Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Definitivt inte först och säkert inte sist !

• Definitivt inte först och säkert inte sist !

Publicerad av colle_screamer på 1 april, 2013 vid 09:27

Jag har en fråga som säkert har ställts av hundratals tidigare i olika varianter men hittar inte mitt specifika svar någon stans så jag tänkte överraska ännu en gång med VILKEN KITE frågan.
    Jag e främst vindsurfare men lärde mig nyligen uppskatta även denna sport.

Jag vill främst köra kite när det inte räcker med 5.3 dvs nånstans runt 10-12 m2 och köra främst free/wakestyle. Då var det någon som berättade att jag bör välja ex. en Slingshot RPM eller Naish Park. Vad jag förstod det som på knackig spanska skulle det ha någonting att göra med trycket på bommen när man är urkrokad.
    Vad är det för egenskap man vill ha i en kite för freestyle/wake och vilka modeller av de andra märkena motsvarar de önskemålen.

/Colle

pjoter svarade 11 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • lima-ko

Medlem
    1 april, 2013 vid 21:08

Ska du främst köra free- och wakestyle ska du ha en open C-kite/C-kite. När du krokar ur kommer den inte dra mkt mer än om du var ikrokad vilket gör det lättare att få till ett bra “pop”, vilket också blir mer explosivt med en open-C/C, så att du får mer tid i luften att utföra ditt trick.

Förutom de två modeller du redan nämnt som är två riktigt bra kites finns även:
    (open C-kite/ren C-kite)
    Flexifoil Hadlow ID/Hadlow Pro
    Liquid Force Envy/Hifi X
    Naish …/Torch
    North Evo/Vegas
    Ozone Catalyst/C4
    Slingshot …/Fuel
    Switch Element/Combat
    med flera.

• milkman

Medlem
    1 april, 2013 vid 21:43

Gött svar. Från Ozone så är det Catalyst som är Open C. Då har du rätt jämförelse med RPM och Park som nämndes. 🙂

• colle_screamer

Medlem
    1 april, 2013 vid 22:07

Tackar och bockar!

• pjoter

Medlem
    2 april, 2013 vid 08:33

I vilken vind är du igång med ditt 5.3?

Hur mycket väger du?

Anledningen att jag frågar är vad du mest ska ha kiten till. dvs är det bästa urkrokade kiten i 8m/s eller är det bästa urkrokade kiten i 5m/s?

Nästa fråga är vilken slags åkning är det mest du tänker köra? ska du bygga dig en kicker å slider eller är det bara poptrick som lockar?

• colle_screamer

Medlem
    4 april, 2013 vid 20:38

Ha ha nej sannolikheten för att jag skall bygga mig en kicker/slider är nog relativt liten, inte de först 2 åren iaf. Nog mestadels poptrick som lockar.

Lite svårt att säga exakt vindstyrka, beror lite på vilket spot man snackar om med. Men över 10 m/s i medelvind blir det definitivt vindsurfing. Sen runt 5 och under anser jag nog inte att det blåser över huvud taget.
    Så jag hade nog siktat in mig på den vinden som skulle resultera i 6.0 segling i vanliga fall dvs runt 7 m/s vilket det känns som det blåser 90 % av alla dagar sen jag beslutade att lägga större segel på hyllan och köra 4.7/5.3 som största segel.

• pjoter

Medlem
    5 april, 2013 vid 15:25

haha ok. det är ju det som är så grymt med lättvindskiting, man kan ladda för fullt trots att det inte blåser. Lite som att åka störtlopp från en kulle och ha samma fart och åklängd som i alperna. Eller som att storvågssurfa i en småländsk sjö. 🙂

Rent storleksmässigt känns det bättre du siktar in dig på 12-14kvm då du ändå byter till w-surf vid 10m/s. OM du ligger på typ 70kg och upp.

Angående märken och modeller har du fått en bra lista. Även F-one bandit poppar å slackar linorna fint trots att det är en allroundkite.

• pjoter

Medlem
    5 april, 2013 vid 15:27

Å storleken gäller ju om du inte vill börja köra vid 4m/s istället och ha lika kul. då är det en FS speed i stor storlek som gäller. 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Definitivt inte först och säkert inte sist !

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.