Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Det är omöjligt att segla mot vinden..
-
Lars_K wrote:Har ni ens tvål i Ghettot?
Risken att tappa den gör att dom flesta där väljer att inte använda tvål… 😀
-
jag tycker mig svagt kunna minnas en artikel på aftonbladet som förtäljde att någon uppfunnit ett våldtäktsskydd för kvinnor. detta bestod i någon grej kvinnan stoppade in i framstjärten sin och som med några vassa delar skulle osraka stor smärta på en eventuellt oinbjuden gäst. någon korsning mellan pesar, spiral och taggtråd alltså.
kanske finns det även någon modell som skulle passa oss män?
om det gör det skulle jag råda omklädningsrumsmarodörerna att inte försöka smyga in bakom de som bär sin tvål i lite väl övermodig stil, typ jonglerar med den eller nåt. -
Calle_B wrote:Måste bara eftersom vingprofiler är på tapeten. (och eftersom träden står stilla, och stått stilla, och kommer att stå stilla den närmaste tiden)
FENAN är juh utformad som en symetrisk vinge, som genererar lyft och stabilitet åt våra surfbrädor. MEN, under överriggade förhållanden upplevs det som man ibland seglar endast på fenan. Är detta samma teori och bakgrund som “tvålen”, för enligt samma teori BORDE (underbart ord) flygplanskropparna tryckas ihop av de bägge vingarna som pressar inåt, liksom våra fenor pressar uppåt vid hög hastighet. Analyse this, ni surfande MIT-nissar. Taco.
jag har nog trott att lyftet på fenan beror på att den flexar o böjer sig samt som någon skrev att man kantar brädan lite o flygplans vingar flexar väl väldigt mycket så jag kan nog tänka mig att flygplans kropparna får ta upp en hel del tryck
-
Mården wrote:Calle_B wrote:Måste bara eftersom vingprofiler är på tapeten. (och eftersom träden står stilla, och stått stilla, och kommer att stå stilla den närmaste tiden)
FENAN är juh utformad som en symetrisk vinge, som genererar lyft och stabilitet åt våra surfbrädor. MEN, under överriggade förhållanden upplevs det som man ibland seglar endast på fenan. Är detta samma teori och bakgrund som “tvålen”, för enligt samma teori BORDE (underbart ord) flygplanskropparna tryckas ihop av de bägge vingarna som pressar inåt, liksom våra fenor pressar uppåt vid hög hastighet. Analyse this, ni surfande MIT-nissar. Taco.
jag har nog trott att lyftet på fenan beror på att den flexar o böjer sig samt som någon skrev att man kantar brädan lite o flygplans vingar flexar väl väldigt mycket så jag kan nog tänka mig att flygplans kropparna får ta upp en hel del tryck
Det är väl seglet som är lutat åt lovart som ger den lyftande kraften? Förutsatt att brädan seglas helt plant. -
Det är väl seglet som är lutat åt lovart som ger den lyftande kraften? Förutsatt att brädan seglas helt plant.
Det hjälper säkert också till en hel del. Ju mer det blåser desto mer åt lovart lutar man ju riggen.
När det tutar i riktigt mycket så fångar ju även brädan vind som hjälper till att lyfta nosen mer än man önskar.
/Håkan
-
ifall man hade ett segel som var styvt och med konstant buk på ena hållet. alltså om man skulle montera typ en avsågad flygvinge på brädan, kan man då segla exakt rakt mot vinden ifall det blåser på?
-
Ian wrote:jag tror att det är som när du ploppar en tvål ur händerna ungefär, ekipaget har ingen annan stans att ta vägen än uppåt
En kombinationa av tvål och luftavlänkning borde ge en bra summering 🙂 Det är för många härliga inlägg för att kommentera alla, nästa vecka kommer det att blåsa grymt, foreca och DMI har ungefär samma prognås, då får vi praktisera denna aerodynamiska effekt istället för att spekulera!
-
Lars_K wrote:Jämför om jag matar ett hagelskott i röven på dej, då ska du få känna på yttryck och en reaktionskraft som gör att du studsar framåt nån meter!
Om du räknar på detta med en hagelsvärm mot en stackars runpa så kommer du att märka att den utsatta rumpan inte kommer att förflyttas några meter. Troligen inte många cm heller. Det är aldeles för liten kraft som träffar en för att förflytta en människokropp.
Bara en liten parantes.
-
JoMenSåAtt wrote:Lars_K wrote:Jämför om jag matar ett hagelskott i röven på dej, då ska du få känna på yttryck och en reaktionskraft som gör att du studsar framåt nån meter!
Om du räknar på detta med en hagelsvärm mot en stackars runpa så kommer du att märka att den utsatta rumpan inte kommer att förflyttas några meter. Troligen inte många cm heller. Det är aldeles för liten kraft som träffar en för att förflytta en människokropp.
Bara en liten parantes.
Jo, det har du nog rätt i. Beror iofs på hur stor och tung aktuell rumpa är. Men kraften bör ju vara av samma dignitet som rekylen i bössan, vilket bara brukar ge ett kraftigt tryck mot skuldran. Som man inte direkt studsar bakåt av… Fel av mej! 😉
-
alexasu wrote:jag tycker mig svagt kunna minnas en artikel på aftonbladet som förtäljde att någon uppfunnit ett våldtäktsskydd för kvinnor. detta bestod i någon grej kvinnan stoppade in i framstjärten sin och som med några vassa delar skulle osraka stor smärta på en eventuellt oinbjuden gäst. någon korsning mellan pesar, spiral och taggtråd alltså.
kanske finns det även någon modell som skulle passa oss män?
om det gör det skulle jag råda omklädningsrumsmarodörerna att inte försöka smyga in bakom de som bär sin tvål i lite väl övermodig stil, typ jonglerar med den eller nåt.
Och vad har detta med vinden å göra? :smirk: -
Lars_K wrote:Jo, det har du nog rätt i. Beror iofs på hur stor och tung aktuell rumpa är. Men kraften bör ju vara av samma dignitet som rekylen i bössan, vilket bara brukar ge ett kraftigt tryck mot skuldran. Som man inte direkt studsar bakåt av… Fel av mej! 😉
Det är väl Hollywoods fel, Rambo håller coolt ett vapen i varje hand och dem som träffas flyger bakåt…
-
Svanvik wrote:Judo-Freddan wrote:argulander wrote:____SA wrote:För att komma i planing faller seglaren av och får fart, skotar hem, går upp mot vinden och fortsätter att accelerera. Har någon ett enkelt sätt att förklara denna kraft som skapas som gör att det gå upp mot vinden?
Måste protestera mot rubriken, det går visst att segla rakt mot vinden!! Dock inte med vanliga segel, det funkar om man har en luftpropeller som driver en vattenpropeller. Detta har visat flera gånger (en kompis till mig gjorde bla en enkel liten modellbåt som hade en luft och vattenpropeller på samma axel, denna segelbåt arbetade sig utan problem rakt mot vinden.) MVH Klas
Mmm, eventuellt. Får gratulera honom då för nu kan han ju skriva ett fett kontrakt med Boeing. De kommer säkert att bli glada över att kunna driva sina plan utan att behöva tillföra någon värme.. Jag menar vattenpropellern måste ju skapa en högre framdrivande kraft än den som verkar bakåt på luftpropellern (och resten av farkosten.)
Är du säker på att det inte var så att luftpropellern var riktad mot luftströmmen men att båtens färdriktning kanske ändå hade en liten vinkel..typ ungefär så liten som en båt kan ha när den kryssar..?
Håller med, om någon kan få detta att fungera så har man en bra början till en perpetum mobile, en evighetsmaskin! Om den kan skape en större framdrivande kraft på vattenpropellern än motståndet luftvingarna ger vid körning rakt mot vinden skulle det innebära att den kunde gå på sin egen fartvind. Den skulle altså inte behöva någon vind alls utan bara en initial knuff för att tugga och gå.
Är förvånad att ingen högg på detta tidigare. Hade själv inte tid igår kväll.
Hej, vill påpeka att farkosten som tar sig rakt emot vinden inte alls är något sk perpetum mobile, båten använder sig ju av en kraft dvs vinden för att röra sig, energi tillförs alltså hela tiden. MVH Klas -
Klas, är det en Sahlin-konstruktion??
En annan undring: Finns det någon bild på konstruktionen??hälsn Tomas
-
Fast om du skjutit med en AK5a så är det inte mycket rekyl, som ett luft gevär, men kulan har ju ganska bra energi….
-
Det går inte att kryssa med ett platt segel, krävs alltid lite buk. Vingprofilen är grunden i all segling (flygning också för den delen). Sätt fast en plywoodskiva på brädan så kommer du märka att det inte går att segla mycket annat än läns.
Logga in för att svara.