Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Debattartikel i NP om"bastu-hotet" på Torö-Örudden

  • dala-lama

    Member
    16 december, 2011 at 15:56

    He he, ok nu stod jag kanske inte med näsan mot rutan utan snarare gick precis så nära vattnet att jag inte blev blöt om skorna.
    Men där är det altså grönt att gå utan att inkräkta på deras hemfridsson?

  • svenne

    Member
    16 december, 2011 at 20:30
  • dude

    Member
    17 december, 2011 at 07:28
    Svenne;677700 wrote:

    Det finns väl ingen brygga där?

    Däremot står det i texten du refererar till, på sida 18:

    “Vidare har det betydelse om byggnaden vid tillfället är befolkad. Det är tvivelaktigt om man alls kan
    straffas för passage vintertid intill en synbarligen
    obebodd sommarstuga, ifall man går på mark som
    inte riskerar att skadas. Men för straffrihet fordras
    nog i så fall att byggnaden tydligt står tom; det räcker inte att invånarna tycks vara ute mera tillfälligt.
    Invid andra tomma byggnader än bostadshus får
    man antagligen passera, om marken inte kan skadas, eftersom där inte finns någon hemfrid att störa.”

    För övrigt inleder ju boken/texten väldigt vagt, hur nu det påverkar?

  • dude

    Member
    17 december, 2011 at 07:41

    Felaktiga skyltar har ju suttit uppe förut. Jag kommer inte ihåg, men har de tagits ner?

    sida 23:

    Kan markägaren
    utestänga allmänheten?
    Skyltar
    Ibland försöker markägare på olika sätt skydda sig
    mot både bil- och gångtrafik. Han kan markera det
    område där han vill slippa främlingar med skyltar
    (”Privat område”, ”Privat badplats”, ”Tillträde
    förbjudet” etc). Sådana skyltar får man emellertid
    inte ha uppsatta utan tillstånd av kommunen
    (byggnadsnämnd eller motsvarande), utom när det
    är alldeles klart att allmänheten inte får passera.
    Det gäller till exempel utan tvekan i fråga om en
    tomt eller en plantering. Man får också sätta upp
    skylt som ”är behörig av något annat skäl”; den
    kanske varnar för en verklig fara, till exempel en
    brant eller en arg tjur. (Se 5 § lag med särskilda
    bestämmelser om gaturenhållning och skyltning).
    En skylt spelar i och för sig ingen roll för rätten
    till gångtrafik, om inte de faktiska förhållandena
    ger ägaren stöd för förbudet. Förbud att beträda
    ett område som inte utgör tomt, plantering etc.
    behöver alltså besökaren egentligen inte respektera.
    Om markägarens ståndpunkt verkar någorlunda
    – det ligger till exempel en sommarstuga i
    närheten, fast på något längre avstånd än här har
    angetts som tomtområde – gör man dock klokast i
    att rätta sig efter förbudet; tomtbegreppet är så
    pass oklart att främlingen bör ha en viss säkerhets-
    marginal. Framgår det av skylten att kommunen
    har tillåtit den, bör man avgjort hålla sig borta från
    området. Då har markägaren antagligen rätt att
    förbjuda tillträde.
    Om någon har en sådan skylt uppsatt utan laglig
    rätt till det, riskerar han att myndighet förelägger
    honom att ta bort den obehöriga skylten (12 § i
    den nämnda lagen).

  • dude

    Member
    17 december, 2011 at 07:51

    sida 25-27:

    Stängsel
    I andra fall försöker markägaren utestänga allmän-
    heten genom stängsel. Ett stängsel kan i och
    för sig knappast utvidga det område som mark-
    ägaren har rätt att få skyddat. Är man tveksam bör
    stängslet respekteras – särskilt när det omger
    mindre tomter godtas det vanligen som tomtgräns
    – men annars får allmänheten utan risk för straff ta
    sig över stängslet och gå vidare. Stängslet får
    naturligtvis inte skadas; då riskerar man åtal för
    skadegörelse eller åverkan, och dessutom blir man
    skyldig att ersätta den skada man vållat.

    3. Kan markägaren utestänga allmänheten?
    Om ett stängsel spärrar av ett område med
    ”betydelse för friluftslivet” – framför allt badplatser
    och andra strandområden, utsiktsplatser etc. – kan
    allmänheten rentav vända sig till länsstyrelsen för
    att få allemansrätten bevarad (enligt 26 kap. 11 §
    miljöbalken). Länsstyrelsen kan förelägga markä-
    garen att på det allmännas bekostnad göra passage
    möjlig, till exempel genom att öppna grind i
    stängslet omkring ett sådant område. Om han har
    satt upp stängsel bara för att stänga ute allmänheten
    kan han till och med tvingas att ta bort hela
    stängslet. Men förutsättningen är att allmänheten
    verkligen har rätt att röra sig fritt på det avstängda
    området. Det får alltså inte bestå av tomt,
    plantering eller skadekänslig mark, till exempel åkrar.
    Sådan mark kan markägaren alltid spärra av.
    Allemansrätten kan inte utvidgas genom stängsel-
    genombrott, den bara bevaras på samma sätt som
    innan stängslet sattes upp.
    Det är inte säkert att passagen öppnas ens när
    allemansrätt gäller på området. Det kan hända att
    markägaren har vägande skäl för sin avspärrning,
    medan allmänhetens behov att röra sig i området
    inte är så stort. Bland annat kan man ta hänsyn till
    att en grindöppning kan väntas leda till en sådan
    invasion på området att marken just på grund av
    besökarnas mängd kan riskera att bli allvarligt
    skadad, eller att ägaren får svårt att driva en pågå-
    ende verksamhet på fastigheten om till-
    strömningen blir för stor; han använder den kanske
    till vilohem. Har allmänheten tillgång till likvärdiga
    friluftsområden – till exempel tillräckligt med andra
    bra badplatser i närheten – är det tänkbart att
    genombrottet inte medges. För att markägaren skall
    tvingas att släppa fram allmänheten fordras i
    allmänhet att friluftsintresset klart väger tyngre än
    hans intresse.

    Stängselgenombrott har till exempel tillåtits när
    en markägare på västkusten spärrade av en badplats,
    som allmänheten sedan gammalt använde,
    med ett staket. Hans stuga låg cirka 70 meter från
    badplatsen på en klippsluttning utan skyddande
    träd. Regeringsrätten ansåg att badstranden inte
    ingick i tomten. (Regeringsrättens årsbok 1961
    sid. 73.)
    I ett annat fall vägrade emellertid regeringsrätten
    stängselgenombrott vid en strand 150 meter från
    en herrgård. Där spelade det tydligen en roll att det
    gällde ett öppet område med karaktär av park och
    med terrassanläggningar och liknande. (Regerings-
    rättens årsbok 1991, ref. 54.)

  • dude

    Member
    17 december, 2011 at 07:57

    Det är ju precis det här som tomtägaren försöker göra.

    Från sida 29-30:

    Utvidgning av tomten
    En uppfinningsrik markägare kan också försöka
    utvidga det område som utgör tomt eller plantering
    för att hålla bort inkräktare. Som bekant är det
    i princip förbjudet att bygga på ett så kallat
    strandskyddsområde, vanligen 100 meter från
    strandlinjen. Över huvud taget fordras bygglov för
    nybyggnad (utom i vissa fall för ekonomibyggnader
    med mera), och när någon söker bygglov skall
    byggnadsnämnden ta särskild hänsyn till friluftslivets
    intressen. På områden där allemansrätten har
    större värde för allmänheten får man på detta sätt
    sällan uppföra hus.
    Markägaren kan också tänkas vilja anlägga
    trädgårdsrabatter, terrasser, fasta sittplatser,
    bryggor etc. omkring en eftertraktad badplats.
    Anordningar av det slaget kan utvidga tomten. Men
    sådana anläggningar är det som huvudregel förbjudet
    att uppföra på strandskyddsområden utanför tomten.
    Bryter markägaren mot förbudet riskerar han
    att straffas (29 kap. 8 § punkt 5 miljöbalken), och
    dessutom kan han få ett föreläggande att återställa
    området i tidigare skick på egen bekostnad.
    Samma regler gäller för privata stängsel, som inte
    behövs för jordbruk, skogsbruk eller fiske; också
    dessa skall prövas och ha dispens för att få sättas
    upp inom strandskyddsområde. (Se 7 kap. 16 och
    17 § § miljöbalken.)

  • dude

    Member
    17 december, 2011 at 08:06

    från sida 29:

    Handgripligt skydd
    Normalt skall ingen ta lagen i egna händer. Om nå-
    gon upplyser om vilka regler som gäller och det inte
    hjälper får polis tillkallas, som får avgöra vilka
    åtgärder som behöver vidtas.
    Om markägaren använder våld för att mota bort
    närgångna främlingar kan han dömas till straff,
    närmast för olaga tvång. Men har inkräktaren
    gjort sig skyldig till hemfridsbrott (se ovan) kan
    ägaren gå fri enligt reglerna om nödvärn, förutsatt
    att våldet är lindrigt.

    Vad är det som gäller när man går på stranden förbi tomten?
    Jag har hört talas om att tomtägaren handgripligen försökt avhysa folk, eller har jag fel? Vad gäller i det fallet?

  • dude

    Member
    17 december, 2011 at 08:18

    Av denna text görs det tydligt att vi bara får vara på marken som privatpersoner, inte i en verksamhet som något företag anordnat. Men vad gäller egentligen om vi skulle göra något anordnat via en klubb, en ideell förening? Går det bra att ha klubborganiserade events på Torö Insida, alltså Kärringviken, på marken som ägs på udden? Bara för att klargöra om nu det skulle bli aktuellt.

    från sida 30-31:

    Vitesförbud och anmälningsplikt

    I varje fall behöver inte uppträdandet vara straffbart
    för att det skall kunna förbjudas på detta sätt.
    I ett avgörande av Högsta domstolen hade en
    företagare hyrt ut utrustning för forsränning och
    anvisat en fors som lämplig; strandägaren lyckades få
    verksamheten förbjuden, eftersom hans mark blev
    utnyttjad så intensivt att det klart översteg vad han
    måste tåla på grund av allemansrätten. (Nytt juridiskt
    arkiv 1996 s. 495.)

    För att komma till rätta med mindre seriösa
    researrangörer och liknande har man gett regeringen
    möjlighet att föreskriva en anmälningsplikt för
    verksamheter av detta slag, myndigheterna får då
    också kräva vissa åtgärder för att motverka skador
    på naturmiljön, eller i värsta fall förbjuda
    verksamheten (12 kap. 6 § miljöbalken).

  • dude

    Member
    17 december, 2011 at 08:40

    Själv tycker jag det är riktigt najs att se till att det är helt skräpfritt. Har sett en o annan trasig hängselelina och silvertejp som jag har tagit upp och slängt.

    Tycker det är så sorgligt att se vackra platser i u-länder som är helt förstörda av skräp, t ex ön Margarita bara man kommer utanför El Yaque där vi “turister” håller oss för det mesta.

    från sida 61-62:

    Nedskräpning
    All nedskräpning utomhus på platser dit allmänheten
    har tillträde eller insyn är förbjuden enligt
    15 kap. 30 § miljöbalken; det gäller både i naturen
    och inom bebyggda områden. Den skyldige kan
    straffas om inte nedskräpningen är ”ringa”
    (29 kap. 7 och 11 §§ miljöbalken). Som ringa
    räknas det bland annat om skräpet inte medför
    obehag för andra eller risk för skada på människor,
    djur eller annan egendom. Här får man också ta
    hänsyn till hur mycket folk som kan väntas hålla
    till på området. På livligt besökta platser är det
    tänkbart att till och med sådan nedskräpning
    straffas som många anser helt oskyldig. Om till
    exempel många personer slänger var sin ölburk på en
    badplats, har man menat att det samlade resultatet
    av nedskräpningen är så pass allvarligt att man
    måste ingripa mot den enskilde nedskräparen; så-
    dan nedskräpning anses inte ”ringa” i lagens mening.
    I princip får inte ens markägaren skräpa ned där
    allemansrätten gäller eller folk har insyn. För övrigt
    föreskriver också plan- och bygglagen att tomt
    skall hållas i vårdat skick. Viss nedskräpning
    omkring jordbruks- och industrifastigheter får
    dock ofta tolereras. Den som är ansvarig för
    nedskräpning kan vid vite föreläggas att städa upp
    efter sig (26 kap. 9 § miljöbalken).

  • dude

    Member
    17 december, 2011 at 08:52

    Det var allt jag hittade av intresse gällande vad som stod i den här texten om allemansrätten. Jag tyckte den var lite sparsam med text om strandskydd. Finns det möjligtvis mer lagtext om strandskydd?

    // Niklas

  • herr-pelegrin

    Member
    18 december, 2011 at 12:30

    Jag vet inte men vad gäller enbart bastuns vara eller icke vara kanske det kan vara värt att nämna att det går att sätta upp en bastu utan bygglov i det fall det rör sig om en flyttbar s k bastutunna på “medar”.

Page 3 of 3

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Debattartikel i NP om"bastu-hotet" på Torö-Örudden

You must be logged in to create new discussions.