Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Det mesta av kroppsvärmen försvinner genom huvudet…
-
Det mesta av kroppsvärmen försvinner genom huvudet…
Publicerad av rasmus_w på 18 december, 2008 vid 14:57rasmus_w svarade 15 år, 11 månader sedan 11 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
Att under vintermånaderna vindsurfa någonstans i Sverige iförd en varm våtdräkt men utan huva borde väl kunna jämställas med de förhållnden som rådde under militärstudien?
-
Tall Jonny;521680 wrote:Att under vintermånaderna vindsurfa någonstans i Sverige iförd en varm våtdräkt men utan huva borde väl kunna jämställas med de förhållnden som rådde under militärstudien?
40% jo det stämmer ju.
Självklart att man kör baryber hellre än utan mössa, det är ju varmare än utan mössa
Överkroppen är ju bara hälften av resterande 60 %. -
Däremot så slarvas det kanske med just huvudbonad när det e kallt. Det har iaf jag gjort tidigare men har nu skaffat en ordentlig huva och det blir verkligen rätt stor skillnad jämfört med att inte ha huva.
Sen att det kanske inte stämmer med 40-50% men det är nog rätt viktigt att minimera mängden hud som inte är täckt.
-
@CtrlAltDelete 521728 wrote:
Pure
Vilka klubbar går du på med den kläseln 🙂Alla.. detta är universalklädseln för att komma före i alla köer.. fast jag brukar undvika klubbar med mycket nitkläder
-
Haha, det där kom jag på måste vara fake redan som ung. 90% av kropsvärmen går ut genom huvudet, sade de vuxna. Och det kanske är sant just om man bylsar på restn av kroppen nåon slags temorsliknande supertät klädsel dä i princip ingen värme kan undslippa. Då måste ju det som undslipper gå just genom huvudet. Men om man är helt naken torde endast en liten bråkdel av den avgivna värmestrålningen gå genom huvudet.
-
Ola H.;521743 wrote:Haha, det där kom jag på måste vara fake redan som ung. 90% av kropsvärmen går ut genom huvudet, sade de vuxna. Och det kanske är sant just om man bylsar på restn av kroppen nåon slags temorsliknande supertät klädsel dä i princip ingen värme kan undslippa. Då måste ju det som undslipper gå just genom huvudet. Men om man är helt naken torde endast en liten bråkdel av den avgivna värmestrålningen gå genom huvudet.
Ola-Kroppsvärme: 1-0!
-
Med mitt resonemang ovan borde man kunna få till en studie som visar att 90% av kroppsvärmen går ut via pungen. Hela kroppen inklusive huvudet inlindad i folie och tjock isolering… hela kroppen utom pungen som får hänga utanför. Å så ut i minus 40 och mät med värmekamera.
Jag kan stå för värmekameran. Några frivilliga som står för pung?
-
Detta avhandlades ju i Boards för något nummer sedan, inte om pungen då utan huvudet.
Rätt intressant artikel faktiskt. -
Har inte lyckats glömma detta fantastiska inlägg av Rasmus (som numera har en mycket lägre profil – inte alls lika kul längre!)
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?p=362650&highlight=tv%E4tt#post362650
citat: “Å andra sidan finns ett fenomen som arbetar emot den effekten: sublimering, dvs fastövergång direkt från fast form till gas. Jag skrev att det man ska akta sig för är instängd fukt, och det beror på att blöta saker faktiskt “torkar” även i minusgrader. Jag brukade själv testa det genom att ge mig ut och cykla nyduschad och barhuvad i 10-15 minusgrader. Efter hundra meters cyklande var hela kalufsen en isklump, efter ett par kilometer var håret alldeles torrt.”
-
Ja visst är fysik (och speciellt termodynamik) fascinerande. Under en lab så var det en klasskompis som inte kunde bärga sig utan köpte en påse Haribonappar för att se om de verkligen sprack av flytande kväve.
Och vintersurf är ett utmärkt tillfälle att lära sig mer om termodynamiken. 🙂
Logga in för att svara.