Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Depower Naish 4 linors bom

• Depower Naish 4 linors bom

Publicerad av regfellow på 7 september, 2010 vid 14:17

Hej,

Hur mycket depowerlina är rimligt att man drar ut? Är den känslig? Ju mer lina man drar ut ju mindre kan man skota ut bommen och det känns som det blir lite motsat effekt!?

Finns det riklinjer när det är byig vind? Körde i Lundåkra i Ö vind och ibland kändes det som draken skulle falla ner pga trimmat draken och ibland kändes det som att det inte gick skota ut tillräckligt… hade väl dragit ut 30-40 cm lina.

mvh,

M

sourra svarade 14 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • acemattias

Medlem
    7 september, 2010 vid 17:01

Sourra vet:smile:

• sourra

Medlem
    7 september, 2010 vid 18:25

Sourra vet =)

Det beror lite på vad du kör för kite men det största problemet med att trimma ned en kite för mycket är att man tappar styrförmågan eftersom man får för lite spänn på baklinorna. De mest sigmaformade (Bolt, Cult och Helix 2009) funkar trots det väldigt bra även om man dragit så mycket depower som du beskriver, men visst medför det att man kan skota ut bommen mindre. Det får dock inte motsatt effekt så om du upplever att du är överriggad trots att du dragit 30-40 cm depower så är du garanterat det också =)

“Silversurfarn” brukar åka runt med depowerlinan vid fotknölarna med sin Cult-tolva innan han ger upp och byter till en mindre kite.

• regfellow

Medlem
    7 september, 2010 vid 22:03

Tack!

Så om jag skotar ut max när jag inte har trimmat och skotar ut max när jag har trimmat så skall de ha samma effekt?

Fick verkligen känna på hur det är att köra överriggad och även känna på hur snabbt det kan gå åt h-vete då med…

/M

• sourra

Medlem
    7 september, 2010 vid 22:31

Ja, max är max (är bommen är uppe vid framlinefästet så är den). Var försiktig när du kör överriggad, marginalerna minskar i takt med att vinden ökar.

• regfellow

Medlem
    8 september, 2010 vid 06:29

Hade åkt i 40 min och hade satt mig och tappat brädan på djupt vatten. Body dragga efter brädan och skulle ta över kiten till andra sidan och kiten ramlade in i vindfönstret kl 12 45 grader. Jäkla byig vind… Hade fäst leachen i depower linan… så släppa bommen och även dra quickreleasen hjälpte inte. Fick en åktur i 150 m i HÖG hastighet tills kiten lagt sig dubbelvikt och en kille fick tag på den. Kom undan med blåtta förskräckelsen… väldig nära att jag drog kiteleachen och offrade den till vädergudarna… tur att jag åtminstone har förnuftet att gå upp vind och hade rejält säkerhetsavstånd till människor och land.

/m

/M

• sourra

Medlem
    8 september, 2010 vid 08:24

Låter som att du var ute på djupt vatten i många avseenden, det måste varit ett ordentligt tryck i vinden så att byta till mindre kite hade kanske varit på sin plats.

Sätt leashen i gul lina i fortsättningen om du skulle råka vara ute i så marginella förhållanden igen. Jag kör alltid gul lina när det vankas hård vind. Så länge du inte tänkt köra urkrokat finns ingen poäng med att sätta leashen någon annanstans.

• mejan

Medlem
    8 september, 2010 vid 13:14

Med att sätta leashen i gul lina menar du att man sätter den i vänster styrlina så att kiten krashar fortare?

• regfellow

Medlem
    8 september, 2010 vid 15:13

Det är en gul säkerhets lina som går en bit upp på backlinorna ner igenom mitten på bommen och sitter i en ögla på chickenloopen. När man drar i den eller om man släpper bommen och drar quickreleasen med leachen fäst i den, flaggar kiten. Om du går in på http://www.naishkites.com och tittar på en av helix eller cults bommar ser du den gula linan. Har en röd lite stopperkula i änden.

• regfellow

Medlem
    8 september, 2010 vid 21:45

Sätt att fästa leachen film ifrån Naish:

[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=XKMw3CQynq0&feature=player_embedded”]YouTube- 2010 Naish Control Bar – Leash Connection Options[/ame]

• jakobb

Medlem
    9 september, 2010 vid 13:17
    Quote:
    Med att sätta leashen i gul lina menar du att man sätter den i vänster styrlina så att kiten krashar fortare?

hahahahahaaa snälla gör det och se vad som händer 😀 😀 😀

• sourra

Medlem
    9 september, 2010 vid 14:49

Hehe, jag kan meddela att det till för bara något år sedan fanns märken som på fullaste allvar hade ena styrlinan som fästpunkt för leashen. Eller kanske finns det rent av fortfarande?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Depower Naish 4 linors bom

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.