Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Is & Snösurf › Den ultimata slalombrädan för STS?
-
Den ultimata slalombrädan för STS?
Publicerad av herr-pelegrin på 20 juli, 2015 vid 14:44Via Facebook och här i detta forum tänkte jag se om det går att samla tips till de som vill bygga sin egen slalomräda i höst. Ni som har erfarenhet av STS (short track slalom) – hur bygger man en bräda som axar bra och klarar tighta gippar utan att vara för vinglig?
vindsokaren svarade 9 år sedan 3 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Så här säger Jeff Brown: I see a development for specialized STS gear, even with the really ‘short’ track. I would think a flexi board, short, with wide rear trucks only would be the best for speed “off the line”, where pumping sails is required, at least a few good strokes. Then working in some sail-pump transfer–with the flex of the board…to “plane off” for steady speeds. Each short jibe made would require a good powerful ‘pump’ once out of the jibe..to get it all up t speed quickly. If the board is too stiff, then a lot of energy will be lost. The rear truck needs to be really beefy, but loose. Also, weight is a major factor , the lightest as possible. So use of carbon would be desireable.
-
Ja bred bakre truckplanka kan man ju prova även i slalom bara för förstå skillnaden.
Men tycker nog att flexen på brädorna blivit lite för mycket fokus på.
Jag har väl minst flex numera om man jämför med andra nu. -
Om man börjar med måtten och tjockleken på brädan?
L: 140-160 cm?
B: 40-50 cm?
Avstånd mellan truckar: 125-140 cm?
Avstånd bakre rotationspunkt till mastfot: 100-110 cm?
Tjocklek: 6+6+6 mm, 4+4+4+4 mm, 6+6+4 mm, 4+4+6 mm, 4+4+4 mm med stringer? -
Jeff vill ju ha extremt smalt mellan medarna fram och bredare bak? Vad är vitsen med typ 25 o 50 cm istället för 40 o 40?
-
Har för mej att min första 4-medars hade 300 fram och 600mm bak.
Och då var det mer respons-mindre svängradie på framtrucken medans bakre trucken var långsam och större svängradie.Den brädan var i övrigt inget att ha.
Svårt att säga på dom nyare brädorna men har nu 350 fram och 450 bak så kör nog vidare på den setupen. -
Här kommer mina teorier 🙂 Japp nu har jag vaknat upp ur sommar dvalan 😉
När det gäller STS så är ju nyckeln att kunna göra tighta och snabba svängar med bibehållen fart precis som på sommaren. Hur tight man kan svänga beror ju till största delen på hur bra grepp man har samtidigt gäller det ju att man hänger med med seglet och inte får backvind m.m.
Men om vi bortser från seglaren själv så är det greppet som är helt avgörande så länge styrningen inte är för sladdring eller för hård. Sladdrig styrning gör att brädan inte går rak på rakorna och vobblar i svängarna. Jag tror nog inte det spelar någon roll att den seglade sträckan blir något längre när det vobblar däremot måste man tänka på att varje lite sväng bromsar. Sen är det ju svårare att hålla balansen om det vobblar. Så “mjuka” men tight svängar med en så rund radie som möjlligt är bäst.
Att tänka på är att ju längre medarna är desto mer bromsar det när man svänger. En för hård styrning gör ju att man inte kommer runt tillräckligt tight.
Vad som är bra är nog någon man måste experimentera fram själv.
Tillbaka till greppet…För att behålla grepper i svängarna är i alla fall min teori att ju jämnare trycket fördelas på alla medar ju bättre grepp får man. Är spårvidden för smal blir det ett högre tryck på innermeden i svängen medan den yttre knapp har något belastning alls, inte bra för greppet…
Men man får också tänka på att en större spårvidd gör styrningen känsligare när isen är skrovlig. Är isen ojämn och friktionen mellan höger och vänster meden varierer ökar momentet på trucken om spårvidden är stor och brädan gör då små mikrosvängar som bromsar. Viktigt att trucken är tight och inte kan svänga så länge brädan är horisontell.
Ser ingen anledning att ha olika bredd mellan fram och bak, det resulterar bara i ojämn belastning mellan medarna. Kör numera med en spårvidd på 500mm både fram och bak.
Om vi kollar på axelavståndet (längden) så handlar det nog mer riktningsstabilitet och balansen på brädan. Fotplaceringen och tyngdpunkt i svängen är betydligt viktigare, samma sak här att det är viktigt att trycket fördelas mellan fram och bakmedar, på en för kort bräda blir det svårt att få bra balans.
Hur man står styrs ju till stor del av var mastfoten sitter i förhållande till medarna. Tidigare hade jag mastfoten längre fram och fick nog lite för mycket tryck på frammeden i svängarna vilket ökar risken för sladd på bakmedarna.Dina siffror på 140-160 känns ganska bra med ett axelavstånd på 125-140.
Själv kör jag 150/130.Mest betydelse för greppet har så klart medarna, själv kör jag med väldigt vassa medar och när isen är hård har jag nog runt 50-60 grader. Är isen lite mjuk blir det dock en riktigt fartdödare. Det fick jag erfara i Finland i vintras när det var sorbe fläckvis och vid rundningsmärkena och farten bara försvann…
En annan nackdel med vassa medar är att dom blir slöa snabbare och det blir mycket slipande för minsta lilla hack.
När det gäller flex finns det många teorier, själv tror jag på lagom flexiga brädor som kan ta upp ojämnheter i isen och därmed även behålla iskontakten så bra som möjligt. Hur mjuk brädan ska vara beror ju på hur mycket man väger. För mig som väger runt 80 funkar 4x4mm bra med ett axelavstånd på 130, då är även brädan svagt välvd.
Vikten på brädan tror jag inte är så kinkig så länger det inte är för tungt. (kanske beror på att jag inte har någon fin kolfiberbräda ;)) I lättare vind är det nog en fördel med lite lättare bräda men samtidigt har man ju med sig lite mer massa när man väl fått upp farten. Kanske det blir lite lättare att behålla farten i svängen men en något tyngre bräda. För friktionens skull tror jag inte vikten spelar någon roll alls.
STS race från Wissa 2015, se 5:40 in i klippet!
https://www.youtube.com/watch?v=iVYMbACKJekJippar på mälaren januari 2015
https://www.facebook.com/arne.edman/videos/584904328321088/Mina brädor:
http://alpha-iceboards.com/MHV Stefan
-
Härligt inlägg Stickan! Det fanns många klargöranden i det Du skrev!
Jag vill kanske lägga till en kommentar kring lamineringen. Om det är så att man väljer att laminera utan form och istället kör med windsurfingbommen i taket och limmar ihop brädan upp och ned så kan det underlätta om man delvis använder något tjockare skivor än 4 mm. Det kan bli lite sladdrigt och krävas en del tvingar (eller kanske t o m skruvar innan innan limmet/epoxin härdat). Om man istället väljer 6 mm, ev. tillsammans med 4 mm så är det något enklare, just för att de olika lagren böjs i harmoni med varandra. Det är heller inget som säger att brädan måste vara jämntjock. Man kan ha en eller flera, ex 1.5 dm breda stringers av plywood undertill. Blir brädan lite för flexig så kan man lägga på kolfiber eller väv.
-
Vajert Stickan!
Bra förklarat gör säkert att många som bygger slipper några fallgropar. -
Lite basic om val av truckar:
-
Jag var inne hos Kahalani i dag på Söder, en butik som har skön stil och kunnig kille bakom disken. En möjlighet för STS-brädan är att köra olika vinklar fram och bak, vilket är något som tydligen många slalomåkare på longboard gör. Vissa vinklar då framtrucken upp till 60 grader, något man kan ordna med kilar. Kilar om 5 grader finns att köpa, såväl mjuka som hårda, de senare för speed. Man kan ju även lätt tillverka vinklar själv. Är det någon som testat att köra olika vinklar?
För övrigt så rekommenderar man i butiken Caliber och Gun Metal men de finns ju mängder med märken att välja på, bl a Ronin och jag antar att de har Randal också. Stickan kör ju med rätt liten vinkel, 42 grader, och vi vet alla att det funkar i slalom men man kan nog lika väl köra en större vinkel för ännu bättre sväng (upp till 50 grader).
Om man använder olika barrels på en och samma truck så ska den hårdare vara uppåt, mot brädan. Man kan ex köra 94/90 för slalom och 97/94 för speed. Man kan ju även köra ett mjukare par fram, ex 90, och hårdare, ex 94, bak för slalom. Sedan är det ju rätt väsentligt att dra åt muttern ordentligt. Om pivot-cupsen slits så kan trucken bli lite fladdrig. Har man inga hemma kan man göra en egen av en cykelslang eller något plastbit.
-
Ja kahalani köper jag alltid mina prylar ifrån.
Att mixa olika bushings uppe o nere på truckarna tror jag blir lite overkill på isbrädor och du får en inställning till att fixa.Det blir helt enkelt mer meck och mindre åka .lite så vart det när jag tävlade i Radiostyrt 80% skruva.
Nu tycker jag att mina slalombrädor går bättre än förrut alltså lite mindre vobbel i högre farter men såklart inte i rekordfarter.
Och då har jag Gunmetal 180mm 50graders med 90fram och 98 bak lite gör nog också dom skålade brickorna som komprimerar gummina bättre.
går rätt bra också att dra till bakre trucken hårt vid ökad vind i slalom även lättvind (3ms) så svänger det grymt bra när man lossat både främre och bakre trucken,har sett en del som har problem med svängradien runt pinnarna i lättvind på slalombanan.
såklart så beror det på längd mellan truckarna och kanske även flexet på brädan och hur den svarar på fotstyrning.
När det gäller pivoten så berättar bla Jeff.B att han svarvar egna i delrin som är bra mycket hårdare än dom vanliga.Man vill ju minimera glappet när det börjar gå undan.
Har ju möjlighet att svarva till just sådana så ska prova detta på mina calibertruckar (44graders)
Logga in för att svara.