Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Den surfande systemutvecklaren

• svenne

Medlem
    14 oktober, 2007 vid 17:04
    gurra1978;421976 wrote:
    Svenne, du verkar ju vara rätt duktigt på det mesta och även datorer. Varför hjälper du inte Givfars med det projektet. Vore ju coolt. Jag tror att ni kommer lyckas. Sen får ni ta in en webdesigner också, surfnet kan behöva en extreme make over.

Jag byggde en, men som jag skrev i inlägget innan sket det sig av vissa skäl. Gifvars var inblandad redan då…

• electric

Medlem
    14 oktober, 2007 vid 17:17

@fastforward 422090 wrote:

Till i vår hade jag tänkt göra ett upprop här på forumet och försöka få en handfull personer som skickar sms. Då kan det nog bli riktigt bra.

Härmed anmäler jag mig. Beroende på förhållandena frekventerar jag Fituna, Farstanäs, Skanssundet och Sandvikens brygga.

• Oregistrerad

Gäst
    14 oktober, 2007 vid 19:20

@Electric 422098 wrote:

Härmed anmäler jag mig. Beroende på förhållandena frekventerar jag Fituna, Farstanäs, Skanssundet och Sandvikens brygga.

hej
    jag ska också skicka sms. Men behöver tel numret surfnet, annars blir det ännu svårare. Vilket nr är det?

• gifvars

Medlem
    14 oktober, 2007 vid 19:41

@Electric 422084 wrote:

Jag tror att den dagen det är lika enkelt att inrapportera “mobilt” som det idag är att blogga eller kommentera här på Surfzone – då kommer det att bli fart!

Det ÄR faktiskt ett motstånd att knappa in något via mobilen – pga dess litenhet/små knappar/liten display. Kanske kan din nya, icke lanserade, applikation göra susen? Jag hoppas verkligen det – men är pessimist. (En fråga: Är det en WAP-applikation eller SMS-baserat?).

Joo, det är en java-applikation på mobilen. Den kopplar upp sig över internet och skickar data/observationen till min sajt. Inget sms alltså. Kostnaden är enbart för datatrafiken som torde var mindre än 1 kByte (Telia tar 20:- Mbyten, rån).
    Lite wizardliknande, alltså ett par steg man går igenom och de enda värden man behöver fylla i är vindstyrkan, givetvis beroende på vilken mall man väljer i början. Ska se om jag orkar skaka fram den ur garderoben den här veckan.
    Tills vidare kan du roa dig med att försöka få igång den här;
    http://www.surfnet.se/groopiweb/jsp/mobil.jsp
    det är samma slags applikation men bara för att läsa surfnet observationer och annat smått o gott.

Mvh,

-JG

• electric

Medlem
    14 oktober, 2007 vid 19:42

@Oregistrerad 422143 wrote:

hej
    jag ska också skicka sms. Men behöver tel numret surfnet, annars blir det ännu svårare. Vilket nr är det?

Det står på siten:
    “Skicka ditt sms till 72401 med inledande taggarna gpg . Exempel – gpg stm det blåser 8,3m/s på Torö, jag riggar 7,0m2 med freeridebräda”

• gifvars

Medlem
    14 oktober, 2007 vid 19:45

@gurra1978 422077 wrote:

Surfnet blir inte bättre än vad man gör det till (som du skriver) och det stämmer att jag gjorde en stor insats 04/05. Varför vet jag egentligen inte men man kan ju säga att jag fick ju inte så mycket tillbaka. …

Nu börjar jag förstå varför du inte förstår. 😉

Mvh,

-JG

• electric

Medlem
    14 oktober, 2007 vid 20:06

@gifvars 422160 wrote:

Joo, det är en java-applikation på mobilen. Den kopplar upp sig över internet och skickar data/observationen till min sajt. Inget sms alltså. Kostnaden är enbart för datatrafiken som torde var mindre än 1 kByte (Telia tar 20:- Mbyten, rån).
    Lite wizardliknande, alltså ett par steg man går igenom och de enda värden man behöver fylla i är vindstyrkan, givetvis beroende på vilken mall man väljer i början. Ska se om jag orkar skaka fram den ur garderoben den här veckan.
    -JG

Det låter bra!

@gifvars 422160 wrote:

Tills vidare kan du roa dig med att försöka få igång den här;
    http://www.surfnet.se/groopiweb/jsp/mobil.jsp
    det är samma slags applikation men bara för att läsa surfnet observationer och annat smått o gott.

Mvh,

-JG

Ja, det funkar (t o m på min 1800-talsmobil P800!). Men det var en himla stor site du har som testobjekt. Den tog ca två minuter att ladda ner (jag kör GPRS). Hoppas din site kommer att vara mindre, dvs snabbare att ladda ner!

• Oregistrerad

Gäst
    15 oktober, 2007 vid 07:32

Njaaa, men vänta nu… det är en url på den sidan [url]http://…nånting.jad[/url] som pekar på en javaapplikation som du laddar ner. Sidan är inte gjord speciellt för mobiler, men funkar verkligen java-appen på din P800?

-JG

• mexi_

Medlem
    15 oktober, 2007 vid 11:04

Jag har haft iden på vindmätare ett tag nu, problemet är bara att få till en autonom enhet som är driftsäker. Har hittat en italiensk:
    http://www.dpspro.com/tcs_environ.html och div sms-enheter: http://www.bieneelectronics.com/products/sensors.htm. Tyvärr är priserna helt fel för att man ska våga satsa. För ett bra upplägg är jag nog beredd att investera en slant i att bygga och distribuera vindstationer, Om någon (typ svenne, gifvars) är intresserade så hör av er så kan vi spåna!

• Oregistrerad

Gäst
    15 oktober, 2007 vid 11:39

Hallå Mexi,

Jag har inte kollat länkarna ovan än men jag ska, lovar.
    Men en fråga som dyker upp i mitt huvud, ponera att vi bestämmer oss för att försöka med Fituna.
    Var sätter vi den?
    Och behövs det tillstånd/bygglov eller frågar man inte? 🙂

-JG (inte inloggad)

• svenne

Medlem
    15 oktober, 2007 vid 13:07

Prototypen jag byggde (som dessutom har diskuterats tidigare på konfen) är en vindmätare som skickar SMS till en given mottagare med ett visst intervall. Men hur man än vrider och vänder på det så blir det inte gratis. Det går att köra den med ett fläskigt batteri rätt länge, men då ska det bytas osv.
    Bygglov vet jag inte om det behövs, det behöver ju inte vara nån mördarmast för då mäter stationen i ett annat luftlager än vi vill åt. Däremot om det springer runt surfare och monterar vindmätare lite här och där så vet jag inte om omgivningen skulle bli så impad, speciellt inte markägare. Sen lär det vara nån som stjäls eller förstörs varje år.
    Jag är dessvärre inte så intresserad av att bränna mer tid på det, jag har fullt upp med annat som jag dessutom får betalt för.

–S

• mexi_

Medlem
    15 oktober, 2007 vid 16:18

Jag tror att man kan få tillstånd av tex vägverket att sätta upp mätare på tex lyktstolpar. Jag känner inte till någon vindmätare som sitter på den höjd vi seglar utan man får lära sig vad tex 10 m/s innebär. Däremot skulle det vara sjukt bra att kunna se vad det blåser på ex 10 ställen runt stockholm. Jag har inte tänkt att göra det här ideelt utan har några ideer på affärsmodellen som gör att det i allafall går +/-. jag gissar att en del skulle vara villiga att betala några kronor för att få reda på när det blåser och var.

Jag har också annat som jag tjänar mer pengar på, och jag skulle få mer tid till det (tjäna pengar alltså) om jag slapp några av mina bomkörningar varje år….:-)

• ola_p

Medlem
    15 oktober, 2007 vid 17:17

vägverket kör längre interval och stänger en del stationer helt på sommaren av kostnadskäl, så gratis är det nog inte direkt…

• electric

Medlem
    15 oktober, 2007 vid 20:25

@Oregistrerad 422225 wrote:

Njaaa, men vänta nu… det är en url på den sidan [url]http://…nånting.jad[/url] som pekar på en javaapplikation som du laddar ner. Sidan är inte gjord speciellt för mobiler, men funkar verkligen java-appen på din P800?

-JG

OK, du har rätt. Jag missuppfattade. Ty när jag väl laddat ner filen och skulle installlera så fick jag svaret “Invalid Java version. Component is not compatible with this device”. Sedan gjorde jag väl nåt så att jag fick en vanlig webbsida – och trodde det var rätt. Slutsats: då är det kört för mig! (Men går det inte att basera tjänsten vanlig webbsida då? Den kan väl alla (?) köra.)

• Oregistrerad

Gäst
    16 oktober, 2007 vid 08:52

Jooo, jag kan göra en webbsida oxå.
    Kan alla köra den? Jag tror fler kan köra den men frågeställningen då blir huruvida användarnas mobilbrowser klarar javascript. Den kommer heller inte bli riktigt lika distinkt i sitt uppträdande som javaapplikationen.
    Jag sätter det på TODO-listan.

-JG, Bildverifieringen är svår att knäcka avseende gemener/versaler…

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Den surfande systemutvecklaren

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.