Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Denna dag sög stenhårt,kunde fan inte bli sämre…
-
Denna dag sög stenhårt,kunde fan inte bli sämre…
surfmore svarade 21 år, 1 månad sedan 15 Medlemmar · 29 Svar
-
Som svar till dig lars K är det inte säkert att kroken går av före ryggen.
Sett många sköna kastfall men det värsta trodde jag skulle resultera i ambulanstransport…..
Polaren bjarne fick ett kast som liknade ett kast med en medeltida stenslunga där stenen (Bjarne) inte flög iväg utan hängde kvar för att möta vattnet i 500 km/h eller nått
Det blev en chock våg (typ Atombom liknande ring/tryckvåg med tillhörande svamp) hehehenär vi fiska upp honom påland kostaterade vi att
kroken var hel !!!
bomen undrar ni – svar nej
ryggen… på frågan, hur gick det Bjarne svarade han:det spänner i ryggen och jag känner avtrycken av mina hålfötter bak på skallen !!!!
Så lita inte på att prylarna går först
//Glenn
-
Du kan trösta dig med att förhållandena blev sämre efter det att du kom upp på land… Upplevede det som riktigt bra fram till 11 tiden, sedan droppade det och man hade inget drag där ramperna var. Det gick ett lemeltåg av surfare längs stranden mot norra…
och du, den gula modellen är _inte_ hoppfällbar…
/adde
-
Jag hade själv lite otur i fredags. Efter att ha kraschat i en våg ser jag en kille komma ridande mot mig. Jag tog för givet attt han hade koll. På ett lite “tight” ställe som Åsa kör man ju ofta rätt nära både surfare, badande vindsurfare, sälar, stenar och annat. Jag insåg dock att jag hade fel när den andra seglaren i full fart körde rakt över min EVO-bräda. Ljudet påminde närmast om när man klyver ett vedträ med en fin träff med yxan. Resultatet är ett 5cm djupt och 6-7mm bredd jack rakt in i railen mellan stropparna. Inte ett allt för bra ställe för en strukturell skada eftersom brädor ofta går av här.
Jag blev lite irriterad, kan man säga. Otrolig tur dock att det var brädan och inte skallen. Med motsvarande jack i huvudet hade jag nog inte skrivit detta nu.
-
Jag lider med er alla!
Grymt rolig läsning dock från Rambo som verkar klarat sig bäst. Kolfiberpriserna kommer att gå upp på svenska marknaden. 😉Apropå hängselekrokar så tror jag också tyvärr att det är bommen alternativt ryggen som går av före kroken. Jag har sett ett par kolbommar gå av och själv haft av en och annan alumbom i samband med hopp/kastfall. Någon gång har jag slitit av remmarna i hängselen men kroken har aldrig gått av för mig. Inte ryggen heller tack och lov även om det känts så ibland.
/Magnus
-
Kan ju bero lite på materialet i kroken, tror att alu går sönder lättare än rostfritt.
-
Har iofs redan skrivit detta en gång, men det passar bättre i denna tråd. Hängselekroken slets av i lördags när jag var lite ouppmärksam på en brytande våg som spolade undan brädan. Kom i full malle och trodde att jag skulle kasta in handduken när jag träffade vattnet. Ryggen klarade sig, dock inte selen, nacken eller magmuskulaturen. Hoppas inte att jag fått någon bestående skada av mitt lilla whiplash-äventyr. Hela helgen har gått åt till stillasittande och att inte röra huvudet alldeles för mycket. Har svårt (läs: ont) att svälja och vrida huvudet åt höger. Hoppas det lägger sig snart. Känns iofs bättre idag, så det finns väl hopp. Körde sittsele. Med en midjesele känns det som skadan hade blivit större, men det är bara gissningar..
-
Tjäna!
Ball, jag har oxå dratt av en hängselekrok i ett kastfall! Som tur var var det inget annat som paja den dagen! När jag kom upp till shoppen i Varberg en halvtimme senare och skulle ha en ny blev dom mäkta imponerade .
-
hur faan gick det till,du måste hoppat som en galning innan
-
Vad menar du?
“E det en kinitic bräda eller va den heter..
isfl e dt inte så konstigt om den gick av på mitten..”Kinetic, skulle det vara skit?
-
Svar till:
Du kan trösta dig med att förhållandena blev sämre efter det att du kom upp på land… Upplevede det som riktigt bra fram till 11 tiden, sedan droppade det och man hade inget drag där ramperna var. Det gick ett lemeltåg av surfare längs stranden mot norra…
och du, den gula modellen är _inte_ hoppfällbar…
/adde
[/ QUOTE ]
Delbar bräda…det kanske skulle vara nåt i framtiden?
Åkte med polarens volvo utan räcke tillbaka till min bil och då var det perfa med den gula brädan som_var_hoppfällbar -
JOHN_J_RAMBO
Gäst13 oktober, 2003 vid 13:29Men va fan din skelögda chimpans..läs hela inlägget innan du ens..o varför ens bry dig om va jag skrev?
“E det en kinitic bräda eller va den heter..
isfl e dt inte så konstigt om den gick av på mitten..mena om du plattlanda något utav dem hoppen jag kiade in
FETA SOM AS!”Hajjar dú nu eller mr ANONYMUS???
inget alls ont menat om KENETiC eller va dem heter..
kram på dig. -
Tidigare nämd Uffe i Varberg kan även laga brädor som delat sig i två bitar… bara ett tips, för att ev. kunna inge lite hopp i misären.
Tjo hopp.
/e -
Eh????
Det var det värsta! Hade han koll och gjorde ett misstag eller såg han dig inte?
Tur att det inte var skallen som sagt! Men det är väl en klen tröst då brädan är trasch. Det kostar att laga brädor och dessutom blir andrahandsvärdet helt kasst så fort det finns mer än lite smuts på en bräda. Men killen (eller hans försäkringsbolag) kanske köper en ny EVO till dig? Skulle inte tro det va… Men så är det ju när man krockar bilar…För övrigt var jag i Köpenhamn hela fredagen vilket var väldigt kul – men inte värt en surfdag. Lördagen bjöd ju på avtagande vindar och det är ju alltid deprimerande då det avtar hela tiden även om jag fick några timmar i Apelviken på morgonen.
/Staffan
-
Ok, fast jag hade tänkt och byta ut den ändå, egentligen inte förens till nästa säsong men men, så är det ibland.
Frågan är hur hållbarheten och vikten påverkas av en sådan lagning och framförallt vad priset blir?
Jag skänken gärna brädan till nån som vill försöka laga den själv eller lämna in den. Bara att höra av sig
Det är en RRD 255 Wave (85liter) från -98.
d4niel@telia.com
Logga in för att svara.