligheterna till att ta hem egen lina. Så här gick det:
    Vid det laget att jag kommit fram vilken fiber som är bäst, vävning som är ”stum/låst”, vilken diameter som faktiskt tål de 300kg med ca 2 i säkerhet som behövs, vilka som säljer dom förspända och vilken behandling som gör att de inte går tillbaka första gången du drar den på stranden så skulle jag få hem en rulle för att få det billigt nog. Dom verkar vara på 1000m (bara 10 bommar så ok man säljer). Jag hade tänkt mig tre färger efter som det är standard med höger/vänster och mitten linor i olika färg så man lätt ser om det blir fel. Så bara 3000m lina – lägg till dubblelt av mittenfärgen så blir det 4000m lina (40 bommar, många linor blir det)
    Sen behövdes strumpor (se ovan om materialval). Där kunde man köpa lite dyrare så då gick det att få typ 200m i taget. (fast det är till typ 100 bommar då)
    Frakt hem kostade med flyg som fyra linsett, och sen skulle jag hitta någon stans att både mäta ut dom, och sy dom.

Sen gav jag upp. Det var fan så mycket billigare att bara gå och köpa ett sett, och då får man infärgade linor, och får tag i dom samma dag eller dagen efter. Att inte ha fräsha linor är som att skita i att byta olja i motorn, dom slits – räkna med det, å gör du inte det så får du sälja lite blod eller nått:)
    Sen började jag importera kiter så då löste sig det – fast man får massa andra problem på köpet istället så jag vetifan ifall det är en bra lösning heller.. 🙂

• kvabbso

Medlem
    29 maj, 2008 vid 19:47

svin coolt att köra med 1000m lina, sjukt trög kiten hade blivit

• langens_kite

Medlem
    29 maj, 2008 vid 20:36

Att inte ha fräsha linor är som att skita i att byta olja i motorn, dom slits – räkna med det, å gör du inte det så får du sälja lite blod eller nått:)

Skulle nog jämföra det med att skita i att skruva fast hjulen å köra som faan.
    Bytte till 4 nya linor på en bom i söndags då en av mittenlinorna var avslitna efter en blåsig dag i höstas. Kollade infästningarna vid bommen och de såg hur fräscha ut som helst. Stack ut vid Lillis på eftermidagen i 7-9 meters vind
    Då jag hadde kört några timmar testade jag ett hopp på 3-4 meter,precis när jag drar fram kiten brister infästningen till ena styrlinan!Två lopar och en hård landning på rygg och axel i 0,5 meter djupt vatten.
    Gick bra, men skulle inte villa vara med om samma sak om man hoppar över tex en sandrevel.
    Att byta linor kan kännas onödigt men tror nog att jag fortsätter att byta till riktiga.

• Kjello

Gäst
    29 maj, 2008 vid 20:53

Så man ska kolla infästningarna lite extra noga då när man byter linor,
    tänkte dom är ju mycket kraftigare så dom borde hålla ett tag.

Nej jag tänker fortsätta köpa riktiga linor,
    båtaffärer & bauhause har bara vanlig försträckt dyneemalina med skyddande slitagestrumpa ytterst,
    då måste man gå upp i dimensionen, onödigt luftmotstånd och svårt att se om kardelerna/kärnan är ok.

Luftmotstånd i linorna bromsar obetydligt men, linorna hänger lite i en båge som rätas ut först, innan det styr,
    märkte skillnaden när jag köpte ”värsta kitelinorna” till min tvålinors foil-trick-kite,
    dom va bara kärna och vävda ”väldigt flackt” (det gick lätt att dra isär fibrerna med nageln obelastad)
    flexade inget och va alltid ”platta / livsfarliga” 50m hellängd c;a 1mm breda och c;a 0,5mm tjocka,
    hängde inte lika mycket som en båge med vinden, och kiten svarade mer direkt på styrning.
    Den kiten blev faktiskt mer direktstyrd med dom 50m linorna, än med 15m orginal-linorna runda med skydds-strumpa,
    som snäppte av efter en hård dag, dom platta utan slit-skydd lyckades jag aldrig slita av, trots att hälarna plöjde sand.

Liknande platta linor har jag aldrig sett till kitesurf, men dom klarade bara 200 kg, hoppas det kommer sådana som klarar 300 kg.
    Köpte dom i älvsjö på någon båtmässa eller friluftsmässa, önskar att jag visste hur man köper liknande linor nu,
    för jag ser att orginal kitelinor är vävda mer knixigt inte lika flackt och därför flexar mer.
    Med rakare flätning (som dom platta) kan man ha längre kitelinor, eller mer direktstyrning mm.
    Det finns linor med så gott som ingen flätning i kärnan, men med skydds-strumpa ytterst, vill inte ha.

Öhh spånskalle-varning, nu har jag snöat in på en bagatell, allt funkar ok som det är nu.

• nic

Medlem
    29 maj, 2008 vid 21:51

rätta mig om jag har fel men dynema är lite töjbara jämfört med Spectra (super aramid?). Dynema har dessutom låg smältpunkt så det skulle inte vara attt rekommendera att lämna linsettet i en parkerad bil i solen. Fast jag kan ha fel. Både Dynema å Spectra är ju företagsnamn å borde väl kunna tillverka mer än en kvalitet. Så var det iaf när jag var kvalitetsnerd inom skärmflyget för några år sedan.
    Är det fortfarande så, så duger inte Dynema för kite.

nic

• sourra

Medlem
    29 maj, 2008 vid 22:11

Så vitt jag har förstått är det som du är inne på bara olika varunamn.

Saxat från Wikipedia – alla gissningars moder:
    Dyneema is a registered trademark of Royal DSM N.V. (The Netherlands). Dyneema was invented by DSM in 1979. It has been in commercial production since 1990 at a plant in Heerlen, the Netherlands. In the Far East, DSM has a cooperation agreement with Toyobo Co. for commercial production in Japan. In the United States, DSM has a production facility in Greenville, North Carolina, which is the largest production facility in the United States for UHMWPE fiber.[3]

Honeywell developed a product identical in chemical structure, which is sold under the brand name Spectra. Though the production details are somewhat different, the resulting materials are comparable in properties.[4]

• klubben

Medlem
    29 maj, 2008 vid 22:29
    kvabbso;470993 wrote:

Sjukt många loopar i rad man skulle kunna göra också

• Kjello

Gäst
    29 maj, 2008 vid 23:23
    kvabbso;470993 wrote:

det är linorna som av vindtrycket hänger i en båge upp till kiten, som gör att den inte svarar,
    då rätas bara böjen ut först när man gör styruslag, sen kommer kiten.
    platta linor med minimal flex hjälper, Jag tror man kan ha en längd på 40-50m med ok direktstyrkänsla,
    om dom platta linor jag beskrev i förra inlägget finns i en 33% kralligare version.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Dax Att Byta Linor!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.