Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Delaminering i segel
-
Delaminering i segel
Publicerad av slagsida på 13 juni, 2010 vid 19:12Tog fram 5.5 för första gången för säsongen, tyvärr visade det sig att panelen som löper närmast mastfickan har delaminerat på ett par ställen. Seglet är använt 5-6 gånger, garantin gick ut för två månader sedan. Panelen är på sin bredaste punkt 3 dm och av ett mjukare material än resten. Det är det plastskikt som är laminerat mot väven som har lossnat på två st fem x fem cm stora områden.
Vad gör jag med seglet? Behöver hela panelen bytas? Släng köp nytt…
Tacksam för hjälpslagsida svarade 14 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 16 Svar -
16 Svar
-
Kontakta dem du köpte seglet av så kan de säkert göra något. Köpte du det i Sverige? annars kanske det blir lite svårt.
-
Ja det är köpt av Surfspot. Ska svänga förbi Valhallavägen och höra vad dom säger.
-
Är det luff-våden som är en mylarfilm a la sent 80-tal? Dvs en tunn monofilm limmad på en dacronväv? Användes flitigt och framgångsrikt i de flesta fabrikats vindsurfsegel innan monofilmen (helt utan trådar) och X-plyn tog över. Det funkade kalasbra tills de just delaminerade, dock brukade det ta ett par ordentliga säsongers segling. Till slut rullade liksom den torra spröda mylaren av den sega flexande dacronen. En annan grej är att jag tror ALDRIG det användes framgångsrikt i luffen, dvs utmed masten där drag och rynkor mm inte riktigt passar det materialet (bättre med ren dacron och/eller X-ply).
Tror det blir väldigt bökigt att laga det. Antingen kör du på och låtsas som ingenting (är dacronet någorlunda kvalitet under filmen så håller det nog ändå), eller så försöker du byta in, garanti eller ”nästan-garanti”.
Whatever kommer nog Surfspot hjälpa dig. Tur att du handlade av seriös handlare här hemma!
/Jesper
-
Inte sett några bilder men tror jag förstår vad som skett (bif. bild). Har själv reklamerat en linje NP Combat -09 där seglen delaminerade. Vissa fabrikat har valt att limma och inte lägga en söm. Limmet håller i vissa fall inte. Jag fick nya segel genom Surfers utan problem.
-
Du är helt rätt på det Jesper, du beskriver det bättre än jag gjorde själv. Seglet är 2007 års modell. Dock nytt ifjol…
Ska höra vad Surfspot säger, har även mailat Sailoft i Tyskland. Om inte annat tror jag att slänger på en monofilms patch där det släppt nu och hoppas på att det inte fortsätter släppa över hela panelen. Dacronen verkar vara av bra kvalite.
-
Om det är det gråa fältet skulle jag nog inte bry mig om det utan köra vidare. Men, om du köpte det nytt förra året så gäller garantin från köptillfället, inte tillverkningsdatum.
Gossarna på Sailloft är superduktiga och deras respons (oavsett om du eller Surfspot pratar med dem) borde vara vägledande. Flera pro-surfare lagar sina segel hos dem, så de kan sin sak.
-
Det är det grå fältet, köpte det i april ifjol. Tack för hjälpen. Återkommer med feed back på hur Sailloft/Surfspot hanterar ett ärende som är utanför garantin, men defenitivt ett materialfel.
-
Svenne;617024 wrote:Om det är det gråa fältet skulle jag nog inte bry mig om det utan köra vidare. Men, om du köpte det nytt förra året så gäller garantin från köptillfället, inte tillverkningsdatum.
Gossarna på Sailloft är superduktiga och deras respons (oavsett om du eller Surfspot pratar med dem) borde vara vägledande. Flera pro-surfare lagar sina segel hos dem, så de kan sin sak.
Brukar pro-surfare laga sina segel? De jag känner brukar hämta ut nya. Billigare och snyggare med nya från Asien än lagade i Europa/US.
/JB
PS: Har ändå lite svårt att tro de har använt mylar i den grå luff-våden? Är du säker på att det inte är nån dubbelhäftande teape som sticker fram och ser ut som delaminerad mylar? Är våden glansig/filmig på ena sidan?
-
Jesper B;617034 wrote:Brukar pro-surfare laga sina segel? De jag känner brukar hämta ut nya. Billigare och snyggare med nya från Asien än lagade i Europa/US.
Jadå, bland annat Klaas Voget kör så det spricker både var och varannan dag, och han och hans nordtyska polare använder Sailloft för lagningar. Helt enligt egen utsago av unge herrn själv.
-
Jo det är som du skrev först en tunn monofilmshinna som har lostnat. På ena stället har bubblan gått sönder och filmen flagat av, på det andra så är det en ”bubbla”.
Fick just svar från Sailloft i Tyskland:
Hi Magnus
Please could you send a picture of the damaged panel to us.
You could repair the panel with a patch, it is no problem and the performance is the same as before.
Do you know a sailmaker who could repair your sail ??
Maybe we could send him material that he can repair the sail with the original cloth.
Very Best Regards from Hamburg
Olaf
-
Svenne;617046 wrote:Jadå, bland annat Klaas Voget kör så det spricker både var och varannan dag, och han och hans nordtyska polare använder Sailloft för lagningar. Helt enligt egen utsago av unge herrn själv.
Ja ja, han är pro och han är tysk och han lagar tydligen sina segel – fistrist att inte ha rätt.
Konstigt med monofilmen i den där våden dock. Klart man kan lappa på ny film, men jag fattar inte varför det är film där överhuvud. Verkar ju lösa sig dock med snabbt svar från tillverkarna, eller i vart fall från tyska firman som lagar både som och åt proffs! /JB
-
Delaminerar ett segel som är köpt av oss förra året så står vi för det.
Vet inte om du lämnat in det i butiken redan för jag har inte varit där på några dagar men vi fixar det i alla fall. Bedömmer vi att det går att laga bra så lagar vi det (vi lämnar till ett loft), annars byter vi seglet.Om du bor en bit från stockholm kan du själv om du vill lämna till ett loft och få det lagat, skicka kvittot till oss och vi betalar, Då vill vi bara stämma av beloppet först så det inte blir orimligt.
Sailloft killarna är väldigt kunniga, grundarna designar, syr och lagar själv segel så de vet hur allt görs bäst. Vill man ha orginaldelar/film på seglet så skickar de sådant till oss, men tar ju lite extra tid. de vanligaste reservdelarna som lattor mm har vi i lager.
Mvh
Mattias
SurfSpot
Logga in för att svara.