Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › det kanske går snabbare än man tror…
-
det kanske går snabbare än man tror…
Publicerad av andreas-f på 15 augusti, 2003 vid 15:12Seglade i Björlanda igår eftermiddag och testade då för första gången att mäta hur fort det går med vågbrädan (med hjälp av GPS). Jag blev rätt förvånad då jag efter några vändor ser att min maxhastighet varit 29,4 knop. Detta med 5.0 segel, bra tryck men inte tokigt överriggad. Trodde inte att det normalt gick så snabbt så det var en väldigt rolig överraskning. Såklart kändes det att det gick fort men det var inte på något sätt extremt, jag gick väl inte direkt snabbare än alla andra…
Detta inlägg är inte menat som skryt (ok lite då…) utan mest som en reflektion över det här med speed. Det går fort med vågprylar också!
För dom som bryr sig kan jag nämna att jag körde med min RRD 250 och Simmer Onshore.
anonym-anvandare svarade 21 år, 5 månader sedan 9 Medlemmar · 21 Svar -
21 Svar
-
Knatte
Gäst15 augusti, 2003 vid 15:22Det var rätt fort, ifall du körde med vågprylar
Det är bara att gratulera i så fall. Jag vet själv hur svårt det är att segla fortare än 27-28 knop. Typ 24-25 knop gör nästan alla moderna riggar/brädor, om bara seglaren är skapligt duktig. Men senare börjar det bli klurigt.. -
Jo det är klart att det gick snabbt. Men lite sur blir jag ju förståss över att jag kommer upp i högre hastigheter med vågbrädan än med racebrädan… Å andra sidan har jag bara kört med min RRD271 tre gånger hittils och då i ganska mesiga vindar. (toppat 26.6 knop) Det borde gå betydligt fortare i riktiga kulingvindar, hoppas jag. Hur går det förresten själv med din 271:a, har det blivit något seglat på den?
-
Knatte
Gäst17 augusti, 2003 vid 14:21Klart att sådant är tungt att bära..(Att vågbrädan är snabbare än speedraketen)
Själv har jag bara seglat min 271 två gånger i juni, i långt ifrån ideala förhållanden. Då blev det omkring 25 knop tror jag..
Sedan har en skada hålligt min från vattnet efter midsommar. Hoppas på comeback i början av september
Då hoppas jag klämma till med + 30 knop ifall vinden är med.. -
Vilken GPS ska man köpa och vad kostar den? Rekomendationer? .. Gärna billigt och vattentätt e väl krav!?! Eller ska man satsa på nån mobil med GPS för 10 pungar?
Det lät underligt med 29 knop.. jag har aldrig mätt eller så .. men vilka var våg förhållandena när du dånade på så? Vilken fena och vågbräda hade du?
Skönt att med GPS kunna förmedla hur nära himmelriket man varit ju! Jag har nog också bränt fortast med vågbräda, det var nu i Juni i Visby.. Liten fena och mycket nedhal – tungt “överriggad” men grejjerna helt under kontroll.. oj!
-
Vi har planer på att köpa en billig GPS-modul från ELFA å pula ihop till en liten smidig låda, utan display eller nåt, som man pluggar in i en dator efter dagens surf för att kolla vad som loggats. Funkar det så kan man ha den i ett band på armen eller nåt. kanske på brädan eller riggen.
-
RRD271 är väl designad för pros för
cambersegel 5.8 och mindre, +
50cm bredd och 75 liter, smaaal i aktern.
Så den kommer nog först till sin
rätt i 16m/s och däröver, då kontroll
blir viktigt och slalom 280 och 275 är för stort.
Kan man segla den då så är den nog snabb som attan.
Före det så kanske en bredare bräda kan vara
snabbare. -
Korrekt iaktagelse, 271/268 ska ha en kuling för att sätta fart och duktigt överrigg med fullcamber, annars blir det bara fel. Och då lovar jag att den går betydligt fortare än en vågis…….bara skippern vågar gasa!!!
-
Spanar just nu mycket på att köpa en GPS och har läst på lite (är man surfteoretiker så är man :-). Årets julklapp till mig själv, känns det som, ah!
Det enda jag kan lägga till är att, vad jag förstår, man tydligen skall vara lite försiktig med just “maxhastighet” på GPSer. Kan bli lite fel. Om du tittar på snitthastigheter och annan hastighetsinfo och max sticker ut oväntat mycket så finns det nog anledning att tro att det kanske inte stämmer. Mätfel är tydligen möjliga, helt enkelt. (det fanns en duktigt lång diskussion kring detta på rec.windsurfing för ett tag sedan).
Därmed inte sagt att vågprylar inte är snabba. 29 knop är fullt möjligt, har en kompis som regelbundet bränner om speedtyskarna på sina slalom å camgrejor med freestylebräda och rigg…
Surfa På!
-
Ang topphastigheter med GPS så är jag fullt medveten om att mätfel kan uppstå. Dock så tror jag faktiskt att det gick så fort eftersom jag under “normal” segling låg på ca 25 knop och sedan när jag pressade lite extra så ökade hastigheten med ett par knop. Toppnoteringen var i Store Uddviken där det alltid är platt som ett salsgolv oavsett hur mycket det än blåser…
Brädan var som sagt en RRD250, -99 års modell. Lite mer av en bump&jump bräda än renodlad vågbräda. Fenan vågfena på 23 cm.
GPS:en är en garmin etrex som sitter i ett vattentätt fodral köpt på ClaesOlsson. Sedan sätter jag fast den med remmar runt handleden. GPSen kostade 1600 kr inkl frakt från GPS Warehouse i England.
/Andreas F
-
var det på slör eller halvvind?
momentan hastighet eller medelhastighet på tex 100meter? -
Hej,
The Max Speed on GPSs can be innacurate. People have recorded over 60 knots when sailing, and one guy recorded that he was jogging at 45 kmh!
To get an accurate reading you should download the track log into a PC, and use an application to process it.
Al
-
Det var på undanvindssegling det gick som snabbast. Ska nog ta och kika lite på det här med att kolla loggen från GPS:en på PC, känns ju helt klart som att det blir mer tillförlitligt då. Är det någon som känner till något bra gratisprogram man kan ladda ner?
/Andreas F -
Ladda ner Kazaa och sök där finns hur mycket som helst.
Själv så har jag en Garmin eTREX Venture, som jag tycker funger bra det jag har märkt att sätter man den i bilen och jämför så visar den alltid lite mindre än bilens hastighetsmätare dock så visas km riktigt hur nu det går ihop Så precis när min bräda går upp i planing så visar GPSn 22-23knp, (Mistral MTX105/NPSpirit 6,7m²)
-
KUL! Nästa gång är det väl 30 knops vallen som gäller… 🙂
Japp, en Garmin eTrex har jag oxå spanat in. 1600 var ju klart aptitligt…
GPSa På!
Logga in för att svara.