Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Det var vackert på Torö idag.
-
Svar till:
Hallå Gurra
Fina bilder. Tänker tillbaka på “våran” surfdag i februari i år. Säsongerna blir bara längre och längre. (mera växthuseffekt )
Vad har du på händerna när du surfar nu för tiden. Har du kommit på nåt vinnade koncept??/peter
[/ QUOTE ]
Tycker du också att gurra har för stora bilder….
-
Dom såg fina ut.
Är dom mycket bättre än handskarna du körde med i våras (billiga från nån bygghandel tror jag?)Vilken storlek köpte du? Man blir lite sugen på att beställa…
Peter
-
Oj vilken fin dag! Känns helt sjukt att man surfat på Torö två veckor efter issurf-premiären. Å vilken surfdag dessutom. Det blåste NV och Kärringviken var lite stökig men Stenstranden var toknajs med cross-offshore (dock inga vågor) och fint plattvatten nära stranden. Seglade freestyleplanka och 4,7 med bra tryck. Sommardojorna blev lite kalla efter ca 10 vändor men tack vare solen så var det bara att gå upp på stranden för att få tillbaka känseln igen. Mina vulkan försök höll väl ingen vidare hög klass men “twist-bilden” blev ju rolig iaf.
Bifogar nästa bild i momentet.
Nedan är en bild på en misslyckad duckgipp och ett välbalanserat segel!
Här gick det ändå ganska bra!
Vintersegling då den är som bäst!
-
Jag har själv testat både Dakine-handsken samt Julas orangea fiskehandske (“billiga från nån bygghandel”). Dakine-handskarna köpte jag för 250:- och de är stl XL. De passar mig som har väldigt stora händer. L passar nog de flesta vikingar med normalstora händer och M för er räkor. Fiskarhandskarna kostar 130:- och finns hos Jula. Dessa är också i stl XL – den ända storleken som jag hittade på hyllan vid Jula i Arninge.
Dakine-handsken är klart bäst då det gäller rörlighet och passform. Den sitter som ett smeck och är färdigbockad vilket gör att risken för kramp är obefintlig. Handsken är egentligen ganska tunn (ungefär som mina NP femfingers sommarhandskar) med neopren på utsidan och väldigt tunnt slitgummi på insidan. Tack vare den goda passformen samt rörligheten så håller man sig ändå varm. Jag tror dock att man kan frysa de allra kallaste dagarna och jag har ingen aning om hur bra dessa handskar håller ihop.
Den orangea fiskehandsken är en femfingershandske med neopren på utsidan och mjukt gummi på insidan. Nackdelen med det mjuka gummit är att det är för tjockt och för mjukt. Mjukheten ger handsken lite suddgummi-effekt vilket gör att handsken lättare går sönder (mina är dock fortfarande hela). Tjockleken samt det faktum att handsken inte är färdigbockad gör att risken för kramp ökar. Denna handsken är nog inget för er räkor med små tassar. Fördelen med denna handsken är att den är väldigt varm så länge det inte rinner in någe vatten vid handskens öppning.
Sammanfattningsvis så kan man säga att Dakine-handsken rockar! Smidig som fasen och varm alla de dagar då det fortfarande är plusgrader i luften (de segelbara dagarna). Fiskarhandsken kan vara ett bra kompliment till Dakine-handsken förutsatt att den modifieras lite. Fixar man så att det inte rinner in någe vatten i den så kan den säkert bli varmare än dakine-handsken. Den orangea färgen gör sig kanske inte så snyggt på bild men kan vara bra att ha den dagen då något skiter sig ute på havet!
Bifogar lite bilder på de olika handskarna.
/ Filip
Logga in för att svara.