Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Delaminering, hjälp!

• Delaminering, hjälp!

Publicerad av petter_xd på 29 januari, 2009 vid 18:21

Hej

Jag och min polare håller på att göra oss vår första egna surfbräda. Det är tänkt att bli en kitevågbräda. Projektet har pågått ett tag och vi är inne på lamineringen. I förrgår laminerade vi undersidan med bra resultat och igår fortsatte vi med översidan. När jag kollade på brädan precis upptäckte jag att den blivit delaminerad på ett par ställen. Hur ska jag laga det på bästa sätt? Kolla vår blogg för att se bild på delamineringen. Det är en stor bubbla som syns på bild (ca 1dm i diameter) samt tre mindre bubblor (2-3cm i diameter).

http://projectsurfshape.blogspot.com (bild på delamineringen)

Väldigt tacksam för all möjlig hjälp, brädan ska ställas ut på tisdag!

langens_kite svarade 16 år, 1 månad sedan 6 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • yann

Medlem
    29 januari, 2009 vid 18:51

Länken funkar inte

• mat

Medlem
    29 januari, 2009 vid 18:53

@Yann 527935 wrote:

Länken funkar inte

http://projectsurfshape.blogspot.com/

• petter_xd

Medlem
    29 januari, 2009 vid 18:54

haha du kan den! hörde av linn, skulle vara sjukt skojj om det blir nåt 😉

• yann

Medlem
    29 januari, 2009 vid 20:10

Kolla på http://www.surfsverige.se Där finns det ett gäng som är rätt erfarna kring det där.

• djevulen

Medlem
    29 januari, 2009 vid 20:19

ser riktigt schysst ut,,jag har lagat ett gäng delaminerade windsurfingbrädor,,brukar ta fram borrmaskinen å borra ett gäng hål tex med ett 5-6 mm borr,ta sen en kanyl å fyll den med epoxy å tryck ner epoxyn genom de nyborrade hålen så det blir rätt överflödigt mellan skummet å väven,tryck ner delamineringen rejält så den överflödiga epoxyn sipprar ut genom hålen,klipp till en bit tex byggplast å lägg över hela skiten å lädd ett par tyngder på så att det som har delaminerat pressas ner igen,,gå sen å ta ett par iskalla öl å vänta tills allt har torkat
    lycka till

• petter_xd

Medlem
    29 januari, 2009 vid 20:27
    Yann;527950 wrote:
    Kolla på http://www.surfsverige.se Där finns det ett gäng som är rätt erfarna kring det där.

Har redan slängt upp en tråd där också och fått klart för mig att delamineringen blivit då temperaturen i rummet ökat. Körde med en byggvärmefläkt och öppen dörr för att få luftgenomströmmning men dörren hade blåst igen vilket lett till att temperaturen ökat. Var inte så nogrann med det då det inte stod nåt om att det var dåligt med en ökande temperatur på http://www.surfersteve.com (en väldigt detaljerad byggguide vi följt). Aja man kan väl inte få till det perfekt vid första bygget. Är nöjd med brädan i helhet annars. Ska bara se till att fixa de här delamineringarna också!

Någon som har tips ang det? Har fått tips om två olika metoder jag tänkte testa men vill gärna inte göra ytterliggare ett fel i onödan.

Metod 1: Skära ett kryss på delamineringen och sedan trycka in ny epoxy där imellan för att limma fast den befintliga lamineringen.

Metod 2: Skära bort hela delamineringen. Slipa ner kanterna intill foamen och klippa till ny glasfiberväv som endast täcker området utan laminering (+ kanske lite extra?) för att sedan laminera om just det området.

Någon som har erfaranhet av att laga felamineringar och kanske kan oss mig ett konkret alternativ?

• petter_xd

Medlem
    29 januari, 2009 vid 20:32
    djevulen;527951 wrote:
    ser riktigt schysst ut,,jag har lagat ett gäng delaminerade windsurfingbrädor,,brukar ta fram borrmaskinen å borra ett gäng hål tex med ett 5-6 mm borr,ta sen en kanyl å fyll den med epoxy å tryck ner epoxyn genom de nyborrade hålen så det blir rätt överflödigt mellan skummet å väven,tryck ner delamineringen rejält så den överflödiga epoxyn sipprar ut genom hålen,klipp till en bit tex byggplast å lägg över hela skiten å lädd ett par tyngder på så att det som har delaminerat pressas ner igen,,gå sen å ta ett par iskalla öl å vänta tills allt har torkat
    lycka till

Haha! Gillar speciellt delen med de iskalla ölen. Låter som en bekväm metod 😀

Den är förövrigt ganska lik förslaget jag postade ovan, låter ju smartare att borra hål än att skära hål över hela. Eller kanske inte för den stora delamineringen är ju just nu en dryg centimeter på högsta stället vilket leder till att den har en större yta än foamen undertill. Om man trycker ner den borde man ju få bubblor vid sidorna? Jag vet inte, vill helst inte begå nåt onödigt misstag bara.. Tack!

• djevulen

Medlem
    29 januari, 2009 vid 20:50

@djevulen 527951 wrote:

lycka till

detta e bara för ”express” lagning,det bästa är att ta bort iallafall den stora delamineringen helt,använd gärna en överhandsfräs,sen tar du å fasar ner kanten i plasten som e frisk ca 4cm sen klipper du till väv som du lägger i överlapp ,första lagret med ca 2-3 mm över den friska plasten,nästa lager ca 5mm överlapp,se bara till att väven e riktigt genomblöt

• djevulen

Medlem
    29 januari, 2009 vid 20:53

kolla även här,här står det mesta ni behöver veta
    http://www.boardlady.com/repairmenu.htm

• byguy

Medlem
    30 januari, 2009 vid 08:24
    Petter_xD;527952 wrote:
    Har redan slängt upp en tråd där också och fått klart för mig att delamineringen blivit då temperaturen i rummet ökat. Körde med en byggvärmefläkt och öppen dörr för att få luftgenomströmmning men dörren hade blåst igen vilket lett till att temperaturen ökat. Var inte så nogrann med det då det inte stod nåt om att det var dåligt med en ökande temperatur på http://www.surfersteve.com (en väldigt detaljerad byggguide vi följt). Aja man kan väl inte få till det perfekt vid första bygget. Är nöjd med brädan i helhet annars. Ska bara se till att fixa de här delamineringarna också!

Någon som har tips ang det? Har fått tips om två olika metoder jag tänkte testa men vill gärna inte göra ytterliggare ett fel i onödan.

Metod 1: Skära ett kryss på delamineringen och sedan trycka in ny epoxy där imellan för att limma fast den befintliga lamineringen.

Metod 2: Skära bort hela delamineringen. Slipa ner kanterna intill foamen och klippa till ny glasfiberväv som endast täcker området utan laminering (+ kanske lite extra?) för att sedan laminera om just det området.

Någon som har erfaranhet av att laga felamineringar och kanske kan oss mig ett konkret alternativ?

Hej
    För att lagas bra skall du innan du tar väck någon väv slipa kanterna runt delaminering. Det gör du tills väven känns tunn i kanten. (Tar du väck väven innan slipning får du problem i övergång skum väv vid slipning då skummet är mjukt och väven hård). Skär bort delaminering med stanleykniv. Klipp ny väv som överlappar ca 5 cm (dock minst över slipat område). Samma mängd väv som övrigt laminat. Laminera och se till att temperaturen är något fallande då du får exoterm vid härdning. Ett bra tips är att punktera brädan med några små hål på undersidan (Blir mindre känsligt för värmevariationer då luft läcker ut genom hålen. Detta är även bra om du skall laga en cellplastbräda). Dessa tätar du sedan innan målning med microballonger och epoxy.
    För övrigt behöver du inte ventilera vid epoxyhärdning då det inte avgår några lösningsämnen. Det du skall se upp med är vid slipning och blandning av epoxy. Vid hantering av ohärdad epoxy får du luftburna bubblor av epoxy i dig. Slipning förorsakar både damm och gasbildning.
    guy

• langens_kite

Medlem
    30 januari, 2009 vid 17:14

Gör precis som Guy säger. Det som inte han kan om laminering är inte värt att kunna!!
    Hur noga du än är så kommer det att bli en ring som syns där du skär lamminatet.Enklaste sättet att dölja är att sätta ett klistermärke över när brädan är klar.Du kan också göra ett märke (logga) av rispapper som du lamminerar in under sista vävlagret

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Delaminering, hjälp!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.