Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › diesel skatten gör om??
-
Svar till:
Ingen lysande idé!
En dieseldriven personbil kostar mellan 4000-6000kr / år i skatt! Det är den som minskar betydligt om man lastbilsregistrerar.
/Magnus[/ QUOTE ]
Jag kan inte fatta varför en diesel bil ska kostar 4000-8000kr i skatt i sverige idag. dom drar ju halva mängden bränsle per mil av vad bensinare gör
-
Får något vara billigt i det här landet? Det är tur att vi inte har egen olja! För då skulle du få se på höga riktigt höga bensinpriser också.
-
Tidigare skitade diselmotorerna ner mycket mer än en bensinare som är fantastiskt “rena” i utsläppen. Men med de nya dieselmotorerna med partikelfilter är skatten däremot omotiverad, vilket debatteras friskt just nu. Fast det sitter långt inne med att dra ner en skatt som ger goa intäkter till staten.
/Magnus -
Grejen är dock att Sverigen har lägst antal dieselpersonbilar i Europa, så det är inte så hejdundrande mcyket pengar det handlar om. Minskade man skatten på diesepersonbilar till en nivå strax över den för bensinare skulle gissningsvis betydligt fler gå över till diesel och statens inkomster inte sjunka, kanske till och med öka om man väljer skattenivån lämpligt, t ex så att man “tjänar” på diesel från ca 1200 mil.
Själv planerar jag i vilket fall som helst att skaffa en lastbilsreggad lång diesel buss (Caravelle). På den kan man köra en sätesrad i “bagagen” med lastförskjutningsskydd bakom och ändå få tillräckligt långt lastutrymma för att lastbilsregga. Sedan körn man campinginreding på sommaren och fuskkör med dubbla sätesrader när man någon enstaka gång behöver transportera fler än 5-6 personer.
-
Skattehöjningen handlar givetvis inte om att rädda miljön utan om att sossepacket kör Sverige i botten och nu i totalpanik slänger på skatt på allt dom kan lägga vantarna på.
Bort med asen 2006!!!
-
här kommer svaret på min egen fråga, man tjänar fortfarande stort på att lastbilsregga (speciellt diesel) om man kollar skattetabellen från 2005-01-01!
Lastbilsreggad diesel på 3000kg = 2163:-
Lastbilsreggad bensin på 3000kg = 1330:-
Bilreggad diesel på 3000kg = 14470:- !!!!!
Bilreggad bensin på 3000kg = 4563:-http://www.skatteverket.se/skatter/fordonsskatt/fordonsskattetabeller05.pdf
-
p-bilsskatt upp 25% lastbil/lätt lastbil upp 40%. Dieselskatten vet jag ej.
-
ingen skatt på diesel? Nu menade jag skatt på dieseldrivna fordon men eftersom du märker ord fortsätter jag. Säg att du betalar 8.75 kr/lit diesel på en mack. 25% moms således 1.75 kr i moms. Tror du då att macken får de 7 kr som blir kvar efter att momsen är betald? ICKE! För säkert mer än hälften är just dieselskatt. Macken får säg 3 kr för varje liter du/vi tankar. Någon som har exakta siffror kan säkert fylla i.
-
Är bara nyfiken på vad du anonym kommer att skriva den dagen vi har en borgerlig regering och skattetrycket kvarstår? Eller tror du på allvar att det blir några större förändringar *korkad*
-
Svar till:
Skattehöjningen handlar givetvis inte om att rädda miljön utan om att sossepacket kör Sverige i botten och nu i totalpanik slänger på skatt på allt dom kan lägga vantarna på.
Bort med asen 2006!!!
[/ QUOTE ]
Till att börja med är det inte Sossarnas förslag utan Miljöpartiets. För det andra så höjs grundavdraget med en summa som ska motsvara skattehöjningen på fordon och bränsle. Dvs det handlar inte om att nån elak gubbe kallad staten, eller vad du nu tror att det är, som försöker roffa åt sej dina surt förvärvda. Utan tanken är att man ska beskatta sånt som belastar miljön. På så sätt kanske man kommer åt iaf nåra onödiga mils körning och får folk att tänka en extra gång innan dom köper en fyrhjuls driven skogs maskin på 2,5 ton att cruisa runt på Stockholmsgator med.
Inte helt fel avsikter med andra ord, enligt mej iaf.
-
Håller med men jag tycker det är synd att man inte går hela vägen ut och lägger hela beskattningen på drivmedlen.
I dag ligger mycket av beskattningen fast baserad på vilken bil det är och inte på hur mycket jag nyttjar de eller hur föriktigt eller våldsamt jag gasar.
Om man istället strök fordonskatten och istället höjde skatten på bränslet kanske folk skulle sluta idiotåka kors och tvärs. (ska jag säga som när jag och brorsan åker och surfarn har mellan 4.5 och 11.5 mil resa enkelväg).Sen är jag även lite skeptisk till hur man genomför skatteväxlingen. För det är väl det som är tanken, att det ska vara en skatteväxling? Nu höjs fordonskatten och bränsleskatten men vilken skatt sänker man? Att säga att avdraget ökas är ju bara det gamla vanliga “pengatransförerings sverige” där jag betalar in alla pengar jag tjänar för att sedan via deklarationen få reda på hur mycket jag får behålla.
Angående östermalskärringar i stadsjeepar tycker jag att sånt ska “straffas bort” genom att man beskatta stora, tunga och turstiga fordon ordentlig vid inköp och inte vid ägandet, då är det ju försent. Det ska vara svindyrt att köpa muskelbilar, stadsjeepar och dyligt som slukar bränsle och är farliga för andra fordon.
Dessutom tycker jag att man ska premiera den som köper bil miljömedvetet, detta ska också ske vid inköp inte under ägande tiden eftersom om det miljömässigt bästa alternativet även är det billigaste allternativet kanske folk överväger det istället för den tunga och dyra bilen.Skulle tro att mina ideer skulle kunna ge snålare och renare bilar samtidigt som trafikmiljön blir säkrare.
Oj, nu blev jag politisk, inkorrekt och besvärlig, klev säkert på ömma tår och irriterade många.
Kanske ska man akta sig för politiska uttalanden på ett forum som handlar om Vindsurfing och andra nöjjen…. äh vafan./feg
-
Svar till:
Svar till:
Skattehöjningen handlar givetvis inte om att rädda miljön utan om att sossepacket kör Sverige i botten och nu i totalpanik slänger på skatt på allt dom kan lägga vantarna på.
Bort med asen 2006!!!
[/ QUOTE ]
Till att börja med är det inte Sossarnas förslag utan Miljöpartiets. För det andra så höjs grundavdraget med en summa som ska motsvara skattehöjningen på fordon och bränsle. Dvs det handlar inte om att nån elak gubbe kallad staten, eller vad du nu tror att det är, som försöker roffa åt sej dina surt förvärvda. Utan tanken är att man ska beskatta sånt som belastar miljön. På så sätt kanske man kommer åt iaf nåra onödiga mils körning och får folk att tänka en extra gång innan dom köper en fyrhjuls driven skogs maskin på 2,5 ton att cruisa runt på Stockholmsgator med.
Inte helt fel avsikter med andra ord, enligt mej iaf.
[/ QUOTE ]
Det e ju lite konstigt då att samma bil skiljer sig ca 13000kr i skatt beroemde på om den är reggad som lätt lastbil eller inte…
om det är miljön det gäller alltså….
Gällde det miljön borde dessutom skatten vara diffrentierad, så att nyare (miljövänligare) bilar var billigare…
Logga in för att svara.