Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Dela kite med frugan?

• Dela kite med frugan?

Publicerad av vulpes på 2 mars, 2007 vid 04:41

Hejpåer!

Jag och frugan har tänkt att börja kita och efter ha läst en hel del av alla inlägg här på surfzone så tror jag att det bästa borde vara att köpa en BOW 12-13 som nybörjarkite.
    (För en nOOb så är det en djungel med prylar där ute, och det verkar finnas rätt mycket subjektiva uppfattningar om vad som är bäst.)

Det skulle ju vara skitbra om vi kunde andvända samma kite att lära oss på, men jag vet inte om viktskillnaden kommer ställa till problem.
    Jag är 180 och väger 80kg medans frugan är 170/60. När vi provat på att bara flyga med kiten har det inte varit några problem att använda smma sele. Men det kanske är skillnad på vattnet?
    Tanken är att fösöka få tag på ett “bra” begagnat paket till sommaren som vi kan lära oss på och sedan byta ut det till “personliga” grejor när vi inte kraschar så mycket. 😉

Är det någon som har nått smart tips på en bra kompromiss för oss båda så vi inte behöver börja med att köpa två uppsättningar. (Kommer mest kita på mälaren och kanske en del ute på Torö.)

Mvh
    /Anders

milkman svarade 17 år, 8 månader sedan 8 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • chohoo

Medlem
    2 mars, 2007 vid 09:00

En tolva bow eller hybrid är en ganska bra idé, men tänk på att 20 kg viktskillnad motsvarar ungefär 2 m2 skillnad i storlek på drake. Jag och Evelin började också med en gemensam drake. Det är bra att ha någon på stranden som assistans innan man greppar hela grejen. Däremot fick vi ganska snabbt problem med våran viktskillnad eftersom Evelin alltid fick gå ut med för stor drake. Det var först när vi köpte en till mindre drake som hon kom igång på allvar.

• vulpes

Medlem
    2 mars, 2007 vid 14:06

Hmmm då kanske man direkt skall satsa på två stycken då, en lite mindre till frun och en 12 till mig. Är ju roligt för Anna om hon kan komma igång direkt. Vilken storlek på kite är lämpligt för en tjej på 60 kg? Kan man använda samma bom till en mindre drake som en på tolv kvadrat eller måste vi ha två olika där oxå?

Vilka priser är realistiska för förra årets modeler?

Mvh

Anders

PS Vilken otur att vi missade dig i El Medano hade jag vetat att du var där hade vi lätt gått kursen hos dig:laugh: DS

• sourra

Medlem
    2 mars, 2007 vid 14:29

Jag och min bättre hälft kommer köra på en 7-9-12-uppsättning vilket gör att när jag har 9-vindar har hon 7-vindar etc. Det känns som att det kan funka rätt bra.

• bohm

Medlem
    2 mars, 2007 vid 19:20

Ska ni köra samtidigt kommer ni behöva två brädor… och då är det ju nästan lika bra att köpa två drakar oxå 🙂

en 12 och en 9 av bow-typ tror jag ni kommer långt med. När det inte blåser så mycket får du vara kitebitch på stranden och bruden får vara på vattnet med 12:an. När det blåser mycket blir det tvärtom och du kör 9:an och hon står på stranden…. Vid de vanligaste vindarna (7-11 m/s) så kan ni båda vara ute med var sin drake.

• vulpes

Medlem
    3 mars, 2007 vid 03:17

Tack för hjälpen.
    En 12 och en 9 får det bli antar att 9:an kan vara bra att ha på vintern om man vill fara runt på isarna också?:wink:

Ha det

/Anders

• gonzo

Medlem
    5 mars, 2007 vid 17:37

tja jag har en polare som har en crossbow 9a om ni är intresserade. ca:5000
    här har ni nr till daniel 0709 999 873

• simoneburgess

Medlem
    5 mars, 2007 vid 19:32

Eller så skiljer du dig och tar upp mingolf istället. Då behöver man inte vänta på vare sig fru eller vind

• milkman

Medlem
    5 mars, 2007 vid 20:12

Gonzo. Det var någon på http://www.kitenation.se som ville köpa Crossbowkiter. Kolla under utrustning

• snygging

Medlem
    5 mars, 2007 vid 20:12

Ett hett tips är viktbälte för dykare, ni kommer garanterat bara behöva en billig C-kite då!!

• milkman

Medlem
    5 mars, 2007 vid 21:42

haha.. Det är ju universallösning ju!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Dela kite med frugan?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.