Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Det kan egenligen inte finnas någon gräns eller?
-
Det kan egenligen inte finnas någon gräns eller?
patrikol svarade 20 år, 12 månader sedan 6 Medlemmar · 21 Svar
-
he he, nu tänker jag inte protestera. Det är precis vad jag har hört av andra
-
hehe, 30kvm, hehehe
JennyL lever hon fortfarande har inte sett någon JennyL brud kitea…
gustav
-
Woooeee, börjar ju likna kiteforum.com det här. (Väntar bara på att Pump Me Up ska visa sitt fula tryne här också ).
Ni har rätt bägge två, i vissa avseenden.
Jag kör både foil (Flysurfer) och inflato (Naish). Det är viktigt att ni jämför drakar som är lika gamla/nya när ni hivar era argument omkring er.
När det gäller depower-range så vinner Flysurfer Psycho troligtvis över det mesta annat, dock har denna kite en del andra mindre trevliga tendenser som inte gör den direkt lättåkt.
Men om vi jämför aktuella kites, exemplevis Flysurfer Titan 15.5 och Naish X3 16 (vilka jag kört på hela denna sommaren) så tycker jag följande (personliga åsikter):
* Depowerrangen är ungefär den samma, dock har dessa två kites olika vindregister (det är därför jag har dem i min quiver). Titanen kör
jag från 4 m/s till 10 m/s. X3’an är lagom vid ungefär 6.5-12.5 m/s.
Kan ju tilläggas att X3’an har väldigt bra depower för att vara en inflato. Titanens depower är nu “normal” för FS nya kites.* När det gäller lättvind så är det foil som gäller, de stora Titanerna är oslagbara i lättvind. Om jag tar fram en stor bräda så kan jag köra från
ca 3,5 m/s med min Titan 15.5. Köper man en Titan 21.5 så kommer man att köra i lättare vindar än någon annan.* Stabilitet. De nya foilarna (Titan, Voodo, G-Arc) är *väldigt* stabila, när det gäller Voodoo och G-Arc så finns det nog ingen inflato som kommer i närheten. Min Titan 15.5 är något stabilare än min X3 16. Dock vill jag påstå att bägge är tillräckligt stabila för att inte orska några problem.
* Relaunch från vatten, min Titan 15.5 är mycket lättare att få upp i luften igen än min X3 16. Att dessutom kunna backa/sidstarta/hovra upp Titanen ur alla möjliga vinklar gör det till ett lätt val.
* Snabbhet, min X3 16 är snabbare i luften än min Titan 15.5. Inte konstigt eftersom Titanen motsvarar en inflato 18-20. Däremot är Titanen ordentligt snabb för sin storlek. Den är nästan lite väl snabb i vissa lägen (precis som X3’an).
* Vinterkiteing, klar vinnare foil.
* Hoppa högt, X3 vinner. Dock hoppar även Titanen tillräckligt högt för att skrämma iaf mig ordentlig.
Jag ser fram emot att få mina Voodoo-kites i slutet av månaden, blir nog verkligen intressant att testa dem. Återkommer med mer om dessa då.
Sammanfattningsvis: Kör på det ni gillar, bägge typerna är fetkul att åka med. Den som gräver ner sig och tycker att “bara inflato är bra” eller “alla som inte kör foil är puckade” missar en sjuhelsikes massa kul utrustning.
/Kaj(Tech)
-
Hur i h-e lyckas du få ett sånt register i din mosquito?
jag har kört båda. vilken naish 7.5 snackar vi om?
det har hänt en del på registret efter AR5 och ARX som fanns i storlek 7.5
jag upplevde tvärtemot dig att mossien var helt värdo i byig vind, medans mina inflatos snällt stannade uppe.
De nyare inflatosarna “hindenburgar” nästan aldrig. Mosquiton vek sig som ett dragspel ibland.
Jag påstår dock ej att uppblåsbara alltid e stabilare men de nyare uppblåsbara e definitivt mer stabila än mosquito pro ks. Däremot verkar det ju ha hänt en hel del på ram air sidan sen mossiens tid.
Hepp
/Fredrik C gbg -
Undrar om du blir så mycket klokare på deras svar?
Annars får väl en annan ställa upp och förklara lite Jenny.
Fattar du vad dom pratar om så kan du forsätta att fråga dom annars skall jag försöka hjälpa dig på traven istället.
Logga in för att svara.