Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Depower på Foil?!
-
Depower på Foil?!
Publicerad av anonym-anvandare på 1 april, 2003 vid 21:58Har en Plagierad advance skärm på 10m2, är sugen på att bygga om den lite!!! nån som har manualer för Depowersystem på Foil:ar!?
MVH / HangMan
zebulon svarade 21 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 17 Svar -
17 Svar
-
Jag har moddat 2 Advance Rhea’s till Depower så den dokumentationen har jag om du är intresserad. Vet att Paraflysurf i Schweiz har ett system som heter UDS. Ganska utförliga ritningar hur det fungerar om du är sugen att själv göra jobbet–men det är ett hästjobb
…
/Jonas
-
Hur svårt är det att bygga om Rhe’an?`
Klarar man det med en 3’a i syslöjd?
-
Jag har en ritning till Windtools Mosquito.
Den fungerar alldeles utmärkt, vet dock inte hur den kommer
att fungera på din…Kolla denna länken:
http://www.hd.chalmers.se/~ki1wani/Kitemovez/
å gå in på MOSQUITO PRO KS Depower.doc*Cut deep´n fly high*
-
Jag har en Aeros Virus (som också är ett plagiat) av den första Rhean. Jag ahr funderat hela vintern på att modda den med UDS-systemet som Jonas nämner. På min drake är inte bridle indelad i A- B- c- osv sektioner utan det blir till att bridla om mycke tror jag. Dessutom är det nog inte så lätt att räkna ut alla längder på linorna. När vintersäsongen är slut ska jag fundera lite mer och kanske då sätt igång att göra nått. Kommer du på nått bra är jag intresserad av dina fynd.
/Urban.
-
lägg ner, har ni inget bättre för er så kan det ju vara kul att byta o korta ner 20-40bridle linor…, jag meckade EN lina på min Flysurfer, det var ett sinnessjukt jävla jobb :´(
-
Hade jag obegränsat med pengar hade jag ”lagt ner” dessa på en ny kite, var så säker.
Urban.
-
Speciellt svårt är det inte om man har ett färdigt kit med tillskurna linor, men det är ett jvl… pilljobb som tar låååång tid & massor av tålamod! Dessutom får man ju bara inte göra fel–ett misstag tidigt betyder att du får göra om i stort sett allt! Advance mod-kit var dessvärre svindyrt men då ingick en ny bom mm. Är din kite en exakt kopia av Advance Rhea? I så fall kan jag fixa fram ett pris på bara linor om du vill. Utan tillskurna linor skulle jag inte ens drömma om att göra om kiten… Satsa på en ny DIABLO istället–den verkar grym: http://members.chello.se/jonasf/index.htm
/Jonas
-
Okey tack för tipsen, har tänkt köpa en ny skärm till sommaren och jag tror att jag stannar vid mina älskade foilar:) men det ända som saknas är då depower.. Men jag tycker Foilarna är så grymma, speciellt på vintern funkar dom bättre, men de är då mina erfarenheter!
Vad kostar Diablon 11.5??? den ser riktigt fräsch ut, men flysurferdrakarna är väl nästan bättre?!!
// LÄNGE LEVE FOILARNA!
-
Du frågar fel person–jag har distributionsrätten på Advance-kites i Sverige så mitt val är ju enkelt. Måste dock medge att FlySurfer är innovativa & duktiga på att marknadsföra sig, men när det gäller själva produkt-kvaliteten är Advance svårslagna. De har trots allt tillverkat kanske världens bästa paragliders i 15 år. Egentligen lönlöst att argumetera, det enda riktiga är att testa & jämföra ”hands on”! Hör av Dig när det är dags för ny foil så ska du få prova en DIABLO! Priset kommer att matcha ”tyskarna”
!
/Jonas
-
I mitten av juli kommer jag att köpa nytt så jag hör av mig!!!!
// jh
-
En lite nyhet för alla depo-foil-intresserade !
Pegas har precis släppt deras Orca 10 i depower utförande.
Vi har testat den under en månads tid och är mycket imponerade. Den motsvarar en kite med storleken 5-6 m2 vid full depower.
Priset utan bar och linor kommer att landa på 5995:-
Vi kör den med en vanlig 4 linors tube bar och det funkar kanon. Så om ni kör tube idag och vill komplettera med en foil så kan ni använda samma linor och bar.
/Mvh lars S
http://www.dacon.biz -
Kommer övriga Orca också med De-power? Som snö-kite tror jag att speciellt 8:an är ännu mer attraktivn än 10:an. Även om 10 också är riktigt het speciellt när priset är så bra. Perfekt att FS får lite mer konkurrens.
Hare så bra.
-
Pegas har testat på mindre modeller och funnit att 10:an var den som fungerade bäst med depower. Men jag förstår ditt intresse om att få en 8:a med depower. Tror dom testade på en 6:a först men den fiungerade inte särskillt bra. Skillnaden mellan 10:an och 8:an är ju inte så stor, så det borde inte vara några problem. Om det finns önskemål så kan vi säker fixa fram några ”depo” 8:or av modell Orca också !
/Mvh Lars -
Titta på bifogad bild ( Diablo på Torö i helgen) så ser du att linorna är fästa i två små ”lattor” i kolfiber. Genom att föra din ”bar” åt dig (max drag) /från dig (min drag) ändrar du anfallsvinkel på hela kiten mha av dessa, och får en jämn & fin ändring av kitens dragkraft! Det finns ett par variationer på detta där t.ex. FS använder sig av trissor istället men resultatet är i stort sett detsamma.
Logga in för att svara.