Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Det heter vågar, inte vågor

• Det heter vågar, inte vågor

Publicerad av johnk på 4 augusti, 2008 vid 23:40

…sånna som man mäter vikt med alltså!

Behöver en sån imorgon så jag kan väga in maximal tillåten vikt i min (Yanns) golfbag inför flygresan.

Olika modeller ger tydligen olika resultat, så vet ni någon modell man kan lita på egentligen? En nördnoga fråga som kan spara hundralappar på flyget med andra ord.

Läste precis att det fuskas med mätningen på (vissa?) digitala vågar. De väger och lagrar vikten, så om samma person ställer sig på vikten efteråt så hämtar den ”nästan samma vikt” från minnet och visar den istället för vad som mätts upp… sån skit vill man ju inte ha.

virena svarade 16 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • milkman

Medlem
    5 augusti, 2008 vid 05:53

@johnk 487327 wrote:

Läste precis att det fuskas med mätningen på (vissa?) digitala vågar. De väger och lagrar vikten, så om samma person ställer sig på vikten efteråt så hämtar den ”nästan samma vikt” från minnet och visar den istället för vad som mätts upp… sån skit vill man ju inte ha.

Ojj.. Urban legend varning. Tror du lugnt kan väga med en digital våg 🙂

• kvabbso

Medlem
    5 augusti, 2008 vid 06:33

väg dig på en vanlig badrumsvåg.
    Håll packningen.
    Ställ dig sen på vågen igen med packningen.
    du och packning – vad du vägde…………

• johnk

Medlem
    5 augusti, 2008 vid 11:02

@kvabbso 487363 wrote:

väg dig på en vanlig badrumsvåg.
    Håll packningen.
    Ställ dig sen på vågen igen med packningen.
    du och packning – vad du vägde…………

Det är den metoden jag kört hittills med en gammal fjäder/analog-våg. Men den visar +/-3 Kg beroende på var på vågen man lägger vikten och det är svårt att få samma tygndpunk när man håller i kite(golf)väskan. Kanske en ny funkar mycket bättre…

• johnk

Medlem
    5 augusti, 2008 vid 11:11

@Milkman 487354 wrote:

Ojj.. Urban legend varning. Tror du lugnt kan väga med en digital våg 🙂

Säker på det? Kan ligga nåt i det. ”En kille på ett forum” hade nämligen ringt till en (dyr) vågtillverkare och klagat på att vågen inte visade samma vikt en halvtimme efter som vid första vägningen (utan att han ändrat nåt). Då sa de att det tar lång tid för vågen att återhämta sig, alltså mer än en halvtimme då. I detta fall skulle den kunna ha raderat minnet redan och då visa en annan vikt.

Men självklart kan det vara en skröna.

Är det nån som har testat att väga sig, sen plocka upp ca 200g och se om vågen visar rätt?

• virena

Medlem
    5 augusti, 2008 vid 18:12

@johnk 487452 wrote:

Säker på det? Kan ligga nåt i det. ”En kille på ett forum” hade nämligen ringt till en (dyr) vågtillverkare och klagat på att vågen inte visade samma vikt en halvtimme efter som vid första vägningen (utan att han ändrat nåt). Då sa de att det tar lång tid för vågen att återhämta sig, alltså mer än en halvtimme då. I detta fall skulle den kunna ha raderat minnet redan och då visa en annan vikt.

Men självklart kan det vara en skröna.

Är det nån som har testat att väga sig, sen plocka upp ca 200g och se om vågen visar rätt?

Oj oj oj, du behöver nog inte oroa dig så mycket. Det räcker att le och vara lite trevlig så brukar det ordna sig. Annars kan det funka bra att packa alldeles för mkt i ena väskan om man har två så att man måste packa om, då brukar de glömma av att ta betalt. Eller typ tycka synd om en om man står där och verkligen anstränger sig för att få ordning på prylarna.

Lycka till, ha det så skoj på resan!

• johnk

Medlem
    5 augusti, 2008 vid 22:12

Skönt med dina anti-paranoida vibbar Virena! Jag ska försöka få 15kg som ”gratis golf” och skämta bort det om de vill kolla inuti, alternativt leta efter nyckeln till hänglåset jättelänge 🙂

Hur ofta kollar de vad som finns i väskan egentligen? Har aldrig hänt mig, men då har det varit en avgift på det jag sagt att jag har i väskan, inte gratis

• virena

Medlem
    5 augusti, 2008 vid 23:18

@johnk 487664 wrote:

Skönt med dina anti-paranoida vibbar Virena! Jag ska försöka få 15kg som ”gratis golf” och skämta bort det om de vill kolla inuti, alternativt leta efter nyckeln till hänglåset jättelänge 🙂

Hur ofta kollar de vad som finns i väskan egentligen? Har aldrig hänt mig, men då har det varit en avgift på det jag sagt att jag har i väskan, inte gratis

problemet är väll bara om prylarna försvinner, du kanske inte vill ha en splirrans ny golfutrustning, men vem vet du kanske bli en superlycklig golfare. Det kanske är mycket roligare än kite det vet man ju inte om man inte testat:)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Det heter vågar, inte vågor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.