Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Det är omöjligt att segla mot vinden..
-
Det är omöjligt att segla mot vinden..
Publicerad av ____sa på 22 augusti, 2006 vid 18:48För att komma i planing faller seglaren av och får fart, skotar hem, går upp mot vinden och fortsätter att accelerera. Har någon ett enkelt sätt att förklara denna kraft som skapas som gör att det gå upp mot vinden?
jat svarade 18 år, 2 månader sedan 36 Medlemmar · 85 Svar -
85 Svar
-
jag tror att det är som när du ploppar en tvål ur händerna ungefär, ekipaget har ingen annan stans att ta vägen än uppåt
-
Avlänkning! Seglet böjer luftflödet, dvs knuffar luftmolekyler som kommer farande lite grann ur sin bana till en ny riktning. Detta ger en resulterande kraft som driver framåt, även i vinklar snett upp mot vinden om seglet är aerodynamiskt effektivt.
Enkel förklaring? 😉 -
Jag tror på Ians förklaring. Pedagogisk perfektion. Kommer att tillämpa den vitt och brett fortsättningvis.
-
på grund av seglet form skapats ett undertryck på lä sidans framkant som drar seglaren framåt typ kanske?
-
____SA wrote:För att komma i planing faller seglaren av och får fart, skotar hem, går upp mot vinden och fortsätter att accelerera. Har någon ett enkelt sätt att förklara denna kraft som skapas som gör att det gå upp mot vinden?
Måste protestera mot rubriken, det går visst att segla rakt mot vinden!! Dock inte med vanliga segel, det funkar om man har en luftpropeller som driver en vattenpropeller. Detta har visat flera gånger (en kompis till mig gjorde bla en enkel liten modellbåt som hade en luft och vattenpropeller på samma axel, denna segelbåt arbetade sig utan problem rakt mot vinden.) MVH Klas -
Lars_K wrote:Avlänkning! Seglet böjer luftflödet, dvs knuffar luftmolekyler som kommer farande lite grann ur sin bana till en ny riktning. Detta ger en resulterande kraft som driver framåt, även i vinklar snett upp mot vinden om seglet är aerodynamiskt effektivt.
Enkel förklaring? 😉Inte bara enkel, utan fel också. 😉
-
Jaså!? Då väntar jag spänt på din förklaring. Så jag kan såga den lika brutalt! 😉
-
Lars_K wrote:Jaså!? Då väntar jag spänt på din förklaring. Så jag kan såga den lika brutalt! 😉
Visst. 😉
Segel fungerar enligt samma princip som en vinge, och inte genom att molekylerna “knuffar” oss framåt.
Statiskt tryck är tryck som agerar “vertikalt” mot ytan. När du står still agerar lyfttrycket hela tiden vinkelrätt mot dig.
Dynamiskt tryck agerar längs med ytan, när du rör dig är det dynamiska som du upplever som fartvind.Summan av det statiska och det dynamiska trycket konstant.
Om du sitter i en bil som står still och håller ut ett skiva horisontellt genom sidorutan kommer den bara att påverkas av statiskt tryck och den har lika mycket statiskt tryck på ovan och undersidan. Om bilen däremot rör sig kommer den i princip bara påverkas av dynamiskt tryck, fortfarande lika mycket på båda sidor.
Nu kommer det roliga: Om du böjer skivan så att den buktar som ett segel kommer luftmolekylerna på ovansidan att få en längre väg att transporteras än de på undersidan. Det dynamiska trycket blir högre på undersidan och skivan kommer att pressas uppåt.
När skillnaden i dynamiskt och statiskt tryck är olika på skivans sidor kommer en “riktad” kraft, har skivan rätt form kommer kraften att vara riktad snett framåt. Å så har vi ett segel… -
Jag orkar inte skriva men här http://www.phys.unsw.edu.au/~jw/sailing.html står det ganska bra tyckte jag
-
argulander wrote:Måste protestera mot rubriken, det går visst att segla rakt mot vinden!! Dock inte med vanliga segel, det funkar om man har en luftpropeller som driver en vattenpropeller. Detta har visat flera gånger (en kompis till mig gjorde bla en enkel liten modellbåt som hade en luft och vattenpropeller på samma axel, denna segelbåt arbetade sig utan problem rakt mot vinden.) MVH Klas
Det var ointuitivt (för mig). Har du någon länk till mer läsning?
-
wiseguy wrote:Jag orkar inte skriva men här http://www.phys.unsw.edu.au/~jw/sailing.html står det ganska bra tyckte jag
Det är ju så man blir tårögd! 🙂
-
Lars_K wrote:Jaså!? Då väntar jag spänt på din förklaring. Så jag kan såga den lika brutalt! )[/quote wrote:
Visst. 😉
Segel fungerar enligt samma princip som en vinge, och inte genom att molekylerna “knuffar” oss framåt.
Statiskt tryck är tryck som agerar “vertikalt” mot ytan. När du står still agerar lyfttrycket hela tiden vinkelrätt mot dig.
Dynamiskt tryck agerar längs med ytan, när du rör dig är det dynamiska som du upplever som fartvind.Summan av det statiska och det dynamiska trycket konstant.
Om du sitter i en bil som står still och håller ut ett skiva horisontellt genom sidorutan kommer den bara att påverkas av statiskt tryck och den har lika mycket statiskt tryck på ovan och undersidan. Om bilen däremot rör sig kommer den i princip bara påverkas av dynamiskt tryck, fortfarande lika mycket på båda sidor.
Nu kommer det roliga: Om du böjer skivan så att den buktar som ett segel kommer luftmolekylerna på ovansidan att få en längre väg att transporteras än de på undersidan. Det dynamiska trycket blir högre på undersidan och skivan kommer att pressas uppåt.
När skillnaden i dynamiskt och statiskt tryck är olika på skivans sidor kommer en “riktad” kraft, har skivan rätt form kommer kraften att vara riktad snett framåt. Å så har vi ett segel…Lars_K har ju rätt här, undertrycket och den ökade lufthastigheten kommer av att man ändrar vindens riktning och inte tvärtom, lite som med hönan och ägget…
Fast Ians förklaring är ju klockren!
Vinden trycker från ena hållet och fenan håller emot så vart skall brädan ta vägen om inte framåt… -
Lars_K wrote:Jaså!? Då väntar jag spänt på din förklaring. Så jag kan såga den lika brutalt! )[/quote wrote:
Visst. 😉
Segel fungerar enligt samma princip som en vinge, och inte genom att molekylerna “knuffar” oss framåt.
Statiskt tryck är tryck som agerar “vertikalt” mot ytan. När du står still agerar lyfttrycket hela tiden vinkelrätt mot dig.
Dynamiskt tryck agerar längs med ytan, när du rör dig är det dynamiska som du upplever som fartvind.Summan av det statiska och det dynamiska trycket konstant.
Om du sitter i en bil som står still och håller ut ett skiva horisontellt genom sidorutan kommer den bara att påverkas av statiskt tryck och den har lika mycket statiskt tryck på ovan och undersidan. Om bilen däremot rör sig kommer den i princip bara påverkas av dynamiskt tryck, fortfarande lika mycket på båda sidor.
Nu kommer det roliga: Om du böjer skivan så att den buktar som ett segel kommer luftmolekylerna på ovansidan att få en längre väg att transporteras än de på undersidan. Det dynamiska trycket blir högre på undersidan och skivan kommer att pressas uppåt.
När skillnaden i dynamiskt och statiskt tryck är olika på skivans sidor kommer en “riktad” kraft, har skivan rätt form kommer kraften att vara riktad snett framåt. Å så har vi ett segel…Haha, att man måste ha en profil, dvs en välvd yta för att få en fungerande vinge är nonsens! Vinkla din plana platta du håller genom rutan så ska du få känna lyftet! Och tryckskillnader uppstår som hönan/ägget. Avlänkar du ett luftflöde uppstår automatiskt en tryckskillnad mellan “över” och “undersida” (eller lä/lovart -sida). Ett segel är en vinge, dvs en luftflödes-avlänkare och kan vara helt platt, men är då inte som mest effektiv (avlösning, turbulens bildas vid leading-edge vid lite anfallsvinkel). Bäst är att ha en vingprofil, vars effektivaste form beror på vilka anfallsvinklar och hastigheter som är aktuella.
-
Svenne wrote:Lars_K wrote:Jaså!? Då väntar jag spänt på din förklaring. Så jag kan såga den lika brutalt! )[/quote wrote:
Visst. 😉
Segel fungerar enligt samma princip som en vinge, och inte genom att molekylerna “knuffar” oss framåt.
Statiskt tryck är tryck som agerar “vertikalt” mot ytan. När du står still agerar lyfttrycket hela tiden vinkelrätt mot dig.
Dynamiskt tryck agerar längs med ytan, när du rör dig är det dynamiska som du upplever som fartvind.Summan av det statiska och det dynamiska trycket konstant.
Om du sitter i en bil som står still och håller ut ett skiva horisontellt genom sidorutan kommer den bara att påverkas av statiskt tryck och den har lika mycket statiskt tryck på ovan och undersidan. Om bilen däremot rör sig kommer den i princip bara påverkas av dynamiskt tryck, fortfarande lika mycket på båda sidor.
Nu kommer det roliga: Om du böjer skivan så att den buktar som ett segel kommer luftmolekylerna på ovansidan att få en längre väg att transporteras än de på undersidan. Det dynamiska trycket blir högre på undersidan och skivan kommer att pressas uppåt.
När skillnaden i dynamiskt och statiskt tryck är olika på skivans sidor kommer en “riktad” kraft, har skivan rätt form kommer kraften att vara riktad snett framåt. Å så har vi ett segel…Haha, att man måste ha en profil, dvs en välvd yta för att få en fungerande vinge är nonsens! Vinkla din plana platta du håller genom rutan så ska du få känna lyftet! Och tryckskillnader uppstår som hönan/ägget. Avlänkar du ett luftflöde uppstår automatiskt en tryckskillnad mellan “över” och “undersida” (eller lä/lovart -sida). Ett segel är en vinge, dvs en luftflödes-avlänkare och kan vara helt platt, men är då inte som mest effektiv (avlösning, turbulens bildas vid leading-edge vid lite anfallsvinkel). Bäst är att ha en vingprofil, vars effektivaste form beror på vilka anfallsvinklar och hastigheter som är aktuella.
Visst får du kraft men kraften utgår vinkelrätt mot ytan dvs du får ingen framåtriktad kraft på samma sätt som med en vingprofil..
-
Nej, man kan säkert inte kryssa med ett helt platt segel. Det avlänkar vinden för ineffektivt så du kan inte hålla anfallsvinkeln (inskotningen…) som behövs för att ta dej upp i vind.
Logga in för att svara.