Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Den ultimata kombinationen?

  • linsurfer

    Member
    7 april, 2000 at 09:27

    Motsvarar inte Style 245an en normal 255a? Den är ju i stort sätt bara kapad i häcken. Vad jag förstått så är den gjord för onshoresegling med 5.3 och neråt.

  • jonash

    Member
    7 april, 2000 at 15:48

    Ja, med en bredd pa 54,5 cm och en volym pa 75 l vagar jag nog, efter att ha varit bosatt har nere i nastan ett ar och seglat Guincho varje sommar de senaste fem, havda att storleken racker. Enligt tidigare uttryckta teorier ar jag mer orolig for hur den kommer att reagera nar det blaser pa ordentligt.

    Hur kommer det sig att vagbrador fortfarande gors sa smala nar alla andra typer av brador verkar ga mot breda, korta? AHDs 253 ar t.ex. bara 52,8 cm.

    Intressant ar dock som Masse papekade att de basta dagarna har inte alls behover innebara mycket vind. Vagorna ar ju oftare finare ju mindre det blaser, men samtidigt blir ju utrustningen otympligare. Med vilken segel-, bradstorlek kan man rakna med att hitta en vettig kompromiss?

    /Jonas Hornstein

  • dr-masse

    Member
    23 augusti, 2000 at 11:59

    Såhär lite in på säsongen tänkte jag bidra med lite tankar kring min kombo, som blev till mycket tack vare info här, och hur det har gått. Detta inhandlades efter diverse byten, försäljningar, presenter och övertrasseringar:

    AHD FreeDiamond 70
    Fanatic Bee 84

    NP V8 8.5 (99:a)
    NP Diablo 7.2 2000
    NP Supersonic 6.7 (99:a, hade jag innan) – bytt till NR 6.2 2000
    Gaastra Heatwave 4.7 och 4.2 (97:or, hade jag innan)

    Tre master (två nya) + 2 bommar (en ny)
    Det som var helt rätt var FD 70:an. Ibland kan jag sakna att den inte är lite “räjsigare” men som helhet har den levererat närmast exakt vad jag var ute efter:

    – Tidig planing
    – Fortfarande kul
    – Hyfsat manövrerbar för sin storlek
    – Mer segling!

    Utan att överdriva har jag fått nära 20 dagar mer på vattnet i år med AHDn och 8.5an än tidigare kit medgav (Bee 274 + 7.0a). Ett köp jag är mycket nöjd med! Jag har dessutom under året provåkt rena räjsgrejor och inser att det inte är något för mig så länge jag inte tävlar. När jag dessutom fick en Diablo 7.2 i jättegammalpräsang av min fru (och hur många pluspoäng är inte det?!?!?!?) så är jag superbra kitad med min FD 70.

    Bee 84an är jag kanske lite mer tveksam till om den var helrätt. Jag bytte min Supersonic 6.7 till en NR 6.2 vilket passar brädan mycket bättre. Dock tycker jag att den är rätt trög upp i planing och kanske, kanske, ett snäpp för liten. Men det kanske hösten ordnar till? Den är snabb, kul att segla med och fin-fin att hoppa med. Dock vill jag ta ut den i lite vågor innan ett slutomdöme kan ges. Men ibland undrar jag om jag inte skulle handlat en ren vågis, typ en RIP 263. Hå, hå, ja, ja, inte lätt att välja…En såndär Fanatic Cross 90 ser ju mysig ut…Hmmmm…

    Några små tankar finns kvar dock:

    Ibland saknar jag en helt vanlig slalom/freeride bräda typ 275:a att åka runt på de där dagarna när det är tryck i 7.2 eller 6.2…Kanske sälja Bee:n och handla nytt? Komplettera med en vanlig vågis…Men då blir det så där förbannat mycket grejor igen… Vill egentligen inte ha fler än två brädor.

    En annan tanke är att jag skulle nog ha kunnat handla en större stor-bräda, typ AHD FD 77, och en snäppet större minsta bräda, typ Mistral WaveScore 88. Ännu mer segling samt en mindre bräda som åker fram lite oftare. Och de dagar det blåser, ja då får jag väl hålla i lite extra…

    Summa summarum: Mitt kit har funkat kalas under året, mest nöjd är jag med de stora grejorna. Vill man ha två brädor som kompletterar varandra och segla mycket så är något åt det här hållet en fint alternativ!

    Surfa På!

    (Om någon vill ha mer info om specifik bräda eller segel så skriver jag gärna några rader till och förpestar konfen med 😉

  • anonym-anvandare

    Member
    23 augusti, 2000 at 13:20

    Vad med 70:an är det som gör att du ibland vill ha en racebräda och ibland inte?

  • dr-masse

    Member
    23 augusti, 2000 at 14:51

    En fråga som är enkel att svara på – höjdtagning! Ibland skulle det vara kul att kunna få ut lite bättre höjd ur den. Dessutom så finns ju alltid de där tillfällena då man skulle vilja plana lite, lite tidigare…

    Skälet till att jag ändå inte vill ha en räjsbräda är främst enkelhet och manövrar. På AHDn kan jag plöja runt rätt rejält länge, hoppa lite och ha roligare än med en räjsbräda. Dessutom så är den avsevärt mer lättkontrollerad i mer vind. Skulle inte vilja segla alltför länge på den Falcon 75 jag testade med bra tryck i 7.2:an…Vilket faktiskt fungerar fint på AHDn!

    Surfa På!

  • gob

    Member
    23 augusti, 2000 at 15:27

    Jag tror du är inne på rätt spår. Jag har funderat i dessa banor själv ett tag.
    Det slutade med att jag skaffade en AHD FD 77 och ett RX2 10,6. Tillsammans med
    2 Supersonic (7,4 och 6,0) har jag ett kit som funkar från 5 m/s till 15.
    OK när det brallar ordentligt så skulle jag ju ha min Naish Freeride (men den var ju slutsåld) för att få riktig fart och höjd på hoppen, men det funkar förvånansvärt bra med AHD77! Jag råder dig till att satsa stort på din stora bräda och kombinera med en Naish freeride eller liknande. Kanske inte det billigast men det ger timmar på vattnet!

  • linsurfer

    Member
    23 augusti, 2000 at 17:56

    Jag förstår att du är rätt nöjd med dina prylar. Känner mig lite nöjd över att jag rekommenderade FD70 till dig och att det blev den. Brädan är riktigt härlig att segla, har kört den med Transam 8.1 och jag planade lika tidigt med detta som med min D72 och Warp 8.5. Har även testat RRD Avantride 80 (75 bred) med ett supersonic 8.1, denna kombo planade också tidigt och var otroligt lätt att göra fullfartsgippar med.
    Ska du byta liten bräda kan jag rekommendera AHD Maxxride, kommer i fyra storlekar 58, 60, 62 och 64. Kör på 58 själv och kända att det stämde första gången jag ställde mig på den (12 m/s och 5.0). Planar tidigt för att vara så liten (250, 86 l) och hur kul som helst att hoppa med. Har inte testat den i vågor än men hoppas på det i höst.
    Och du! Det är inte kul att pressa höjd!

  • anonym-anvandare

    Member
    24 augusti, 2000 at 12:55

    Det skulle vara kul att veta hur V8:an fungerar är på väg att skaffa ett 8.5 eller större. Det vinner ju i stort sett alla tester det kommer upp i.
    Bosse

  • dr-masse

    Member
    24 augusti, 2000 at 13:45

    Den V8:a jag har är en 99:a, har inte kört 2000-modellen, som verkar vara annorlunda vad gäller skärning och tänk (en latta under bommen, exempelvis). Själv är jag klart nöjd med mitt segel, dock. Jämför jag med RX2 9.4 (vilket jag dock endast seglat en gång), Supersonic 6.7 å 8.1 samt Diablo 7.2 så är intrycket följande:

    – Tidigare planing, bättre stabilitet och höjdtagning än de “camberlösa” segel jag prövat/har
    – Hyfsat hanterbart för sin storlek
    – Enkelt att rigga, inte alls bökigare än mitt Diablo
    – Inte lika stabilt som RX2:an (som jag upplevde som närmast snuskigt stadig) men mycket lättare att ha å göra med i riggning, manövrar å dra upp.
    – Oväntat bra vindregister, att gå från 8.5 till 6.2 är inga problem.

    För mig, som inte är någon räjsnisse, så föredrar jag V8:an framför ett rent räjssegel. Eftersom jag ändå vill ha hyfsad speed, höjdtagning och ett brett vindregister i ett större segel så blir det nog cambers i fortsättningen på segel över 8 kvadrat för min del.

    Jag kör med en FreeRide Pro mast och Neil Prydes Competetion bom (alu). En Carbonbom vore mysigt, men de är ju så f-at dyra…

    Surfa På!

  • anonym-anvandare

    Member
    24 augusti, 2000 at 17:31

    Kanon Dr Masse det blir ett V8 för mig också till nästa säsong.
    Efter den bästa semestern på länge, 5 veckor segling varje dag har jag också
    testat mig fram till att det är Cambrade segel som gäller för mig större än ca 8 – 8.5
    men inte race segel. Dom kräver betydligt mer än jag kan åstadkomma och är
    tyngre.

    Men carbon bom, vojne, vojne.

    Precis innan semestern smackade min nästan splitter nya Fiberspar Carbon rakt
    av vid mastbeslaget i max. 6 m/s (uppmätt) i Björkvik ca 50 meter från klipporna.
    + 9.3. Sånt ska bara inte hända för det priset. Tur på sätt och vis för jag seglar
    ofta ytterskärgård. Lyckligtvis hade Skidpsort en
    Race Alu i den längden och i morgon ska jag hämta en “förstärkt” ny Race
    Carbon. Lyckligtvis fixar Skidsport sånt om man vill och jag kommer även låta
    förstärka den som gick av när den är lagad.
    Dom två andra mindre NP carbon-bommarna har fungerat perfekt i flera år.

    Flera har haft detta problem så det verkar som NP/Fiberspar inte riktigt hängt
    med de större seglen eller nåt dyl??
    Men ärligt talat så var Race Alu:n inte helt fel den heller och den klarade tex 10 –
    13 m/s + 9.3 under rätt lång tid.

    Kanske några bra tips.
    Mvh / Bosse

  • anonym-anvandare

    Member
    24 augusti, 2000 at 20:33

    Ultimat att du lyckats få konfen att fungera till vad den bl a är till för, dvs en rejält saklig debatt som hjälper alla oss andra som går och funderar. Tråden har funnits länge och är i sig ett lysande exempel på hur en konf kan fungera! Själv har jag funnit min kombination: En planka 285 x 71 med ca 9 kvm segel och en Mistral Flow 276 när det drar i lite för mina segel 7,4 neråt mot 5,5. Det funkar bra och avkopplat för mig, som inte är race-arne! Mvh Stefan V

  • dr-masse

    Member
    25 augusti, 2000 at 07:15

    Jodu, kommer nog att avvakta med carbonbomsköpet tills det verkar säkrare att handla en kolpryl för femtusen lusidorer… Känner tre pers som kört av carbonbommar i år, samtliga i stort sett nya (bommarna, alltså ;-). Bommarna har körts av i frambeslaget. Det finns väl anledning till att Fiberspar titt som tätt refereras till som “Fibersnap”…

    Surfa På!

  • anonym-anvandare

    Member
    25 augusti, 2000 at 09:24

    Vad jag hittade i garaget härom dagen:

    Tiga slalom 260+ hyline 4.3.

    Efter ca 8 års overksamhet provkördes grjorna en riktigt blåsig dag. Resultat; gammal är äldst. Tiga 260 = Bland de mest lyckade designerna genom tiderna?

  • anonym-anvandare

    Member
    25 augusti, 2000 at 14:46

    Men Johan på Skidsport verkar ha gjort ett kanonjobb med min bom. Den är grymt förstärkt massor med plast och man måste tydligen se upp vilket beslag man använder osv. verkar vara en hel del fibblande. Hojta till om du vill testa den + tex 9.3 jag ligger för det mesta i vattnet i alla fall, men en nyinhandlad Local S. 46 Spitfire ska i alla fall förbätra personbästa i höst med Elefant Bee:n.
    Mvh / Bosse

Page 5 of 5

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Den ultimata kombinationen?

You must be logged in to create new discussions.