Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Debattartikel i NP om"bastu-hotet" på Torö-Örudden
-
Debattartikel i NP om"bastu-hotet" på Torö-Örudden
herr-pelegrin svarade 12 år, 11 månader sedan 13 Medlemmar · 41 Svar
-
dr Masse;677367 wrote:Såhär skrev jag:
Hej!
Jag är en av många, många personer som verkligen uppskattar tillgången till friluftsliv och natur på Torö och då särskilt på Ören. I mina ögon är det en av Stockholms-områdets allra främsta skatter och är en plats jag besöker flera gånger om året och har så gjort i över 15 år nu. Jag skulle till och med gå så långt som att säga att det är en av de allra viktigaste platserna i mitt liv, numera.
Till min stora förvåning fick jag nyligen information om att en bastu på Ören 1:7, den fastighet som …
… …
…
(etc)Bra skrivet och agerat, Masse! Jag har nu fått information om att ditt och flera av mailen från er andra till kommunen har kommit nämndens ledamöter till del, och gjort intryck som kan påverka utgången positivt (ur allmänhetens synpunkt alltså) vid morgondagens sammanträde.
I gårdagens (13/12) NP på sid 9 fanns f ö en artikel om saken. Journalisten hade dock bara talat med handläggaren och nämnde ingenting om att saken väckt protester från allmänheten.
/Lars
-
Tack Lars!
Men om någon skall ha ett stort tack om beslutet går allmänhetens väg så är det helt klart du som både gjort oss uppmärksamma på detta och dessutom skrev och fick in en utmärkt debattartikel i Nynäsposten.
Hoppas fler skriver mail till kommunen före morgondagen!
-
Historien fick ett lyckligt slut 🙂 . Ägaren drog nämligen tillbaka sin ansökan strax innan nämndsammanträdet! Den tidigare tomtplatsavgränsningen enligt 2006 års beslut gäller inte längre. Därtill har det konstaterats att den nuvarande plattan för bastun har en olaglig placering, varför det tycks som att den också måste rivas. Tja, vad mer kan man önska?
/Lars
-
Grattis allihopa och megatack än en gång till Electric! /JB
-
Stort tack för ditt engagemang Electric – och till alla som har mailat till kommunen så klart…
-
Ah, detta gjorde hela min dag – tidig julklapp! :santa:
Tack alla som engagerat sig, framförallt Lars!
-
Outstanding. Radioaktiv medlemskapsinbetalning för 2011 i Södertörns Surfklubb kommer in på måndag.
-
Fantastiskt.
Skönt att se att den stora massans behov och rättigheter kan segra över kapitalet då och då.Vi ses på Torö!
(Kanske inte i år men väl nästa)
God jul och gott nytt år!
🙂
-
Jag säger som Dr Masse – det kändes väldigt bra igår!
Jag trodde väl inte på en lyckosam utgång redan nu, däremot senare, eftersom jag var övertygad om att Länsstyrelsen vid sin kommande prövning inte skulle medge dispens; ett beslut som kommunen knappast skulle bråka om med tanke på den, enligt min tolkning, minimala chansen till framgång. Det skulle bara ha tagit längre tid och inneburit ännu mera jobb för oss.
Apropå tack måste jag nämna att det finns personer som agerat i kulisserna för vår och allmänhetens sak. Bland dem finns en Ören-fritidshusägare och jurist och en nämndpolitiker från ett parti som är särskilt mån om att värna strandskyddet. Om ni läser detta (vilket jag vet att ni gör 🙂 ) :all heder till er!
/Lars
-
Ok, vad jublar vi över?
Att bastun inte får byggas enl förslag och att ägaren troligen måste riva befintlig platta.
Men min fråga är ändrar det något för oss?
Jag var där igår och seglade och passade på att gå förbi framför huset för att titta.
Känns som att de som bor i huset ändå kan hävda hemfridsbrott om man passerar på stranden.
Eller har jag fel?
P -
Bastun innebär att de kunde utöka sin hemfridszon ganska rejält.
Självklart skall vi fortsätta att respektera den zon som de har idag, bland annat genom att undvika att gå framför huset för att titta… 😉
Logga in för att svara.