• Deathloops

Publicerad av regfellow på 8 oktober, 2011 vid 16:32

Hur vanligt är det? Hur många har råkat ut för det och vad gjorde ni för att förtjäna det och ta er ur det?

Själv har jag råkat ut för det en gång, då jag bodydraggade och vinden droppade till nära noll i en by och föll rakt ner i vindfönstret. Åkte på en rejäl resa, drog QR men kiten loopade och tvinna linorna så kiten flaggade inte. Ny tur på 50 m. Stog och fibblade med Kiteleachen och var på G och släppa hela skiten, men en kille fick tag på kiten när den krashat tillfälligt på vattnet.

Körde 12a på östlig vind sideshore vid LA, då vinden gick upp till 12-13 m/s.

xshaolin svarade 13 år, 6 månader sedan 16 Medlemmar · 28 Svar
  • 28 Svar
  • kneepad

Medlem
    8 oktober, 2011 vid 17:21

Vet inte om denna historien platsar i din rubrik, men kanske kan vara till nytta för folk som vill köra ”sin enda kite” oavsett vindstyrka.
    För några år sedan var jag överriggad med Cabrinha CO2 (c-kite) 16 kvm i Odense, DK. Var så glad när jag kommit ur eländet och min fru skulle ta ned den. Då kom en vindby så hon tappade den. Den Reckon-releasen hade jag inte i ryggmärgen att dra (man undvek helst det) för mittlinorna separerade HELT och sedan var det 2h trassel. Total-releasen hade jag inte koll på så bra. Slutade med (ca 1 sekunds betänketid) att jag åkte huvudet före in i en stenmur:ooo: – det var känslan av ”döden i vitögat” och ”nu är det slut”. Inga person-eller materialskador. Tror hel våtdräkt och huva sparade skrapsår.
    Nu:
    *kör jag alltid med hjälm
    *har flera stl kite
    *kollar releaserna hands-on innan launch – ”där är den och den drar jag där”.
    *ger f-n i att köra ibland – man får skilja på när det är MÖJLIGT och när det är ROLIGT.
    (Obs att jag inte är surkart/messerschmidter- applåd och respekt till folk som kan hantera hjälmlöst i råbyigt nära klippor och sten:smile:)
    /Live to ride the next day

• solomin

Medlem
    8 oktober, 2011 vid 20:15

När jag var nybörjare så skulle jag försöka hoppa, körde med kiten lågt, styrde kiten tillbaks förbi kl 12 utan att styra något med brädan.
    Resultatet var ett mesigt hopp i vattenytan under och förbi draken. Som då faller ner emot mig med ett par meters slack, innan linorna sträcks upp och kiten börjar loopa mitt i powerzonen. Studsar iväg i vattenytan och rycker först leachen sedan chicken loopen, fel ordning och tyvärr helt utan resultat. Till sist inser jag att en styrlina sitter i kroken på selen och kanske 100 m och ett gäng loopar senare blir jag av med draken.
    Försöker springa efter draken, men får hjälp med att stanna den.
    I efterhand glad att jag var långt ifrån stranden och att varken jag eller utrustningen skadades.
    Lärdom, lär dig nya saker långt ifrån land även om du åker på att bodydraga efter brädan en massa gånger, man lär sig att inte tappa brädan till slut.

• pepa

Medlem
    9 oktober, 2011 vid 07:32

5-6 loopar med ryggen först hängandes i hp-leashen är väl mitt rekord. Rakt igenom en fullpackad kitebeach, fast i vattnet.

• mericsson

Medlem
    9 oktober, 2011 vid 10:37

Är de så här du menar?
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=WQl_2Klta6w”]looping kite – YouTube[/ame]

• regfellow

Medlem
    9 oktober, 2011 vid 10:54

Ungefär… hade betydligt mer tryck i min kite och studsade på vattnet efter kiten som loopade så…

• acemattias

Medlem
    9 oktober, 2011 vid 13:47

Deathloops, naturens satt att salla agnarna fran betet.

• sl0k

Medlem
    9 oktober, 2011 vid 18:25

Lyckats hålla mig undan det hittills.
    Men funderar på om det ibland inte är bättre att ha leashen fäst fram på selen. Kan bli aningen mer besvärligt att få tag på QR på leashen om man släpas baklänges med bra tryck/fart.

[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=caDLkoOJODY”]Sieplywa.pl : Karolina Winkowska kite safety system problem[/ame]

• arvidl

Medlem
    9 oktober, 2011 vid 18:51

Den här berättelsen låter antagligen som något bara en nybörjare göra, vilket stämmer eftersom det var runt den tredje gången jag var ute och körde. Men jag ser det som en nyttig erfarenhet.

Efter en krasch snodde sig ena styrlinan ett varv runt bommen och kiten började loopa. Ett ryck i QR och problemet var löst, trodde jag!

Problemet blev att linorna trasslade ihop sig ganska ordentligt och när jag skulle veva in linorna för att ta mig in till land fick kiten kraft igen och började loopa på nytt. Det var ganska nära land och rak pålandsvind så det var bara att släppa lös grejorna. Som tur var var kiten i höjd med stranden och den la sig på strandkanten tillräckligt länge för att jag skulle hinna springa dit och säkra den.

Allt gick i slutändan bra men det var första och hittills enda gången det var ett skarpt läge. Men jag håller med om att man ska hålla sig en bra bit från stranden om man inte är 100% säker på det man gör.

• jonty

Medlem
    9 oktober, 2011 vid 20:11

En leash på brädan när kiten loopar okontrollerat är visst inte heller någon hit… brädan vände sig upp och ner och agerade djupgående roder, bara tur att polaren fick sig lös och inte drunknade… Behöver nog inte säga att leashen åkte i soptunnan efter det…

• sl0k

Medlem
    9 oktober, 2011 vid 21:20

Board leash är alltid farligt, så använd inte det.

http://www.kiteboardleash.com/

• xshaolin

Medlem
    10 oktober, 2011 vid 12:16

Det närmsta en death loop jag kan komma på är nog i så fall att jag i byigaste vinden i historien hamnade i vindskuggan och fick en hindenburg rätt ned i vågorna. Påföljden blev att en våg spolade min kite och fick den att invertera / tvinna…
    Det jobbiga i situationen var att innan jag ens tänkt på att rycka quick release så låg kiten och loopade runt runt men allt var så vattentyngt av spolningen så den stack inte så hårt. Konsekvensen var dock att när jag insåg att jag aldrig skulle få ordning på det tvinnade spindelnätet ryckte quick releasen till ingen nytta eftersom depower linan var intvinnad och låst i helvetet. Jag drogs rätt mot en stenpir. Som tur nådde jag tills slut botten och som tur var var folk på stranden alerta och kom till undsättning eftersom jag i mitt stretande nästan kunde stå imot kraften och därmed bromsade tillräckligt för att jag hann få hjälp och slippa släppa kiten helt.
    Jag har läst mycket att om man har No shit handles och kopplar upp sig på No shittens ring i stället för med chicken loopen och sedan rycker man quick releasen efteråt alternativt släpper bommen helt (unhookar såklart), så kan den enklare flagga ur på den ena ytterlinan? Stämmer det? Den kite jag körde vid denna situation hade inga Oh shit handles kanske jag skall tillägga… men hade det hjälpt mig om jag haft en bom med sådana? Oh shit handles skall också kunna hjälpa dig att komma ur invertering vid hindenburgning?!? (Och ja! Jag fattar att om man kopplar upp sig på No shitten utan att rycka quick releasen eller unhooka så komer kiten att loopa okontrollerat)

• sourra

Medlem
    10 oktober, 2011 vid 12:57

Allas vår Neven har varit på väg att loopa sig till Brasilien några gånger på frånlandsvindens Boavista. Själv har jag klarat mig men det är ju flera gånger per år som man ser folk få lite bonusdrag. Det känns som att det är vanligare på hösten när folk gör sitt bästa för att få sina stora drakar att funka i smådraksvindar.

Gäst
    10 oktober, 2011 vid 13:51

Min första drake, en RRD Hypertyp7…en lurig jäkel, den kunde få för sig att ramla ner en bit för att sedan låta sig fyllas av vind.
    En blåsig dag i Falkenberg hände och jag vurpade samtidigt, precis när man fick upp huvudet ovanför ytan så slets man iväg som stålmannen paralellt med ytan.
    Första sekunderna fattade man inte vad som hände, men andra rundan jag slets iväg, så såg jag på min färd genom luften att bommen snott sig runt ytterlinan….
    Tredje horisontella luftfärden lyckades jag rycka releesen och komma loss från draken,för att sedan springa kapp den i knädjupt vatten (förövrigt riktigt bra lårträning, för mjölksyran sprutar ut i musklerna)

Jag vet inte om fler upplevde Hypertypen som besvärlig eller om det bara var att man var nybörjare..??

• t_h_s

Medlem
    10 oktober, 2011 vid 14:04
  • xshaolin

Medlem
    10 oktober, 2011 vid 14:28

Hindenburgande vid 12 tolv körning är ju tyvärr en faktor man får räkna med om man valt en viss typ av kite design och tyvärr vet man inte alltid var draken är efter man precis testat ett nytt hopp och misslyckats och när man sticker upp huvudet ovanför vattenytan igen så kommer zeppelinaren rasande… Man kan alltid skaffa en annan typ av drake som inte har detta beteende om man vill göra avkall på andra performance faktorer som den draken har.
    Min fråga kvarstår dock. OM man valt en performance drake med lite hindenburgande tendenser och klantar sig eller om man hamnar i lintvinn / invertering etc av någon annan anledning där depower linan blir stucked – hjälper det med Oh shit tekniken jag skrev om ovan?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA