Senaste nytt › Forums › Det är därför man ska speeda…………
-
Det är därför man ska speeda…………
anonym-anvandare svarade 21 år, 4 månader sedan 7 Medlemmar · 31 Svar
-
Grattis Janne, här sitter man och väntar på att få blöta ned 268:an RRD avant slalom igen…….men det tycks dröja ett tag till här i huvudstaden. Saknar en dag där man får lägga in overdriven igen. Fick visserligen mycket vind i söndags på Gotland men i dom vågorna var det nog förenat med livsfara att plocka fram “spettet”.
Vi är några fartdårar här i stan som planerar att åka västerut under hösten för att finna nya plattvatten, kan du kanske visa oss var dom finns Janne? -
Ett hett tips på speedställen är Ringköbing Fjord på Danska västkusten. Bra ställen är:
Hvide Sande Nord där det på Västliga vindar är helt platt (offshore) men med stabil vind. Inte speciellt stora vågor annars heller. Dansken som driver stället kan vara lite jobbig och det kostar pengar att komma åt stranden.
I Bork Havn (sydspetsen på Ringköbing Fjord) finns det en otroligt bra och trevlig surf shop. Inte riktigt lika platt men riktigt bra ändå. Här är det gratis att surfa och man kan bo i fina lägenheter precis vid vattnet till ett hyfsat pris.
Tycker att båda ställena är väl värda ett besök.
//Staffan
-
I ringnäs är det perfekt att speeda på nordväst bara
man håller nära udden, parketgolv,
några hundra meter söderut är det finfina vågor.Även västra stranden har bra speed vid simstadion i halmstad
vid väst.Bästa speed platserna jag varit på, i sverige.
-
Ja, men vinden är ganska byigt iaf på västra när det blåser västligt och längst inne i ringenäs på nordväst.
Då är det nog bättre i tylösand t.ex på nordost då det är riktigt plattVisst är halmstad bra men jag tror inte vi har sveriges bästa speedställen….däremot på vågsidan är det riktigt svårslaget
Järnet
-
Fasiken! Varför flyttade man inte till Halmstad direkt. Ni har ju allt, seriöst menat.
Jädrans kul att speed och slalom debtten kommit igång. Är det någon som har hett tips på segel passande en RRD81. Mitt Simmer RacePro 7.2 får nog anses ha gjort sitt nu efter att tredje panelen helt oförklarigt spruckit.
-
men karaktären på vågen i vilshärad på väst
är stora dyningar längst ut med plattvatten emellan
många jag sett som seglat speed/slalom där.Dock finns en sten 50cm under vattenytan ca
50meter från stranden (varning för formula åkare m.m) -
Någon som vet nåt bra speedställe på östkusten, helst nära eller på Öland. Det finns väl en sjö på norra Öland? Kan man segla där? Böda bukten på nord eller nåt???
Någon med tips?/M
-
Kanske inte bödabukten på nord men pröva istället Grankullaviken där uppe istället, kanske det du menar?
-
Det ultimata borde väl vara att hitta en kilometerlång smal ö utigenom med låg profil som fungerar som vågbrytare.Finns det någon sån? “Shitbay” i fiskebäck kan vara som en flygplatsstartbana men är alldeles för kort man hinner knappt kroka i innan man får gippa.
E
-
Ja det må vara sant, men jag tror ändå de flesta fartåkare heller föredrar helt platt vatten ändå? eller har jag fel?
-
Är det någon som har kört vid Visingsö:s norra udde? Där är ju ganska låglänt mark så att sydväst till västlig vind borde kunna utnyttjas på östra sidan. Det kanske blir vågor på andra sidan?
-
så platt som i ringenäs blir det aldrig någon annanstans
ska nog vara lite på nord, kanske, men nordväst borde funka.
Men man får väl stå ut med små brytande lines,
men de tar ju även borts småvågorna mellan setten
så parketgolv och ca 1 metersvågor vid udden.
Där har jag seglat snabbast i sverige lätt.
Lite bumpNjump mer än speed/slalom men speed.
Bara man inte åker för långt ner från udden
är det nog ok, vet inte riktigt
hur bra cambersegel och 100% kol tål 2-3 meterstvätt. -
Mellan Stora Förö och Stora Knarrholmen blir det mycket bra speedvatten på NV och Långholmen St Knarrholmen, även längs med Köpstadsö och Asperö kan vara riktigt bra V- NV och då är det långspeed gäller.Kolla sjökort.
-
Jag säger bara.
90% av seglarna kan segla fort och har grejor för det.
Formulan kommer att döda denna sport vem fan gillar det mer än gamla gubbar som har svårt med balansen och kör V-8 för dom har svårt för potensen. -
Reflektion :
Svårt att logga in när man skall kritisera eller?
Formulan kommer att döda denna sport, vilken sport menar du då? Vindsurfing eller?
Du kan väl kolla vilka som är top 10 i formula i Sverige, och fundera på vart gubbgränsen går? Vid 20 år eller?
Sen finns det säkert en hel del sådana som du, som sitter hemma och tänker, ja jäklar va mycket fortare än alla andra jag kan vindsurfa. Prylarna har jag ju.
Logga in för att svara.