Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dela med av Era bästa trimtips

• rrd

Medlem
    13 mars, 2008 vid 12:08

För FW/Våg

Segel:

-Spänn lattorna så rynkor försvinner, inte mer. Mkt lätt spänning på de två översta

-Nedhal (när uthalet är spänt) så att ca 50% är löst mellan 2 o 3e lattan. Kolla på toppen vid segling att freeleechen försvinner o vind släpps ut.

-Uthal så att det inte tar i bommen vid segling ens med en smal bom, typ Local Spirits. Kolla att det roterar lätt vid torrsegling på land.

-En hand mellan hängseletamparna

-Bommen i halshöjd

Bräda:

-Fena framkanten på stroppen ca 1/3-1/2, fenan mitt i boxen är ofta bra

-Fenan längre bak: Mer höjdtagn, stabilare, längre fram mer våg , loose

Stropplacering: Testa lite olika, det har blivit längre mellan stropparna senaste åren. Här tycker många olika. Jag tycker lite längre fram för vågridn, håller planing längre. Längre bak för hårdvinssegl. Absolut inte för små stroppar-då kommer man inte över brädans mittlinje för bra vågridn.

Mastfot ca 130cm från akter, testa lite olika. Längre fram lite tidigare planing, längre bak mer loose.

Fenor: Till FW är flera fenor ett måste.Tex FW 85 med 25 cm o 23 fena ger ett mycket större intervall att segla i. Mer vågbräda med mindre fena, mer freeride/freestyle med större

Allmänt: Alla inställningar påverkar varandra och beror också på seglarens seglstil, längd o vikt personlig smak.

Vid vågridn är bra balans i riggen och tillräckligt mycket nedhal o inte för mycket buk viktigt för att överskottsvind ska släppas ut.

• spray

Medlem
    14 mars, 2008 vid 16:56

Vad har ni för grundregel gällande placering av hängtamparna på bommen. Jag får ofta känslan av att jag inte kan släppa bommen – att jag måste kämpa med kroppen för att hålla balansen även fast man hänger ut. Om jag bara hänger i tamparna så lovar brädan upp jättefort.

Lattorna, ska man slacka på dom när man inte ska segla på några månader?

• thomme

Medlem
    14 mars, 2008 vid 20:19

@Spray 451871 wrote:

Vad har ni för grundregel gällande placering av hängtamparna på bommen. Jag får ofta känslan av att jag inte kan släppa bommen – att jag måste kämpa med kroppen för att hålla balansen även fast man hänger ut. Om jag bara hänger i tamparna så lovar brädan upp jättefort.

Lattorna, ska man slacka på dom när man inte ska segla på några månader?

Eftersträva jämnt drag i båda armarna, måste du tjuvhålla med skot armen flytta dom bakåt, tjuvhålla med mast armen flytta framåt.
    Om tryckpunkten vandrar mkt när du kör har du nog spännt nedhalet för dåligt.

Jag kör med 10 – 15 cm mellan tamparna inte mer

Lattorna – om man vill och orkar

• rasmus_w

Medlem
    15 mars, 2008 vid 00:54

Jag placerar bakre fästet på ungefär 1/3 av avståndet mellan mast och uthalsöljett på mina mindre segel. Undantag urgamla segel. På stora segel har jag tamparna aningen längre fram. Främre fästet sitter nån decimeter längre fram.

Jag har märkt att rätt många har tamparna uppåt två decimeter klängre fram än jag på samma segel och det leder till en rätt annorlunda seglingsstil. När jag ser dem segla ser det ut som de bara skotar in halvvägs och när jag provar deras grejor känns allt fel, jag grejar knappt att skota in, tailen sjunker och det går sakta i största allmänhet.

Vitsen med att sätta linorna långt bak är att seglet blir perfekt balanserat när man har riktigt mycket drag i seglet, och det är då man behöver selen som mest. Sen blir det lite tungt för framhanden när man har halvdant drag men det går ofta att hantera.

• Knatte

Gäst
    15 mars, 2008 vid 10:29

Nu vet jag, att jag kankse upprepar vad många ovan har sagt.
    Men jag gjorde en uppdatering av Wikin idag med lite bilder och sådant. Har bara saxat ut det nya avsnittet och klistrat in här:

Ungefär var skall bommen placeras på masten höjdmässigt.

Den generella regeln är att bommen skall placeras i bröst eller axelhöjd. Då har man ett bra utgångsläge, för att placera bommen ungefärligt.

– Vill man ha tidigare planing och lite livligare bräda, så kan man höja bommen några cm. Detta lyfter upp brädan lite ur vattnet och gör att brädan planar lite tidigare. Du kan även få bättre fart i marginella förhållanden.

– Börjar man bli överriggad, så kan man få bättre kontroll på rigg/bräda genom att sänka bommen någon/några centimeter. Om bommen sänks så ökar trycket på brädan och du får lite bättre kontroll i överriggade förhållanden.

Några ord om hängselen och dess placering på bommen.

– Det finns flera metoder för att ungefärligt placera hängselelinorna på bommen.
    1. Ett ungefärligt värde är att placera den främre fästet på hängselelinan, på ca 1/3 längd på bommen.
    Så är bommen 210 lång för de aktuella seglet, så sätter du den främre hängselelinan på ca 70 cm från främre bomfästet. Detta är bara ett riktmärke och personlig tycke och smak kan ge vissa skillnader.

l_ngd_bom.jpg

2. Man kan placera det främre hängselefästet, på samma avstånd som antalet handbredder som seglet är stort. Tex. har du ett 6.0 kvm segel så skall främre fästet på hängsele-tampen placeras ca 6 handbredder från bomfästet.(Se bilden som är anpassat till ett 5.0 segel = 5 handbredder)
    Denna grundregel passar på segel mellan 4-6.5 kvm storlekar.

bom_lina.jpg

Några tips för finjustering av placeringen av linorna.

– Om det är mest bakhandsdrag i hängselen, så flytta bak båda linorna så det blir jämnare tryck.

-Om det är framhandsdrag så flytta fram hängselelinorna tills det känns jämnare tryckmässigt.

Regeln är: Flytta linorna åt samma håll som trycket i armen känns, för att få ett jämt tryck i både fram och bakhand. Oftast pratar vi om någon/några cm som man behöver flytta linorna (man flyttar båda hängselefästerna samtidigt)

Hur brett skall hängsele fästerna sitta isär?

-Ett riktmärke är att avståndet skall vara 15-20 cm mellan hängsele fästerna. (Drygt en handbredd) Kortare avstånd föredras av duktiga seglare, längre avstånd kan vara en fördel om man är lite mindre duktig seglare.

Bredd_hangsele.jpg

Längden på hängsele linorn skall vara.

Längden beror lite på om man har midjesele eller sittsele när man seglar. Men en generell regel är att hängselelinan skall vara mellan 24″ och 28″ för nästan alla.

– Har man för kort lina, så kan det vara svårt att kroka i och ur hängselen. Det kan vara lättare att åka på kastfall i överriggade förhållanden..

– Har man för långa linor så kommer kroppen för långt från riggen och höften/rumpan kan släpa i vattnet.

Resten av Wikin hittas på: http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?p=252943#post252943

• tim-eriksson

Medlem
    15 mars, 2008 vid 10:48

En fråga direkt!

2. Man kan placera det främre hängselefästet, på samma avstånd som antalet handbredder som seglet är stort. Tex. har du ett 6.0 kvm segel så skall främre fästet på hängsele-tampen placeras ca 6 handbredder från bomfästet.(Se bilden som är anpassat till ett 5.0 segel = 5 handbredder)
    Denna grundregel passar på segel mellan 4-6.5 kvm storlekar.

Regeln är: Flytta linorna åt samma håll som trycket i armen känns, för att få ett jämt tryck i både fram och bakhand. Oftast pratar vi om någon/några cm som man behöver flytta linorna (man flyttar båda hängselefästerna samtidigt)

Så ni flyttar hängseletamparna så mycket…? Upp till 2 händer när ni byter från 6 m^2 till 4m^2 ?.

Där ser man, får vi börja testa! När jag väl har fått balans i riggen så brukar de få sitta där de sitter fasten det inte blir perfekt för alla segel.

• ola_p

Medlem
    15 mars, 2008 vid 11:17

@Tim.Eriksson 451974 wrote:

Så ni flyttar hängseletamparna så mycket…? Upp till 2 händer när ni byter från 6 m^2 till 4m^2 ?.

Där ser man, får vi börja testa! När jag väl har fått balans i riggen så brukar de få sitta där de sitter fasten det inte blir perfekt för alla segel.

Ja, det låter rimligt. Jag flyttar på magkänsla och vart bommen är sliten. Men jag tror nog att jag flyttar ca 15 cm mellan 4.1 och 5.7.

Att ha dem på samma ställe skulle bli helt hopplöst, även på halvkvadratssteg.

• jpo

Medlem
    15 mars, 2008 vid 14:39

Är det nån som testat Simmer Spark 8,0 och eller 3-XC 8,5 (2007)? Behöver skaffa ett större freeridesgel i denna storlek helst passande på 460 mast. Tacksam för tips om andra märken etc.

• oaxen

Medlem
    15 mars, 2008 vid 14:46

Jag brukar skriva segelstorleken med en vattenfast spritpenna mellan hängseletampsfästena när jag hittat rätt position, då slipper hålla på och fippla så mycket. Det finns inget värre än att behöva slösa seglingstid på att hitta rätt position när det väl blåser.

Rigga alla segel när det inte blåser, markera på bom och förlängare vilka positioner som är rätt för respektive segel – “klar’t o betar’t”.
    Då går riggningen när det blåser geschwinnt och du kommer på vattnet med rätt rim.

• spray

Medlem
    15 mars, 2008 vid 15:44

Jättebra guide knatte!

Huur är det med fotstropparna. Jag har försökte flytta stropparna längre bak och ut mot kanten på brädan men det resulterar endast i att jag får problem med balansen på brädan. När jag försöker ställa mig i stropparna så kantrar brädan väldigt lätt. Är det måhända kanske bara en träningssak eller finns något trimtips ang detta?

• Knatte

Gäst
    15 mars, 2008 vid 16:11

@Spray 452021 wrote:

Jättebra guide knatte!

Huur är det med fotstropparna. Jag har försökte flytta stropparna längre bak och ut mot kanten på brädan men det resulterar endast i att jag får problem med balansen på brädan. När jag försöker ställa mig i stropparna så kantrar brädan väldigt lätt. Är det måhända kanske bara en träningssak eller finns något trimtips ang detta?

Tackar för berömmet Spray a030.gif

Är mest en träningssak…:tongue: Men ju erfarnare surfare man är, ju lättare är det att kunna använda stropparna långt bak /yttre läget.
    De som speedar och seglar slalom har stroppar långt bak och i yttre läget. (Om man är ute efter max fart/bra höjdtagning alltså..)
    Med stroppar långt ut, så belastar man kanten mer och orkar hålla emot fenans lyftkrafter bättre. Men detta fungerar ju bäst om man har bra drag i riggen/brädan. Annars är det ingen fördel med stroppar långt ut..

Men det är lättare att manövrera brädan brädan om stropparna sitter lite längre in/fram. Men du tappar lite höjdtagning och fart i detta läget:grin:

• surfmanj

Medlem
    15 mars, 2008 vid 18:08

@Ola_P 451982 wrote:

Ja, det låter rimligt. Jag flyttar på magkänsla och vart bommen är sliten. Men jag tror nog att jag flyttar ca 15 cm mellan 4.1 och 5.7.

Att ha dem på samma ställe skulle bli helt hopplöst, även på halvkvadratssteg.

15 cm? låter inte det lite mycket, har du linorna helt ihop eller mellanrum mellan dom? mellan 4,2 o 5,8 flyttar jag nog inte dom mer en max 2,5 cm.. har dom helt ihop..

• ola_p

Medlem
    15 mars, 2008 vid 18:41

@SurfmanJ 452051 wrote:

15 cm? låter inte det lite mycket, har du linorna helt ihop eller mellanrum mellan dom? mellan 4,2 o 5,8 flyttar jag nog inte dom mer en max 2,5 cm.. har dom helt ihop..

De sitter 3-4cm isär skulle jag tippa. Jag har inte bommen så jag kan kolla hur mycket jag flyttar, kanske missminner mig en aning, men rätt mycket får jag flytta när jag går till 5.7an. Antar att flytten blir större för att jag kör 5.8an på SDM och de andra på RDM…

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dela med av Era bästa trimtips

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.