Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Diesel bil?
-
Diesel bil?
Publicerad av patrikol på 6 juni, 2005 vid 17:52Har hört att det inte är lönt att ha dieselbil om man kör mindre än 3000 mil per år.
Vill ju gärna köra diesel eftersom att den drar så mycket mindre än bensinarna speciellt när det gäller T4och T5.
Någon som har koll på hur det verkligen förhåller sig?judo-freddan svarade 19 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
de som gör att det inte gör att det skulle löna sig är att skatten. Det beror helt på vad du ska ha för bil. Rör det sig om en gammal diesel så blir det dyr skatt..
tjoo.
Alexander
-
Lastbilsreggad diesel kostar väl typ inget i skatt oavsett årsmodell, eller?!?
Jag har en MB 307D från -80, ~600kr i skatt, lastbilsreggad. -
Inte bästa bilden kanske…. Tagen med mobilkamera…
Men håll tillgodo
Måste nog visa hur den ser ut innuti oxå…
Plats för 4 pers, plus 2 full-långa fällbritsar som snart är på plats bakom bakstolarna…
Besiktningen kan nog lipade lite över det utsågade valvet till ”sovrummet”, men det sätt enkelt igen med plyfa…. -
Ja har hört att det inte är så enkelt att om typa om en multivan till lastbil. Vad händer sen om man smäller?
Lastbilsreggad med 7 personer i säten! Vad säger sheriffen om det? -
Aha OK… det är tänkt att många skall åka alltså…
Våran buss är reggad för fem pers (det var soffa bak förut, men nu utbytt mot 2 SAAB-stolar).
Med tanke på vad man kommer å ha för saker i ”sovrummet” är det nog ingen fara om man smäller,
lite kitar mjukar ju bara till smällen
Men å typa om en multivan (då blir den väl bara för 2 pers, inte sant) och sen åka 7 pers i den är kanske
inte så bra.. Polisen blir kanske inte direkt överlycklig kan jag anta… -
Fan va grym surfbuss!
Rena drömbussen!
Vill ha! Vet dock inte om frugan är lika övertygad som jag! -
När det gäller bil så är det ganska specifrikt för varje bil och sen får man slå ut det på hur långt man kör. Tror det går mest på vikt. Dvs en Defender är inte hellt billig i skatt pga sin tyngd = måste köra mycket för att det ska gå ihop!
LB reggad buss är avsevärt mycket billigare än bil. Samma där, man går på vikt! LB reggningen innebär ju mer eller mindre att man slänger in ett lastgaller och inga stolar finns bakom detta! Tror man måste ha ca 1,4m lastutrymme minst bakom lastgallret. Tror det kan funka att LB-regga en mulivan om man slänger in ett lastgaller bakom mitten stolarna. Kör man kite är det ju optimalt, problemet för oss vindsurfare är ju att det inte går att få in en bräda då utan vi måste sätta gallret bakom förarstolen för att få plats. Finns en lång tråd om detta där jag klippt in exaxt vad som gäller från någon hemsida!!
-
En multivan har inte 1.4 meter bakom mittensätena. Korta T4 kan bara lastbilsreggas för 2 eller 3 personer. Långa modellen kan dock reggas för sex personer.
/adde
-
Om ni vill ha både lastutrymme för kittet plus lite fler passagerarsäten än bara de framme, varför inte husbilsregga? Jag har gjort det med min Peugeot Boxer och det är bara fördelar. Kravet är i princip bara två bäddplatser om vardera minst (60x180cm). Sen kan man ju skita i allt vad mellanväggar heter. Antalet passagerarsäten (bortsett från de fram) får högst uppgå till så många bäddplatser man har. Med vanligt passagerarsäte blir kan då fyra pers åka lagligt i bussen. Med ett dubbelsäte fram blir det fem.. Varken skatt eller försäkring ökar jämfört med lb-reggning.
Logga in för att svara.