Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Debattera 11 vs. 12.5
Taggad: racing
-
Debattera 11 vs. 12.5
anonym-anvandare svarade 22 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 31 Svar
-
Windsurfing är inte nån stor sport och det är väl nog det som gör att det är svårt att hitta en entydig linje. Självklart ska man inte lägga några som helst begränsningar NEDÅT för dom som lagt ner hela sin själ under flera år på att tävla i Race/Formula. Då stannar utvecklingen upp och just detta med vidareutvecklingen av sporten är det mest fascinerande med windsurfing. (Har man surfat Riddarfjärden runt 80 på en Wing med 7.5 Mylar Rebell fatheadsegel så har man viss koll på just detta.) Att lägga restriktioner nedåt för den här gruppen med mycket aktiva tävlare är lika med att säga till alla tävlande Laser-seglare i Sverige (dom är många)….. taskigt men from i år så måste alla segla Radial-Laser (ca 5kvm (Normal-Laser ca 7kvm))….orsaken är att lätta laserseglare har klara problem att inte gå runt när det blåser ca 8-10m/s och vi vill få in nya och framförallt unga generationer i sporten. Ett annat begrepp som kommer upp när man talar om begränsningar för Formulaeliten generellt är: TRABANT.
Men kanske är det så att man i tex amatör verkligen ska fundera på att införa “Windsurfing-Radial” dels för att hålla kostnader nere och dels för att få in nya (flera) tävlande. Dom som har gott om pengar kan ju alltid gå upp och tävla i Pro-klassen. I översta skiktet är materialet själklart viktigt. Men ibland kan det också vara bra att komma ihåg att Robby N surfade på prylar från 93 i filmen R.I.P. (Hur ofta ser vi nån surfa så idag???) Det jag vill ha sagt med det är, att även om man inte har råd att köpa “hela kittet” (vem har det) så kanske det inte är helt kört i alla fall.
Mycket intressant diskussion att följa.
/Bosse -
Att statistiken ser ut så har med RM Björkvik att göra. Den tävling samarrangerades med Skidsport Bromma Cup och det fick upp antalet deltagande radikalt.
-
Nu är det som här också att Svenska Cupen i Formula Windsurfing PRO ÄR segling på elitnivå. Inom all elittävling är det alltid sponsring av de killar som presterar bra resultat. Sponsorerna vill ju inte att deras namn ska synas på nån som alltid kommer sist. De som ligger top 10 i Sverige är de som tränar mest och är villiga att försaka annat. Precis som Stefan Jeleby sa.
En kille som väger 70 planar nog lika tidigt med ett 11,0 som en tung kille på 100kg med 12,5 och planar igenom vindhålen på samma sätt. Valet är alltid fritt. Jag är glad att reglerna är som de e nu, annars hade jag aldrig haft råd att tävla. Funboard tänker jag närmast på då. När jag seglade funboard hade man som minst 5 kompletta riggar och minst 3 brädor och ett gäng fenor. De som var riktigt duktiga och låg i top 5 hade nog 4 brädor och 6 eller 7 kompletta riggar. HUR rättvist var det då? I år har jag inte tävlat pga andra omständigheter. Men jag räknar kallt med att vara tillbaka på banorna nästa år, under förutsättning att man behåller reglerna som de är nu.
Jag har tävlat i många år både i raceboard och funboard. Raceboard fick alltid segla men det var inte kul att pumpa sig runt en bana i 2m/s med ett 7,5 segel.
Funboard åkte man runt halva Sverige ibland och det kunde hända att man satt på stranden i 3dar och bara väntade även om det blåste runt 5 stadiga m/s. Hur kul tror ni att det var. Nej tacka vet jag formula med stora grejer så man får segla mycket mer. I år var det endast EN tävling som inte blev av. Under funboardtiden kunde vara 3 av 5 tävlingar som inte blev av pga vinden. Men man hade kunnat segla formula på de tävlingarna med dagens mtrl. Nog om detta nu. Blir reglerna ändrade så kommer mitt abbatsår att fortsätta ett bra tag till.PS Prisskillnaden mellan 11,0 och 12,5 är bara ett par hundralappar. Dåligt argument till att inte tillåta 12,5 nästa år. Ska man köpa helt nytt så kan inte den lilla skillnaden vara avgörande mellan 12,5 och 11,0. YES har samma mast till 12,5 och 11,0. DS Trött på denna diskussion nu. Visst ha begränsningar i AMATÖR men låt PRO vara.
-
Är det inte ett konstigt förslag att man genom att sträva bakåt i windsurfinghistorien, från 12.5 till 11.0, tror att fler ska börja tävla. Om segelstorleken minskas, kommer väl vindgränsen att höjas, alltså färre race. Minst hälften(eller?) av startfältet måste plana för att racet ska bli godkänt.
Jag förstår inte riktigt allt skitsnack om att det skulle vara för dyrt att tävla formula. Om man är fattig köp begagnat, det har jag gjort. Jag har köpt 2001 grejor, bräda och två riggar i nyskick för endast 17tusen, jag är i år hyfsad nybörjare och kommer antagligen att höja ribban ett snäpp till nästa år. Allt handlar väl om prioriteringar och uppoffringar, om vindsurf är det bästa du vet och nödvändigtvis måste ha de nyaste grejorna får man väl se till att jobba övertid eller nåt. Ni som gnäller på att 12,5 är för stort eller att tre segel skulle vara för mycket för ekonomin, ni har antagligen inte lagt era prioriteringar på rätt ställen.
Jag tycker formula är ett bra begrepp med intelligenta begränsningar så som det ser ut nu. Lyssna på dom som har satsat(läs: prioriterat sin ekonomi efter sin vindsurfinghunger) på fomula i några år. Dom anser ju att begränsningarna som nu finns ger det optimala förhållandet mellan ekonomi och många dagar surf. Om reglerna ska ändras hela tiden kommer det alrig att bli någon stabilitet på beg.marknaden. Jag är fullständigt övertygad om att ALLA som har vindsurfinghjärtat på rätt ställe kommer att ha råd att utmana likasinnade när beg.marknaden växer. Jag tror att du med förra årets grejor lätt kan placera dig på övre halvan av ett formularace, det handlar mer om viljan att träna ofta än att äga dom nyaste grejorna.
Efter att ha läst det mesta i ämnet både på denna konf och på utländska sidor, så verkar det som att ’8 av 10’ av de redan nu aktiva formulatävlande är mycket mer positiva till 12.5, av den enkla anledningen att få windsurfa mer. OM regeln ändras, hur många av de nu aktiva kommer då att hoppa av formula för att de känner sig överkörda av vindsurfingpolisen, är det nån som tänkt på det. Argumentet för de föreslagna nya reglerna, är i stort sett att fler nybörjare ska söka sig till sporten. Tänk om 10 nya börjar, för att det blev billigare, men 10 st slutar för att det blev tråkigare.
Ett förslag:
Ett sätt att begränsa antalet riggar skulle kunna vara att man senast två veckor innan racet var tvungen att registrera sin utrustning. För om man inte vet hur det kommer att blåsa (och det gör man inte två veckor innan ett race) kommer man att använda en utrustning som blir mer anpassad till sin egen kroppsvikt och talang (gentemot andra formulaseglare) än till gällande väder. En typ av handikappsystem som troligtvis kommer att medföra att ”ägandet” endast blir tre riggar och inte som för vissa fem-sex st, varför träna på en rigg som du inte kommer använda i race. Det skulle innebära att de som prioriterat sina liv efter vindsurfingen, inte skulle ha lika stort försprång gentemot nybörjarna.Till sist, jag tillhör skaran som, ständigt kollar vindprognoser, kommer på helt andra tankar så fort träden börjar svaja, plötsligt sticker från jobbet för att det börjar blåsa. Jag vill surfa så ofta som möjligt, utvecklingen inom formula har gjort livet roligare, varför backa tillbaka.
//Patrik Jonsson Formulanybörjare
-
Lite synd att inläggen väcker agressiva känslor…
Att begränsa segelstorleken kanske inte är lösningen trots allt. Att begränsa hur många segel man får registrera in vore nog bättre… Vi syns på vattnet!
Mattias 112 -
MIssa inte inlägget “What is a production sail”
-
Efter att precis seglat min första säsong i Svenska Cupen som amatör så har jag insett ett flertal saker.
Det ena är att jag som nybörjare i Formula definitivt behöver minst tre segel att välja bland på tävlingarna för annars blir jag sittandes på land om det brallar i alternativt slutar blåsa. Mitt minsta 9.0 kändes STORT i NM på Öland. Och mitt 10.9 räckte inte till i Båstad. Eller rättare sagt: jag räckte inte till då jag inte behärskar mina grejor som eliten gör. Därför ser inte jag hur ytterligare begränsningar skulle hjälpa mig som amatör?!?
Det andra är att jag definitivt vill ha ett 12.5 till lättvindsracen nästa år då det inte är kul att parkera ute på banan då vinden inte räcker till. Jag inbillar mig även att det för mig som vanlig, otränad svensk är otroligt mycket jobbigare att pumpa sig runt banan än att hålla en 12.5-rigg med drag i.
Jag hade som många andra inte råd att köpa en 12.5-rigg i år. Jag ville samtidigt inte köpa en då det inte gick att säga om skillnaden skulle vara så stor i början på säsongen. Jag lät därför proffsen testa och ge sitt utlåtande. Nu har vi fått ett utlåtande som entydigt pekar för 12,5:an. Då vill vissa plötsligt ändra reglerna. Materialet har ju precis släppts?!? Det är dyrt att köpa nytt, visst, men fr o m nästa år så finns det ju begagnat att köpa. Var tacksam över att begagnatpriserna är så låga istället! Jag ser fram emot att få utnyttja fler segelbara dagar med ett 12.5 och hoppas på att få chansen att utveckla mig mer som Formulaseglare nästa år än vad jag kunde i år pga alla dagar då jag fick sitta på stranden.
Om 10 år kommer vi säkert se seglare som seglar på dagens prylar OM utvecklingen inte forstätter att skena. Men nu finns det inga som kan segla på 10 år gamla prylar då prylarna är så ojämförbara. Jag har windsurfat sedan -85 och prylarna ÄR totalt annorlunda. Du kan inte jämföra några prylar från -93 med nyutvecklade Formulaprylar. Återigen: Var tacksam över att begagnatpriserna är så låga istället!
Gustav, SWE-108
-
Hej Gutstav
Kloka ord. Samtidigt ser jag hur tex klassen Laser Radial (ca 5 kvm) blivit en succe bland yngre laserseglare som helt enkelt har grova problem med Laser normal (ca 7 kvm) i högts modesta vindar. Det här är ju inte lätt överförbart till windsurfing men tanken är god och det fungerar bra. Kanske ska man låta amatör också vara helt fri (331 tex.) och bilda ytterligare en enklare klass med tydliga restriktioner. Fördelen med detta vore tex att “föräldrar” får en tydlig prislapp på vad som krävs om barnet ska börja tävla i just den klassen.Vad gäller prylar från 93 så var min tanke nog mer att poängtera att surfarens kapacitet är rätt viktig i sammanhanget. Prylar är viktigt men inte helt avgörande. Även om man inte har råd att köpa “rubbet för att race-a,” vad nu det är, så kan man nog placera sig rätt bra i alla fall om man tränar hårt och långsiktigt.
Vad som skulle mörda dem här sporten är att det kliver in alltför många restriktions-poliser, vilket uppenbarligen håller på att ske (euro-poliser??) och vilket en amerikansk segeltillverkare noterat. “Keep it simple.”
Ha det
/Bosse -
…det där med att tvingas registrera in sina segel 1-2 veckor innan tävlingen. (Kanske lämpligt att ha detta i samband med föranmälning så skulle vi få ordning på den biten också.)
Med föranmälning av segel uppnår man ju följande positiva effekter:
-Ingen behöver köpa mer än 3 segel (inte ens de som satsar 110%) eftersom man 1-2 veckor innan en tävling måste gardera sig för i princip alla typer av vindförhållanden.
-Ingen är körd om man råkar beställa en felaktig linje i början av säsongen (som det har blivit i de länder där man tvingas registrera in sina segel i början på säsongen). Sälj det segel som inte passar in och komplettera med ett nytt som passar bättre så är man “up and running” till nästa tävling igen.
-Mer rättvist för de som inte har råd att köpa 4-5 riggar.De negativa aspekterna skulle väl vara att man till respektive tävling inte skulle kunna registrera in en absolut optimal linje, men efter årets tävlingar och “gambling” som skett med storlekar känns det faktiskt som det skulle bli mer rättvist med en “pre-registrering” av prylar ändå, då de flesta seglare skulle satsa på likartade linjer tror jag.
Har jag missat något? Vad finns det mer för fördelar/nackdelar med detta?
Om inte någon annan gör det (tex du Patrik som kommit upp med detta genidrag) kommer jag skriva en motion om detta till årsmötet i november.
mvh
Per -
Tja Mattias!
Hoppas du inte tar någonting personligt, men många av de seglare som satsat på 12,5:or känner sig blåsta på pengar och potentiella seglingsdagar med det nya förslaget…det är därför det rör upp så starka känslor när någon som aldrig seglat en 12,5:a har en massa åsikter om dessa segel och vill att de skall förbjudas. Efter en lång och jobbig dag på jobbet kan känslorna lätt svalla över (mina egna inlägg inkluderade) när man läser vissa inlägg som man då tycker saknar både relevans och kunskap. Alla har rätt att uttrycka en åsikt och det är ju bättre att lufta dem här så alla som läser kan ta ställning för eller emot, istället för att någon sitter hemma på sin kammare och tjurar.Fortsätt att säga vad du tycker!..och fortsätt att skriva under med ditt namn! Det är mycket intressantare att diskutera med någon som står för vad han säger.
Läs också Patrik Jonsson och Dala Swe131:s inlägg under denna tråd….mycket relevanta och intressanta inlägg tycker jag, speciellt om man är ny inom Formula.
mvh
Per -
Per, ta och ge dig. Det är inte alls genialt.
Menar du på fullaste allvar att jag ska börja behöva planera mitt liv hela två veckor före tävling?!? 🙂
Mer byråkrati och mer strul. Mer jobb för arangörerna. Mer att hålla reda på…Låt det vara som det är, lättast så!
Ha det!
Jona – SWE876 -
du rå!
Släpp din ego-noja och tänk på arrangörerna istället! 😉Tror tvärtom att det blir en arbetsminskning för en arrangör som redan 1-2 veckor innan tävling vet vilka som kommer och vilka prylar som skall registreras in…det är ganska stressigt som det är idag när alla registreringar sker samma morgon som första tävlingsdag…finns inte en chans att hinna med att kolla att allt material som registreras är godkänt och OK. Också bra om arrangörna kan planera båtar och säkerhetsåtgärder i förväg när de vet ungefär hur många som kommer.
Förslag: Har man missat att registrera sig skulle man automatiskt endast få använda de prylar man hade förra tävlingen…ger lite spelrum för en sofflockskille som du själv….straffavgivften för sen anmälan bör dock höjas till 200-300kr tycker jag.
Du skulle ju dessutom tävla på bättre villkor mot dina kollegor som normalt köper 1-2 segel mer än du själv och “gamblar” vid inregistreringen inför varje tävling. Snål som du är (anser sig inte ens ha råd med en Seawind =radiostyrd segelbåt, för att segla med sina, som de trodde, bästa polare……som information till den oinvigde ) så kommer du ju ändå inte köpa fler segel än 3 till nästa säsong.
Surf on din gamla bakåtsträvare 😉
Ju förr-dess bättre!!
/Per
-
NEJ du har INTE seglat med nedhalstrim!!!
UTHALSTRIM!!!!!
Kan du inte skilja på nedhal eller uthal, är du antagligen inte ens en formulaseglare…
/S-45 Staffan…
-
Eeeh, varför inte Nedhalstrim? På långa brädor var det standard för flera år sedan. De stora kraften som behövs för att dra ner moderna racesegel är lite för stor för den lösning vi hade på den tiden men en och annan har experimenterat med det även i Svenska cupen. Jag är övertygad om att det kommer tillbaka i någon form. Barry håller på att experimentera med någon ny variant till exempel.
Tänk dig själv vad det skulle innebära för din segling om du enkelt kunde dra eller släppa en 5-10mm under segling!
3-3-1 12.5!
/Jona – SWE876 -
Säg så här: att ha nedhalstrimm är en bra ide, men att dra ned ett segel med imcs 38 låter j-vligt tungt, nedhalet är ungefär dubbelt så tungt som på masterna för 2 år sen med imcs 32
Logga in för att svara.