Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Det här är väl ändå ett kap..

  • fjant

    Medlem
    3 mars, 2005 vid 17:19

    Hugg till där då Gurra, så kan du lägga resten av din budget på tillbehör och surfgrejjer!!! wink.gif

    /Fjant

  • gurra1978

    Medlem
    3 mars, 2005 vid 17:25

    Jag vet att vi kom fram till att jag borde köpa en transporter diesel av nyare årsmodell men jag tror nog fan att jag gör en Svensson istället. Jag köper nog en gammal 740 och samåker 4 pers till surfet istället. Det blir totalt sett billigt och jag får massor av pengar över till långresor. Fast jag hinner nog ändra mig 40 ggr till som så många gånger förr smirk.gif

  • judo-freddan

    Medlem
    3 mars, 2005 vid 19:30

    Min förra var en sån. Jag vet att det finns folk med motsatt åsikt men min är att 112hk-bensinaren är ett helt korrupt bygge. Det är den luftkylda motorn som konverterades till vattenkyld = ett ormbo av slangar och rör som utan minutiöst underhåll förr eller senare börjar läcka vatten = bränd topp. Kylaren sitter framtill och motorn bak. När halvvägs till Öland en av de långa slangarna hoppade av sitt rör tog det 5s så var ALLT kylvatten på vägen och jag hade inte en chans att hinna upptäcka det i tid. Efter detta gjorde jag en liten haveriutredning för att förstå vad som hade hänt. Idogt forskande i diverse vw-forum på nätet gav slutsatsen att detta hänt mååånga andra än mig.. Det hela blir inte bättre av att det visade sig att vw använt ett material i toppen som gjorde att det var vanligt att det blev galvanisk korrosion mellan blocket och toppen och kylvatten läcker in i cylindrarna.. Do NOT buy är mitt råd!

  • jonasp

    Medlem
    3 mars, 2005 vid 19:37

    Gäller det alla t3:or? om inte vilka e bra o vilka e dåliga?

  • fjant

    Medlem
    3 mars, 2005 vid 20:46

    Hehe, vad du än väljer, Lycka till! smile.gif

    /Fjant

  • judo-freddan

    Medlem
    3 mars, 2005 vid 22:09

    Hade en luftkyld T3a -82a innan den vattenkylda och den funkade väl sisådär. Drog rätt mycket olja och det där med värmekamrar var ju heller ingen höjdare (sibirien inne i bussen om inte sprakaren funkade.) Känslan kring luftkylt var väl också att man alltid åkte omkring och var lite på helspänn kring om motorn skulle bli överhettad och nypa eller ej. Har dock inte gjort så mycket efterforskningar kring luftkylt och min 82a höll tills andra saker gick sönder så jag ska väl inte uttala mig så hårt kring det.

    Utifrån vad jag läste på vw-forum och hörde från vw-servicefolk så var väl den enda motor som verkade funka riktigt bra på T3an dieselmotorn. Det fanns (och finns väl fortfarande) gott om folk som älskade sina T3or som campingbilar och av de som hållit på länge och var händiga eller kände nån mek så verkade det inte vara helt ovanligt med att man försökte hitta antingen en diesel eller en motor av annat märke + adapterplatta att slå i sin buss för att få den stabil. I Sverige vet jag en firma som sålde just såna adapterkit och renoverade Subaru- och B20-motorer till T3orna.. Funderade ett tag på att köpa ett sådant kit och sätta i istället för den havererade wasserboxern men det skulle bli ganska dyrt och inte helt enkelt visade det sig så jag satsade på att köpa en nyare och stabilare buss istället.

    Annars är väl den stora nackdelen med T3orna som surfbuss att motorn snor så mycket utrymme därbak. Brädorna ryms ju inte längs golvet så min lösning då var att försöka bygga ett takräcke när jag hade tröttnat på att inte kunna bo vettigt i den för allt surfkit som låg huller om buller. Om jag hade ont om pengar idag men absolut ville ha en buss skulle jag satsa på en japanare typ Toyota Hiace eller så. Det är ju ta sig till surfet man vill, inte meka..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 mars, 2005 vid 22:28

    det har varit 3 ägare på den nu är det en firma i Bastad som äger den som heter larmat och klart …. så var det med det

  • judo-freddan

    Medlem
    3 mars, 2005 vid 22:28

    Men Gurra då! Du kan väl ändå inte överge det heliga busskonceptet?! Vad ska nu din hemmagjorda värmare sitta i, hehe??

    Det finns ju ett annat koncept och det är ju Getwets släpvagn han har byggt åt sina tonårsgrabbar för att slippa slänga ut en massa Ahlgrens bilar på gruset utanför bussen varje gång han och frugan ska.. ja, hrm vi går inte in på det. (Förlåt Getwet! blush.gif)

    Köp din 740 med dragkrok och tjacka en skåp-släpvagn med ståhöjd för lämplig peng. Du måste naturligtvis ha nånstans att ställa den vilket förstås kan vara ett problem men lyckas du lösa det så är det ju en ganska slick metod. Inget kånkande varje gång du ska ut och det går att bygga en inredning som överlever brända motorer och krockar..

    Det riktiga snikkonceptet (nu överger vi inredningen, snyft) är ju annars att köpa 740n, låta kittet ligga inuti och sedan utrusta den med ett fett larm, en låsbar wire som löper genom alla dörrhandtag inne i bilen och sen sätter du galler för alla fönster utom de fram. Sedan spänner du en wire över kittet så att det inte går att få ut genom en krossad framruta heller. Nu blir det svårt för tjuven att sno dina prylar och bilen. Vänta nu, ett litet bekymmer med detta. Hur ska du komma ur bilen när du dragit alla wirar genom handtagen?? Fuck! Tillbaks till ruta ett.. mad.gif Nu går jag och lägger mig.. tongue.gif

  • getwet

    Medlem
    5 mars, 2005 vid 08:23

    Om jag för 22 år sedan varit lika klok som idag smirk.gif så skulle det nog inte blivit en buss, det hade blivit en skåpvagn istället med en schysst dragbil.
    Fördelarna är SÅ många! Och då gäller det inte bara knepet med att slippa slänga ut godis, nädå……jag ska ta några här.
    Skatt årligen ca 180kr. Försäkring 300kr. Besiktigas vartannat år. Minimalt däckslitage och endast två superbilliga. Inga repkostnader. I princip noll i underhåll. Minimal värdeminskning. Kan användas till annnat om man bygger modulinredning som lätt plockas ut. Färdigisolerad. Varm när det är kallt ute och sval på sommaren. Lätt att inreda pga raka kanter och högt i tak, jag kan säkert fortsätta rabbla upp här ännu mer…….

    Så skulle jag idag välja blev det helt klart en vagn med tex en volvo som dragbil, då har jag en “vardagsbil” att åka med till och från arbetet mm samt en färdigpackad vagn därhemma som bara är att kroka på när det blåser. Vill man knoppa kvar vid spotsen så är det bara att duna in…..det kanske blåser dagen efter också cool.gif Och allt detta för en låg inköpskostnad och minimala övriga kostnader.

    Nackdelar då, finns inte dom? Jodå! Judo Freddan har redan nämnt en, att ställa upp den någonstans. Men det går oftast att lösa.
    Max 80km kan ibland kännas lite jobbigt. Men en T3:a går väl ändå i max 80km wink.gif Strömförsörjningen är också ett problem eftersom det inte går att ladda via generator. Men det finns olika tekniska lösningar för det också om man vill.

    Så jag rekommenderar helt klart att man inföskaffar ett släp istället för att åka runt i en gammal sunkig T3:a som garanterat kommer att åstadkomma huvudbry och problem (håller med Judo Freddan till fullo, modellen är ett missfoster) med tunnare plånbok som följd, samt att den är livsfarlig att åka i!

  • mattap

    Medlem
    5 mars, 2005 vid 09:59

    håller inte med getwet! Jag vill kunna ha mina saker i bilen/bussen och dra ut direkt efter jobbet, det går inte med släp. Tycker också att det verkar mysigare att dra på semester med buss än med släp! Har man hus och man surfar på helger ibland och surfstället är stort nog för att man kan baxa runt ett släp så kan det vara en idé

    Nej, jag tror mer på att försöka kombinera buss/personbil. Köpa en nyare TDI transporter som man kan köra med till jobbet varje dag, som dessutom är billigare i drift än en 850/V70 eller liknande!! Dvs inte en gammal skrotbuss som man är rädd för att den ska rasa, eller en Cheva som slukar soppa så man börjar gråta! Då måste man ha en bil också! Men det är bara min filosofi…

  • judo-freddan

    Medlem
    5 mars, 2005 vid 16:10

    Allt beror förstås på hur långt ifrån jobbet man bor, om man kan ta med släpet till jobbet m.m. men nu snackade vi ju om ett alternativ till en billig surfbuss och i det läget kan det ju bli minst lika mycket bök med en kass surfbuss. Håller med om att det är mer myskänsla med en buss där man bara kan gå rätt fram till förarplatsen och dra iväg men vad som är lämpligast beror ju som alltid vilka begränsningar man har i livet. I situationen att man har en flickvän med krav på en “vanlig” bil, ur kostnadssynpunkt och byggvänlighetsperspektiv så har ett släp många fördelar som Getwet säger.

  • mattap

    Medlem
    5 mars, 2005 vid 16:42

    håller med, det beror precis på vilka familjeörhållanden man har! Men om man tar en Svensson familj med 2 bilar, som inte är helt ovanligt, så är det inte helt fel att byta ut ena bilen mot en lite bättre diesel buss, istället för att ha 2 bilar + “skrot” buss alt. två bilar + släp. Men att endast ha en surfbuss i familjen kanske inte är så bra, då kan nog ett släp vara en bra tanke!

  • getwet

    Medlem
    6 mars, 2005 vid 17:43

    Nu kanske inte alla har samma möjligheter som jag har att kunna ta med släpet till arbetet och dra direkt efter avslutad arbetsdag, eller komma direkt från surfet för att påbörja arbetsdagen. Eftersom jag under surfsäsong arbetar mestadels nattetid (eget val) så tar jag ofta med släpet till arbetsplatsen när prognosen för morgondagen ser bra ut. Sticker direkt ut till gällande surfspot på natten och knoppar in där. En perfekt lösning för just mig tycker jag men det passar kanske inte alla.
    En stor fördel med släpet som jag även upptäckt är att man har alltid med sig ALL utrustning. Hur många ggr hör man inte surfare som lämnat prylar hemma för att man inte orkade packa allting, eller fick inte plats. Och där står man utan 4.7:an när det blåser dubbelpung…….. mad.gif Trodde inte att det skulle blåsa så mycket…..! Eller den här…..fan det var ju kulingvarning så jag lämnade stortrasan hemma idag….! Med vagnen får allt plats och det är alltid med. Själv skulle jag heller aldrig våga lämna surfgrejerna i bussen, det är nästan som att be om att de ska försvinna. I släpet däremot syns dom inte och det är betydligt svårare att bryta sig in om den är låst med bra lås.
    När det gäller mysfaktorgraden så är ju självklart en buss bra mycket trevligare men o andra sidan så är de flesta surfbussar jag sett knappast mysiga inuti. Oftast en madrass på golvet……..en och annan trevlig inredning finns det dock. Kommer direkt att tänka på den inredning som vi nyligen fick se här på konfen, ett pågående bygge som såg riktigt riktigt bra ut (en röd folka).
    I valet att skaffa en äldre gammal sunkig buss (som det egentligen var frågan om) eller en volvo kombi så skulle jag tveklöst skaffa en kombi och en vagn………Att däremot skaffa en nyare buss med turbodiesel och andra moderna grejer i, istället för ett missfoster blir en annan fråga. Men det handlar också om helt andra pengar…..

    Bifogar en bild så man kan se hur trevligt jag har det i min bensinslukande buss….. wink.gif

  • styret

    Medlem
    7 mars, 2005 vid 11:21

    ähhh. behövs ju inte ens släpp på volvon. jag har allt mitt crap i volvon och sitter två stycken fram (nått som jag prioriterar, hatar att sitta bakom varandra). jag ahr visserligen vart duktigt sugen på att byta till buss ett tag men har lite andra planer just nu.

    funderr på att snickra ihop ett litet andra golv i volvon så att jag kan ha segel och master under mej när jag sover och bara lägga brädorna på taket.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 mars, 2005 vid 22:12

    Jag tycker att det verkar jobbigt att inreda en släpkärra. Ne då måste det vara bättre med en hederlig gammal knullburk istället. Cabby_400.jpg

    kostar från 1000 kronor och uppåt, kommer komplett med soffor och rutor att titta ut igenom

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Det här är väl ändå ett kap..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.