Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Den ultimata kombinationen?
-
inte för att jag har råd att köpa nya grejor, men om jag hade pengar skulle jag absolut köpa jättegrejor… nu har du ju i och för sig redan sagt att du funderar mer och mer på freestyle, men glöm inte bort (vilket man gärna gör nu på vintern:-) ) hur det känns att stå och guppa på stora värtan när folk flyger förbi på sina 8,5:or. Förmodligen kommer de att ha ännu större grejor nästa sommar… jag känner mig frustrerad bara av att skriva detta:-(
För övrigt: Har du tänkt behålla någon nuvarande bräda (dvs har du redan en vågbräda?) Om du har en vågis så kör på stor race och någorlunda liten freestyle och så plockar du ut gamlingen om du åker till torö…/Robin
-
Fan va mycket prylar alla vill ha, visst kan det vara kul med nya saker, men man behöver väl inte köpa hela affären, själv har jag en attityd att så lite prylar som möjligt är att föredra, att bara packa tar ju annars en halv dag. Idag har jag en bräda och tre segel och klarar mig riktigt bra på det. De mest extrema dagarna får jag stå på stranden och titta på men det är min lott i livet. Och det gäller både om det blåser så att tårarna rinner 18 m/s++ eller om det blåser så lite att man känner lukten av sina egna våtskor på fötterna. (vilket inte är någon höjdare)
Vad har jag då för grejor? Jo en Bic saxo 265 convertible 86 l, 3 st segel 4.5,5.7, 7.4 med en 460 mast och en bom samt ett par olika fenor, våg, free ride, slalom, sjögräs. Väger själv 70 kg.
Fastnade ett tag i prylhysterin, men bestämde mig för att backa ut och ha kul på vattnet istället.
Med denna minemala garderob klarar jag mig utmärkt på västkusten. -
Joru, vintern är farliga grejor. Ställer till sinnena och minnena rejält. Just nu minns jag mest masthögt i Guincho och rejält roliga dagar i höstas, kanske framförallt vid Fituna sent i oktober. Nej, jag har ingen vågis utan (berätta inte det här för någon, mitt rykte som hard-core kille lär komma rejält i gugning) när jag var i Guincho så HYRDE jag bräda. Inte särskilt kärnfullt, men fan så praktiskt på flyget!
Dagarna när jag frustrerat guppat runt på fjärdar och öppet hav runtom i trakten är däremot märkligt välraderade ur långtidsminnet. dr Masse Mnemonic? Du menar att jag kanske behöver skaka fram lite sånt elände för att fatta rätt beslut? Otäcka grejor, det här.
Har i dagsläget en Bee 274 från 97 som jag är helnöjd med som kompromiss-bräda. Det var därför det blev Fituna och inte Torö i höstas…Men den tänkte jag glatt kränga för ett ohyggligt överpris till min lyckligt ovetandes brorsa! Näe, jag skall vara snäll och se till att han får lite pengar över.
Hmmm, det är väl inte så att du försöker locka bort mig från “Stora Freestajlprylar-lägret” till “Kolkillarna med monstergrejor”?
Surfa På!
-
Dala, jag drömmer varje natt om att ett litet kit med tre segel + en bräda skulle hålla mig läbbigt harmonisk och glad som surfare. Men det gör det inte. Du bor på västkusten. Där blåser det. Jag bor i Ståkkhålm.
För mig är det:
1. Vollständigt UTESLUTET att stå och TITTA PÅ när det blåser 18 meter+.
2. Viktigt att kunna segla lite mer när jag är ledig eftersom jag inte styr min ledighet hur jag vill (fast hur jag har tid att syssla med det här på arbetstid kan man ju undra). Därför lite större grejor än jag har idag.
3. Jag GILLAR surfprylar. Inte ett berg, men fyra segel å två brädor känns som min grej. I år i alla fall.Dessutom är svaret “inte köpa hela affären” till viss del diskvalificerat, här talar vi om att upphäva år av köpabstinens. Och då händer det hemska grejor.
Surfa På!
-
TRE – det är det ultimata!
(utom vid kommande uppgraderingar + packning av surfstuff)Tänkte förtälja hur jag gör år 2000.
Jag BEHÅLLER vågisen ca 90 l.
Jag byter ut 290-racen mot en Vision 150 OCH en score 111.
Kalla mig fegis och pryltok men i år kommer jag plana tidigt, segla snabbt samt svänga snävt och med finess (förhoppningsvis).
Mina 90 kg blöts oftast ner i insjö men ganska ofta även vid kusterna.Har jag månne ställt till det för dig i ditt val (och kval)?
/Ramboards
-
Halloy
Verkar vara en mycket vettig lösning, själv försöker jag ta mig till samma lösning om ett par år eller två. Dock blir min plånbok för belastad för att skaffa allt på en gång.
Vision 150 verkar mycket intressant, men har du kollat på Mistrals senaste “RTX” är nog lite bättre skulle jag tro, fast man undrar ju vart priset hamnar…
Idag blev det inte mycket jobbat, har frenetiskt kollat in konfen för inlägg, så kom igen!!
dr Masse, bra jobbat!
-
Hej!
Två är nog för mig då jag bor i en etta i gbg och skall förvara allt inne i lägenheten men nu undrar jag vilken “andra” bräda jag skall skaffa mig.
Min inställning är att bara det går fort nog för att hoppa och trixxa med brädan så duger den åt mig.
Kör med vågis 255 och 5.3 har också en 6.2 vågsegel som jag vill ha en passande freestyle bräda den skall alltså kompleterra det jag redan har.
Hur tidigt planar de moderna dörr liknande brädorna egentligen?
Har sneglat på Drops Splash (259*59 98L) samt AHD Maxx (250*58 ?L).
Jag väger drygt 70kg och har seglat i 10 år så jag kommer igång rätt tidigt på min vågbräda därför vill jag ju inte köpa en alltför liten frees. bräda som börjar kännas rätt först när jag ändå hade planat med vågbrädan.
Ni som vet och testat brädor av den här typen delge era tankar till mig?
Nu planar jag ungefär vid 7 m/s med vågbrädan men kan man komma ner till 5 m/s med de nya moderna frees. brädorna så får jag nog skaffa mig en sådan.
Tacksam över seriösa svar.
MVH
AntonP.S Vad härligt meed en riktig diskussion på det här forumet bra jobbat Masse D.S.
-
Det börjar bli riktigt många inlägg här nu, och alla har sin teori, och de sätt dom vill segla på.
Själv föredrar jag Freestyle och Våg för mig är det det roligaste. Det känns på något sätt som en anna
gemensamhet. Skulle jag köra race skulle jag ligga och bränna om krig och försöka komma före alla andra, när jag kör
freestyle kör jag MED mina polare inte mot som i race. Man träna trick hopp allt i närheten av varandra.
träffas på vattnet och berättar och försöker sporra varandra till att utvecklas.
– kollan jag satte en hoppgip, testa det, gör så och så.
Vad jag menar är att det ger mig en annan gemenskap.
De första åren jag surfade körde jag mycket själv och lärde mig därför inte så mycket för jag hade ingen att
träna, diskutera, utbyta erfarenheter och segla med. Sedan började min kusin segla, och jag började genast att utvecklas i en fruktansvärd tackt .
Vi körde i närheten av varandra och tipsade varandra hur man skulle finna vägen till framgång.Nu vet jag att Freestyle är det rätta för mig, det är grymme kul och det blir en skön stämning.
MVH
Johan S -
Som många andra svar tidigare antytt så är kombinationen Freestylebräda-110-120l och en mindre vågbräda på 70-80l ett bra val. Det tycker jag iallafall.
Lämpliga segelstorlekar är 7.0-6.0-5.0-4.0 eller liknande. Se till att köpa freestylesegel i de stora storlekarna så att du får ordentligt bottendrag.
Själv skall jag nog köpa en F2 Air 265. Den verkar vara en schyrrans bräda. Dessutom är den fan så mycket hållbarare än tex RRD tack vare ASA-skiktet.Rotera!
/Säken -
Men har ni glömt att lösningen funnits sedan 80-talet. Det hette då Mistral Challenge flex och var bokstavligen 2 brädor i en!!!! Innovationsrikt så det slog gnistor om det!!
Tänk om man kunde snäppa på lister på vågisen och få en freestylefetis..
🙂 -
Jag skulle egentligen också vilja ha tre brädor.
En vågis på runt 245 med tunna kanter, genomgående kurva, kanske kanaler, singlefin etc för sidvind och stora vågor, 3.3-5.0.
En vågis på 235-240 med lite bredare tail, tailkick, lite fylligare kanter och tri-fin för grötigare, mindre och långsammare vågor, 3.3-5.7.
En våg/freestyle på runt 255*57 på ca 80 liter med skarpare fetare kanter, bredare nos, single fin, och rakare kurva för 5.0-6.5 och inga till små vågor.
Alla fungerar utmärkt till balansövningar med olika stora delar av kroppen under vattnet i 2m/s
Ola H.
-
Ja, Många teorier och olika uppfattningar samt olika seglingställen blir det, och det är ju kul och höra andras ideer och livstil mm,
Dock måste jag invända mot ditt inlägg om att bara för att man gillar större brädor (Race) så kanske gemenskapen inte är lika bra osv, kanske ligger något i det som du skriver där du seglar, men i Västerås trakten är det dåligt med vågor att trixa på och inte alltid så vindigt. Men vi är ju inte direkt ovänner för det,lyckligtvis är de vindsurfare seglar med inte besservissrar eller fanatiska viktjagare (Ytterst få vindsurfare, seglare är det, enligt min uppfattning), Nä de vill vara ute och ha en kul stund, helt enkelt, Gemenskapen uppstår nog mest beroende på vad för folk man är med. Och nog jämför ni er säkert med varandra med era trick och så.
Kanske blev lite djupt, vad vet jag.
Och nån race galning är jag ju inte, Ska man vara exrem så kostar det så jävligt. Själv har jag mest blivit dragen i sommar – kanske seglar jag dåligt, eller så skyller jag på mina prylar, måste pumpa som f-n för att hänga på vissa andra. Men jag gråter inte för det, dock vill jag ha bättre bräda och segel iår.
Har hittils kört med väldigt gamla grejor. Men iochmed att jag funnit att vindsurfing är så förbannat skönt både för hjärta och sinne, så ska jag “investera” i lite bättre grejor iår.Mvh Pher
-
Oj, oj, åsså tycker vissa här att jag är pryltokig…TRE vågbrädor! Det här hjälper ju inte mig någonting alls ;-).
Du är verkligen en sann vågman ända ut i våtdräktshandskarna. För min del står valet, som bekant, mellan en liten B&J eller en något större, snabbare vågis. Ett inte helt lätt val. Seglade Fly 253 å 258 en del i Guincho i somras. 253:an kom jag inte så bra överens med, förutom på själva vågen, medans 258:an och jag hade riktigt trevligt. Det som ställer till det hela rejält är att den roligaste dagen av alla var jag ute på en Bee 260 (inga vågisar kvar att hyra, 253 för liten). I och för sig var vågorna typ huvudhöga, men rena och fina. Och oj! vad bra den hanterade förhållandena, som påminde en hel del om mer svenska dagar (byigt, råddigt och 5.5).
Men TRE vågbrädor blir det nog inte för Ståkkhålms Masse…Tyvärr…
Surfa På!
-
Tackar för idag gör jag härmed. Blev bra fart i denna diskussion,
Trevlig helg alla seglare!!
Är tillbaks på måndag och läser ivrigt
Jäkligt bra konf det här. -
Jag tar med mig min bärbara hem i helgen, måsta hålla fart på det här. Länge sedan jag jobbade så lite och konfade så mycket under en dag!
Vänta bara tills jag langar in segelfrågan i det här…Inläggsrekord?
Ses på måndag!
Logga in för att svara.