Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Debut i herrtidningarna…

• styret

Medlem
    20 december, 2002 vid 18:58

Anders_hoffman:
    Det jag skrev om objektifisering var ett svar till surfchick och dom andra var också svar på inlägg av andra personer i tråden, att svaret råkade komma re: till dej var för att jag tryckte svara längst ner i tråden och där råkade ditt namn ligga.
    Tur att det finns fler surfare än mej, även fast vi inte verkar vara många, som ser igenom vårt ”jämlika samhälle”.

Visst är det bra med exponering av sporten men vill vilket pris?

Därav min sarkasm med att det vore bra med exponering även i ”den svenske” som är SD:s medlemstidning.

• anonym-anvandare

Medlem
    20 december, 2002 vid 23:56

Vill bara ta tillfället i akt och backa upp ”styret” helt och fullt. Är verkligen ni andra som skrivit inläggen här så sabla korkade? Läste ett reportage i Åka Skidors sommarnummer som kändes oerhört mycket mer rätt både till innehåll och sammanhang än om vindsurfing kom med som någon ”häftig grabbig” extremsport tillsammans med vapenglorifiering och smygsexism!! Skärp upp er.

• anders_hoffman

Medlem
    21 december, 2002 vid 11:46

Om vi hade hållit den här tråden på den nivån som det från början var tänkt, nämligen diskussionen om vindsurfingens framfart i olika medier.
    Denna tråd var lite ironisk med tanke på att de bara nämt windsurfingen som en jämförelse till Extreme Carving. SOm ni ser i mitt grundinlägg nämner jag inte ens någonting om vapenglorifiering eller smygsexcism. Först i inlägg nr. 6 nämns ordet kvinnor, som pekar på tidningen.

Vapenglorifiering vet jag inte vad du menar med, de gjorde ett reportage om CSAR. Som är en operation där man räddar nedskjutna piloter bakom fiendens linjer.
    Vapenglorifiering för mig är när man går igenom ett M16 in i minsta detalj och berättar hur grymt bra den är osv.

/Anders

• styret

Medlem
    21 december, 2002 vid 12:29

alvarligt talat:

”…är precis vad windsurfing håller på att göra! Såg i ett gamalt nummer av cafe´ en grym bild på Rush Randle. Och i
    senaste numret av Slitz nämde de faktist windsurfing hela TVÅ gånger, och Kitesurfing en gång.

Windsurfingen är på frammarsch i de svenska medierna.

/anders”

Jag vet inte om jag kan tycka att det här är något inledande citat för en disskution om medier.

För övrigt anser inte jag att en tidning som skriver saker som ”Mjuka paket är inte alltid fel!
    Skinka och glögg i all ära. Men supersexiga Emma Lundberg kommer med klappar du alltid drömt om .” (saxat från hemsidan) är nyttig för sportens framtoning för nya målgupper exempelvis unga tjejer.
    Dom ahr en sektion med den vanliga typen av Sliz-bilder som dom kallar för ”veckans ögongodis”

Hur många här inne anser att det här är ett lämpligt sätt att tala om en kvinna. Efter ett sånt uttalande kan man anse att dom gör något annat än ser kvinnan som ett objekt till för mannens njutning? Att hon sedan ligger och ålar i stringtrosor och pushup samt troligtvis pumpade bröst ger ännu ett argument för deras kvinnosyn.

Jag kikade på det senaste slitz numret för att ha se vad det var ni talade om och då kan man ju tillägga att till det numret där det ”bara” var 9,7 procent bilder på kvinnor som faktiskt bar tillstymmelser till kläder följde även en väggallmenacka med som pryddes av en kvinna helt enligt dagens skönhetsideal com förvisso skylde både bröst och allt det andra men i full färd att dra av sej sina guldfärgade stringtrosor. så lite mer naket följde nog med.

på hemsidan finns en pressentation av numret med en kort film inlagd där bilden först täcks av ett par stora bröst med bara en söndertrasad t-shirt över för att sedan efter ett tag för en åkning upp och visa ansiktet. Totalt jävla retuscherad om man tittar noga.

ett bevis på att det faktiskt visas mer än med underkläder på.

bildspelet jag pratade om.

• anonym-anvandare

Medlem
    21 december, 2002 vid 14:16

Men skärp er!
    Till att börja med så har ni tagit disskutionen till en totalt löjlig nivå. Ska ni snacka ”Porr-politik” så kan ni väll skriva ett brev till riksdagen eller nått liknande.
    Dessutom så anser jag att om nu slitz är så illa så är väll alla klädes tidningar lika illa, till och med Ellos har ju för fan brudar i underkläder. Antagligen lika många sifor med, om inte fler. Dessutom så kan du ju ta en titt i Frida eller Cosmopolitan eller likanade ”tjej tidning”, ganska mycket lättklädda pojkar där. Men inte gråter du för det. Sedan undrar jag också om du någonssin har läst en slitz tidning? Den handlar inte om porr, nej tjejerna som är med i Slitz gör nog det ganska frivilligt. Dom kallar sig heller inte för Heta Sofie eller något annat porrigt namn. Nej expo, som det heter, består av en tjej som presenterar sig själv och visar några bilder på sig själv, bilder där man har lika mycket kläder som man har på en bad strand, om inte mer, en badstrand där du och jag spenderar ganska mycket tid både på brädan och med familjen på stranden.
    Disskutionen har blivit förlöjligad av dig och dina inlägg. Dessutom så vad gör det om det skulle stå med i en porrtidning ex. Om inte tjejerna köper tidningen själva så ser dom inte att reklamen finns, och om dom gör det så tror jag inte att dom mistycker att det kanske visas lite kött här och var. För helt ärligt så får man faktiskt räkna med det i de flessta tidningar. Hänt i veckan har ex. nässtan alltid någon papparazzi bild eller något likande som kränker både män och kvinnor genom att trampa in i deras privat liv. Men du klagar inte på det heller.
    Tänk dig för innan du kastar den första stenen.
    /Hellgren

• styret

Medlem
    21 december, 2002 vid 15:41

”Till att börja med så har ni tagit disskutionen till en totalt löjlig nivå. Ska ni snacka ”Porr-politik” så kan ni väll skriva ett brev till riksdagen eller nått liknande.”
    Det är väll en ganska väsentlig fråga hur vi vill marknadsföra sporten och för att kunna disskutera måste man lägga fram sina idéer om varför man tycker som amn gör.

Jag har inte snackat om anadra tidningar eftersom det inte har varit någon mening med det eftersom mej veterligen har det inte vart något reportage om eller reklam för windsurfing i varken frida eller Ellos kataloger.

”Den handlar inte om porr, nej tjejerna som är med i Slitz gör nog det ganska frivilligt. Dom kallar sig heller inte för Heta Sofie eller något annat porrigt namn.”
    Dom ställer säkert upp frivilligt, jag håller med men frågan har inte varit om tjejerna i tidningarna tar skada utan det är samhället som tar skada, jag radade upp en rad argument om hur.

”Nej expo, som det heter, består av en tjej som presenterar sig själv och visar några bilder på sig själv”
    Tyvär måste jag säja att du har nog blivit lurad i den frågan, det är nog inte så att dom skickar in sina hemmatagna bilder och ber att dom för in dom. oftast tas bilderna av frilansfotografer och är tänkta att införas i utländska medier men slitz kan betala mest och dom köper dom på den vägen.

”bilder där man har lika mycket kläder som man har på en bad strand, om inte mer, en badstrand där du och jag spenderar ganska mycket tid både på brädan och med familjen på stranden.”
    Jag vet inte vilka stränder du hänger på men där jag vistas ser jag inte alltför ofta tjejer som ligger och ålar med string i vädret och skyler sina pumpade bröst med händerna. Om du också hade brytt dej om att sätta dej in i disskusionen kunde du ha tittat på länkarna jag la in och fundera på bilderna där, som jag fick upp när jag gick in under EXPO på deras hemsida.

”Disskutionen har blivit förlöjligad av dig och dina inlägg”
    ursäkta men det var ingen disskusion innan jag började ifrågasätta saker, det var mest pepp för slitz, disskusion betyder att man är två olika sidor som lägger fram sina åsikter inte att man sitter och säjer samma saker till varandra, det känns osm jag upprepar mej.

”Dessutom så vad gör det om det skulle stå med i en porrtidning ex. Om inte tjejerna köper tidningen själva så ser dom inte att reklamen finns, och om dom gör det så tror jag inte att dom mistycker att det kanske visas lite kött här och var.” Det behöver itne bara vara tjejer själva som köper tidingarna, jag tror att det är slitz, café och musikvideor med ex Brittney S som har skapat det ideal vi har idag, killarna i unga tjejers omgivning och sedan så blir det en ondcirkel, killarna anser att tjejerna ska se ut som dom ser där, musikvideoproducenterna läser tidningarna och framställer sina artister på det sättet och tjejer blir alltmer pressade. Tonårstjejer är väldigt lättpåverkade.

”För helt ärligt så får man faktiskt räkna med det i de flessta tidningar. Hänt i veckan har ex. nässtan alltid någon papparazzi bild eller något likande som kränker både män och kvinnor genom att trampa in i deras privat liv. Men du klagar inte på det heller.”
    Det är ju nått jag har talat om hela tiden att samhället sexifieras. Ska det verkligen behöva vara så att man ska förvänta sej sånt i alla tidningar? är det ett samhälle vi vill ha?

”Tänk dig för innan du kastar den första stenen.”
    Tack detsamma. Jag vet inte om jag anser att personangrepp och ignorans är någon vidare argumentationsteknik, ingen jag ahr läst om som lämplig iallafall.

• anders_hoffman

Medlem
    21 december, 2002 vid 16:59

Snart stänger jag tråden (nån som vet hur man gör) smile.gif! Detta för att det inte längre finns någon diskussion angående vs i medierna. Utan den enda diskussionen som florerar är hur bra eller dålig Slitz är.

/Anders

• boman

Medlem
    21 december, 2002 vid 17:04

Inlägg raderat av Boman

• kungdenknege

Medlem
    22 december, 2002 vid 19:05

omslag.jpg

Kunde inte låta bli 😛 Från Flashback.

• styret

Medlem
    22 december, 2002 vid 19:14

Anders.
    Gör så. Jag håller med dej. Jag var bara tvungen att försvara mej på sissta inlägget annars håller jag helt med dej om att vi (eller jag) har glidit ifrån ämnet.

Sida 2 av 2

Diskussionen ‘Debut i herrtidningarna…’ är stängd för nya svar.

Inledning av diskussionen
0 av 0 svar Juni 2018
Nu
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Debut i herrtidningarna…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.