Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Det gick fort…

• patrikol

Medlem
    21 mars, 2005 vid 13:24

Word det är det jag försöker säga kanske det funkat denna gången!

• in_absurdum

Medlem
    24 mars, 2005 vid 12:32

Hur gör man när man mäter hastighet med en GPS? Måste man trycka igång den som ett tidtagarur eller är den på ett längre tag. Känns lite vanskligt att knappa på den i 80 knyck. Vad kostar de?

Andreas

• mrmille

Medlem
    24 mars, 2005 vid 16:55

Svar till:

Hur gör man när man mäter hastighet med en GPS? Måste man trycka igång den som ett tidtagarur eller är den på ett längre tag. Känns lite vanskligt att knappa på den i 80 knyck. Vad kostar de?
    Andreas

[/ QUOTE ]

Kostar mellan 2 o 10 tusen nya
    Du drar igång den sen loggar den alla dina förflyttningar. Och kan på så vis räkna ut medelhastighet och topphastighet. Hur länge du kan ha den igång beror ju på hur mycket minne du har att lagra i samt batteritid.

• eddie

Medlem
    25 mars, 2005 vid 19:04

Med tanke på att felmarginalen på en sådan GPS är mellan 5 och 50m så måste ett rekord tas lite med en nypa salt.
    Tycker jag iaf…

• mrmille

Medlem
    25 mars, 2005 vid 20:21

jo, men i kajs fall här nu var det ingen tillfällig spik utan mätarens maxhastighet.

det kan ju lika gärna slå ut negativt som positivt.
    jag vet hur fort det kan gå så 80 knyck är inga som helst problem med rätt grejjor.

• nic

Medlem
    25 mars, 2005 vid 20:41

Gäller väl den absoluta positionen och har inte med den hastigheten att göra som uppmäts mellan två relativa positioner. Jag litar mer på GPSen än på hastighetsmätaren på bilen.

Å förresten så tror jag inte felmarginalen är 50 meter nuförtiden heller. Men det finns de som kan sånt bättre.

nic

• cortex

Medlem
    26 mars, 2005 vid 11:08

Svar till:

Med tanke på att felmarginalen på en sådan GPS är mellan 5 och 50m så måste ett rekord tas lite med en nypa salt.
    Tycker jag iaf…

[/ QUOTE ]

Du har nog missuppfattat hur GPS fungerar lite grann. Felmarginalen vid mätningen låg på +-3 meter. Dock gäller detta vid bestämning av postion för ett stillastående objekt. Så snart man rör sig ökar precisionen vid fartmätning. Dvs ju fortare du rör dig desto mer exakt blir hastigheten. Redan vid 20-30 km/h är precisionen uppe i cirka +-0.1 knops nogrannhet. Men då ska det mycket till för att det ska visa 0.1 knop fel, det handlar då om att satteliterna ligger olämpligt i förhållande till din postion just då eller att du har dålig täckning. I fallet då jag mätte och hade så pass liten felmarginal som +-3 meter så borde hastigheten stämma med bättre precision än +-0.1 knop.

För övrigt loggades hela körning i GPS’en så det handlar alltså inte om att titta efter en ”spik” på skärmen eller liknande. Jag hade en hel rad med loggingar över 79 km/h. 80.9 km/h var den högsta och det är även den man mäter efter på http://www.stormboarding.com vilket är den ”inofficiella” speed-listan för snö/is.

GPS’en jag använde är en Garmin GPSMAP 96C… det är mao ingen ”billigast-på-Hobbex-prylen” direkt.

Duger GPS till att navigera hangarfartyg och 747’or med så funkar det nog som fartmätare åt mig på snön också. grin.gif

/Kaj(Tech)

• patrikol

Medlem
    26 mars, 2005 vid 11:10

Vill ha en sådan i min mobil! smile.gif

• cortex

Medlem
    26 mars, 2005 vid 13:39

Ähh, nu tog jag ju nogrannheten i fart från min gamla GPS-enhet. Bläddrade upp i manualen hur det var i den nya (dvs 96C’n) och den var avsevärt mycket bättre; Hastighet har en nogrannhet på 0.05 meter/sekund…
    (Kan ju tillägga att just hastighet fås med samma precision oavsett om man ”bara” kör med vanliga GPS-signaler eller använder WAAS/DGPS för att få högre nogrannhet på positionen. Dvs hastighetsberäkningarna behöver inte ha en geografisk korrekt position för att bli korrekta, vilket ju är helt logiskt.)

För er som vill läsa mer om GPS kan jag rekommendera:
    http://gps.faa.gov

/Kaj(Tech)

• cortex

Medlem
    31 mars, 2005 vid 11:08

Jahapp, inatt så fick man ordentligt med spö i speedkiting. Det var FS-importören i Kanada som fått låna en Flysurfer Speed-prototyp (10 kvm). Han gav den till en av sina teamriders som stack ut med ett par slalomlagg och klockade 106 km/h på andra försöket!!!
    Rekordet är inskickat till Stormboarding.com och kommer upp officiellt i slutet av veckan. Det är över 10 km/h snabbare än 2:an….

Blåser det ordentligt till helgen skall de försöka knäcka 110 km/h. shocked.gif

BTW, till er som tycker att foils är fula; igår vann följande bild Stockholm Kites årliga fototävling. Nämen titta, en foil på bilden. He he.

/Kaj(Tech)

• luuddee

Medlem
    31 mars, 2005 vid 11:47

sen va det stockholm också ju.. tongue.gif

• cortex

Medlem
    31 mars, 2005 vid 14:23

Å den oväntade kommentaren kom ju då från en Skåning… wink.gif

/Kaj(Tech)

• patrikol

Medlem
    31 mars, 2005 vid 19:31

Riktigt nice! smile.gif

• eddie

Medlem
    31 mars, 2005 vid 20:50

Svar till:

Svar till:

Tycker jag iaf…

[/ QUOTE ]

Du har nog missuppfattat hur GPS fungerar lite grann. Felmarginalen vid mätningen låg på +-3 meter. Dock gäller detta vid bestämning av postion för ett stillastående objekt. Så snart man rör sig ökar precisionen vid fartmätning. Dvs ju fortare du rör dig desto mer exakt blir hastigheten. Redan vid 20-30 km/h är precisionen uppe i cirka +-0.1 knops nogrannhet. Men då ska det mycket till för att det ska visa 0.1 knop fel, det handlar då om att satteliterna ligger olämpligt i förhållande till din postion just då eller att du har dålig täckning. I fallet då jag mätte och hade så pass liten felmarginal som +-3 meter så borde hastigheten stämma med bättre precision än +-0.1 knop.

För övrigt loggades hela körning i GPS’en så det handlar alltså inte om att titta efter en ”spik” på skärmen eller liknande. Jag hade en hel rad med loggingar över 79 km/h. 80.9 km/h var den högsta och det är även den man mäter efter på http://www.stormboarding.com vilket är den ”inofficiella” speed-listan för snö/is.

GPS’en jag använde är en Garmin GPSMAP 96C… det är mao ingen ”billigast-på-Hobbex-prylen” direkt.

Duger GPS till att navigera hangarfartyg och 747’or med så funkar det nog som fartmätare åt mig på snön också. grin.gif

/Kaj(Tech)

[/ QUOTE ]

Mycket möjligt att en GPS fungerar ”noggrannare” vid hastighetsmätning än vid positionering. Har eg aldrig funderat så mycket över det innan… Så mao borde jag kanske inte kommenterat ditt inlägg wink.gif.
    Dock är jag ingen novis vad gäller GPS. Jag har just köpt en GPS till jobbet för 150 000 kr. Med den mäter vi ner till en noggrannhet på under 5 cm i plan. För att uppnå den kvaliteten på mätningen krävs en uppkoppling mot ett fast referens eller mot Lantmäteriets Swe-pos system. Jag har annars gjort en test på en fri mätning, utan referens, med en liknande utrustning. Med GPSen stående på samma ställe i över 24 timmar fick jag en variation på över 50m på punkten. Då pratar vi om en utrustning för 150 000.
    Men det jag eg ville säga var att man inte kan titta på enskilda spikar… men du har ju också mycket riktigt tittat på ett längre förlopp. Så hastigheten stämmer säkert.
    Annars om du tänker på hangarfartyg och Boings så behöver du ju inte en noggrannhet som överstiger kartans noggrannhet. Sjökort etc är sällan mer detaljerade. Det beror helt enkelt på att underlagen/mätningarna är utförda under en 100-års period. Använder inte flyg och fartyg (nära land) DGPS?
    Jag har en GPS i bilen som man ibland fövånas över hur noggrann den är, speciellt i rondeller. Men det hindrar ju inte att den ibland är helt vimsig.
    I vilket fall så är det hela ett mycket intressant ämne.
    Peace!

• cortex

Medlem
    1 april, 2005 vid 09:52

Svar till:

Mycket möjligt att en GPS fungerar ”noggrannare” vid hastighetsmätning än vid positionering. Har eg aldrig funderat så mycket över det innan… Så mao borde jag kanske inte kommenterat ditt inlägg wink.gif.

[/ QUOTE ]

Japp, det är väldigt stor skillnad. Devieringar i position beror främst på att atmosfären stör signalerna från satelliterna med en långsamt ”glidande” faktor. Detta plus att atomuren i satelliterna alltid drar sig något i förhållande till varandra. Detta gör att en position i 3D alltid blir lite svår att fastställa exakt i förhållande till ett objekt som står fast på marken med en given position. Dock kan man med väldigt stor nogrannhet mäta ”virtuella” sträckor mellan två punkter som ligger exempelvis ett par kilometer från varandra inom en kort tidsram. Detta eftersom störningarna är lika stora på dessa två punkter inom ett rimligt tidsintervall. Mao blir förskjutningen av dessa två positioner lika stor = det inbördes avståndes stämmer mellan dem. Som du säkert redan listat ut är det ju exakt detta man använder vid beräkning av hastighet.

Svar till:

Dock är jag ingen novis vad gäller GPS. Jag har just köpt en GPS till jobbet för 150 000 kr. Med den mäter vi ner till en noggrannhet på under 5 cm i plan. För att uppnå den kvaliteten på mätningen krävs en uppkoppling mot ett fast referens eller mot Lantmäteriets Swe-pos system.

[/ QUOTE ]
    Ja, det krävs någon form av DGPS-utrustning för att kunna mäta in objekt exakt på markytan. Precis av den anledning jag skrev ovan. Den ”smartaste” är WAAS – Wide Area Augmentation System (och även LAAS… men den har spelar inte så stor roll just nu) eftersom man då har en hög med markreferens-stationer som samlar in data från satelliterna och ser hur mycket positionerna behöver korrigeras. Denna info skickas sedan till en en central up-link som skickar det till geo-stationära (dvs inte samma satelliter som skickar GPS-signalerna) satelliter som sedan sänder ner korrektionsdata till alla GPS-enheter som finns inom täckningsområdet. Det som krävs är ju även att just din mottagare klarar av att ta emot WAAS.
    Ett litet aber just nu är att WAAS inte är ”aktivt” i Skandinavien ännu… men det är på G såvitt jag förstått. Så snart WAAS hittar hit så får vi ner nogrannheten till 2-3 meter på WAAS-enablade enheter (som 96C). Däremot påverkar ju inte detta exaktheten på fartmätningar (se ovan).

Svar till:

ag har annars gjort en test på en fri mätning, utan referens, med en liknande utrustning. Med GPSen stående på samma ställe i över 24 timmar fick jag en variation på över 50m på punkten. Då pratar vi om en utrustning för 150 000.

[/ QUOTE ]
    Precis, det beror på att du under 24 h har en rad olika atmosfäriska förändringar vilket ger vilt skiljda förskjutningar i mätdatan. Dessutom kommer satelliternas banor att vara klart ofördelaktiga några gånger under de 24 h du mäter och ge dålig positions-precision. Det är dessa två faktorer som ger den stora variationen i din mätning. Skulle du ha mätt upp en väldigt låg hastighet, som ex.vis förflytta sig 500 meter på 24 h hade precisionen blivit riktigt usel. Det är just *därför* precisionen ökar med hastigheten… Och som du förstår så blir precisionen enormt hög vid ”normala” hastigheter då inte atmosfären hinner ändra sig särskilt mycket eller satelliterna flytta sig alltför långt.
    Att er GPS kostar 150 kkr beror till 90% av att den skall cerifierad och testad av tonvis med myndigheter för att få godkännande att användas till exakt positionering. Dvs den behöver inte nödvändigtvis vara mer exakt än en 5 kkr GPS med en påhängd DGPS-mottagare/Swe-pos uppkoppling. Däremot får du inte använda den för att fastställa ”officiella” punkter eftersom det hela inte är godkänt.
    Kolla bara inom flyget så ser du samma sak. En VFR-godkänd flyg-GPS kostar från 5 kkr och uppåt… en IFR-godkänd sådan (med exakt samma komponenter och mjukvara i) kostar det minst det 10-dubbla (å till reguljärflygplan… massor mer).

Svar till:

Men det jag eg ville säga var att man inte kan titta på enskilda spikar… men du har ju också mycket riktigt tittat på ett längre förlopp. Så hastigheten stämmer säkert.

[/ QUOTE ]

Precis, men det är inte p.g.a av dålig GPS-nogrannhet som man just inte ska titta på spikar i hastighet. Utan att det kan bero på andra faktorer som ger en spik vid just hastighetsmätning. Ett exempel är att många har GPS’en i en ärm-ficka på jackan. Rör man då armen snabbt framåt precis i det ögonblick som ”punkten” tas så får man ju givetvis en hög hastighet eftersom GPS’en faktiskt rört sig snabbt framåt just då. Just därför kör jag med GPS’en innanför jackan så närar midjan som möjligt eftersom det är den kroppsdel som rör sig mest ”relevant” i förhållande till din kropps hastighet i stort.
    Därför ska man kolla på loggpunkter ”runt” den man har som högsta hastighet. Iom att jag loggade så tätt som var 10’e meter (dvs ca 2 loggar per sekund) och hade en hög med loggar över 79 och 80 km/h så var spiken på 80.9 helt rimlig. Hade den diffat 10 km/h från övriga kan man ju börja ana oråd (helvete vad jag måste ha juckat då 🙂 ).

Svar till:

Annars om du tänker på hangarfartyg och Boings så behöver du ju inte en noggrannhet som överstiger kartans noggrannhet. Sjökort etc är sällan mer detaljerade. Det beror helt enkelt på att underlagen/mätningarna är utförda under en 100-års period. Använder inte flyg och fartyg (nära land) DGPS?

[/ QUOTE ]
    Man kommer snart att börja använda WAAS och LAAS i väldigt stor skala istället för ILS vid landning av flygplan. Där är precisionen viktig ner på ett par meter när. Med LAAS kommer man ner under metern om jag förstått det rätt.

Svar till:

Jag har en GPS i bilen som man ibland fövånas över hur noggrann den är, speciellt i rondeller. Men det hindrar ju inte att den ibland är helt vimsig.

[/ QUOTE ]
    Jepp, men om du har ett ”riktigt” nav-system i bilen (dvs inte en GPS du sätter fast med en sugkopp i vindrutan) så har det även en hög med gyron och sensorer kopplade till hjulens rotation osv. Det gör att systemet har bra koll på vart du är även om det är en massa hus ivägen som blockar de flesta GPS-satelliter. Exempelvis i rondeller kan du tacka gyron för att systemet håller bra koll. Måste säga att det fungerar grymt bra.

Svar till:

I vilket fall så är det hela ett mycket intressant ämne.
    Peace!

[/ QUOTE ]

Jajemensan, som du märker är jag smått intresserad av det också. grin.gif

Sorry för den långa utläggningen, men någon kanske tycker det hela är intressant.

/Kaj(Tech)

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Det gick fort…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.