-
Den ultimata kombinationen – version 2003
Sen jag köpte min nuvarande utrustning så har livssituationen förändrats en smula och från att ha kunnat prioriterat surfet framför arbete och familj så är det nu omvänt förhållande.
Till kommande säsong har jag tänkt mig att optimera utrustningen till två brädor, en stor och en liten samt fyra eller max fem segel. Jag måste få plats med barnvagn i bilen åxå….
I den här diskussionen vill jag att vi koncentrerar oss på den kommande “storbrädan”.
Det jag är ute efter är en bräda som:
– skall plana från 5 m/s
– skall vara rolig att segla halvvind med
– skall ta höjd bra
– skall vara relativt oömEn formula skulle kanske vara ett alternativ, men jag vet med mig att jag inte skulle utnyttja den potential brädan har samt att jag skulle vilja ha bräda som är lite mer “förlåtande”.
Vis från tidigare inköp av surfbrädor, cyklar, skidor m.m så vill jag inte köpa någon “kompromiss” den här gången. Med det menar jag att jag vill ha ordentligt med volym i brädan för de dagar de blåser på gränsen, samt att den skall vara mer raceinriktad än en “allt-i-allo” bräda.
De brädor som jag fastnat för är följande (2003 år modell):
– Starboard FreeFormula 158
– AHD Ispiro 87
– Gun Thunder
– Exocet Speed Slider 87
– Eventuellt Starboard Hypersonic 125I segelgraderoben finns idag ett Simmer ProRace 6,6m2 och ett Rushwind MatchRace 8,5m2, båda freerace med cambers från 2001. Dessutom planerar jag att köpa ett nytt segel kring 10m2.
Just nu känns det som det står och väger mellan AHDs nya Inspiro 87 och Starboards FreeFormula, mycket beroende på dess morderna former och oerhört kompakta yttermått, men jag kan ju alltid ändra mig…
Vad säger ni? Vad skall jag tänka på och vad hade ni köpt?
/Jonas
Log in to reply.