Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › diesel skatten gör om??
-
Det låter skitbra, men är det inte skattefritt att göra mössor redan?
Getwet for president!!
-
men kan du inte förbjuda såna töntiga glajjer som tobbe har på bilden då?
-
Eftersom denna tråden som jag startade ang dieslskatten ballat ur helt så spär jag på den lite ytterligare
Getwet, har du några liknande undersökningar på lager vad det gäller bidragsnivåer i Sverige jämfört med andra länder??
-
Kollat på uppdrag granskning kanske..?
Nä….var inte mitt arbete direkt att kolla den saken
Blev ganska upprörd när jag såg programmet, TROTS att jag visste….Det troliga är väl ändå att våra nivåer är något högre än de flesta andra länder inom EU. Jag är inte alls säker nu men jag tror att Kanada är oss snubblande nära både i socialförsäkringshänseende och övrigt. Det sägs ofta internationellt att Sverige och Kanada är två jämlikar både politiskt och socialt.
Men om jag blir president i sverige ska alla surfare få vindbidrag när det inte blåser vilket ska kompensera utebliven vind så man kan åka till en blåshåla någon annanstans i världen…
Starta surfa bidrag till nybörjare.
Avdragsgilla surfresor, allt över 0.5 km räknas in här.
Flera stormar
Varmare vatten i Sverige…havet asså!
Minimi utrustning till alla (ungefär som att i svensk standard ska man minst ha TV, telefon osv., det är någon konstig regel från socialförsäkringen)exempelvis att man ska ha minst två kolbommar, 2 brädor, 3 segel, 5fenor, 2master och en surfbuss. Har man inte det utgår det en rekvisition till Skidsport eller butiken i babbelviken.
Våtdräkter och hängsele betalas av surfaren själv men kan tas upp såsom “arbetskläder” i deklarationen.Osså till slut kommer jag att förbjuda shorts utanpå våtdräkten, till Styrets lycka töniga glajjer, samt surfbussar med sju cylindrar eller mindre!
Sen tror jag nog nästan att jag är lite klar där såvida du inte vill fylla på mer till partiprogrammet!
-
Du har min röst, Getwet, bara du löser problemet med brorsans och min 5 cylindriga sprinter!
/Fjant
-
Rebell som man är!! Så kör man sitt eget race Alla som får besitta makten ett tag faller snart i fällan och börjar styra och ställa för att det känns berusande! Nä småpåvar finns det för mycket av.
Surfa på.
-
Det står grejer i garaget och väntar om ni vill uppgradera med ett par hundra newtonmeter och hästar…..plus tre cylindrar
-
Hördu Getwet nu är jag tillbaka igen med det här om skatterna, du verkar ju kunna en hel del om procentsatser o.dyl.
Själv medger jag att jag kanske inte vet riktigt lika mycket men är inte det totala skattetrycket fortfarande högt eller kanske tom väldigt högt i Sverige?
http://www.skattefakta.com/skattefakta5/rapporter/relevanta_skattefakta.pdf
Ge gärna några kommentarer på den här lättfattliga pdf- filen. Tyvärr verkar uppgifterna vara nåt/några år gamla.Har du nån förklaring på varför Sverige halkat så drastiskt neråt i välståndsligan???
När t.ex vårt grannland Danmark ligger ganska behagligt still på 6:e plats ungefär tror jag, rätta gärna om jag har fel.Att jag kallar regeringen för as kanske var lite drastiskt men jag tycker verkligen inte speciellt mycket om vår lösgodissnattande statsminister G.P
Att han tex själv valde att utebli då offren för tågbombningen i Madrid hedrades av mer eller mindre samtliga regerings och statschefer i Europa tycker jag visar
på vilken typ av människa det handlar om.Göran Persson var denna dag officiellt ute på besök hos bönder i Sörmland men vad som senare framkom var att hans egentliga mål med denna dag i Sörmland var att inspektera ett stort gods vilket han senare införskaffade.
Laila Freivalds nästintill psykopatiska beteende i samband med Asienkatastrofen har väl heller inte undgått nån?
Att hota opponenter i en Tv-debatt innan sändning som Laila
Freivalds gjorde (innan hon gick in och debatterade med bla Lottie Knutsson från Fritidsresor.) tyder ju på att människan är psykopat helt eller delvis!Kanhända har hon fått lära sig detta av Göran som ju på liknande sätt hotade Tv4 chefen för nåt år sen innan kamerorna gick igång.
Vi har ju nu också de senaste åren fått se prov på nepotism
helt öppet då Bodström och Leijon valdes in i regeringen.Och ingen reagerar på sånt här, borde fxn vara förbjudet i lag!!!
Tyvärr är väl många människor i Sverige väldigt naiva vad gäller tilltron till S-regeringen alternativt förda bakom ljuset.
Hade
-
tyvärr är den stora massan dum! Jo jag tycker faktiskt det!! Alltför få vet vad det parti de stödjer verkligen tycker. Man tar sig inte tid att läsa på och sätta sig in i hur ekonomin och politiken fungerar. I värsta fall så blir partitillhörighet infört i modersmjölken och man får lära sig från barnsben vad man ska rösta på. Eller åxå fastnar man vid EN bra idé som ett parti har och stödjer det helhjärtat utan att förstå eller bry sig i övriga politiska åskiter som partiet har.
Jag har inget emot människor som röstar varesig till vänster eller höger så länge man vet varför och kan förklara det!!!
Det finns tyvärr en utbredd idiotisk bild av att de röda vill ge till de fattiga och de blå vill ge till de rika. (Och så har vi vänstern som säger nej till ALLT och på så sätt får många väljare genom att de har ett tydligt politiskt budskap!)
Nästan alla partier idag vill åt samma håll, däremot skiljer vägarna dit en hel del!
hmmm, märks att det är fredag om man är sugen på helg, skriver tillochmed politiska propaganda tal på konfen, skärpning nu!!
-
Fan Matta…du har ju fattat det här…! Alla vill samma sak egentligen men vägen dit ter sig lite olika. Likförbannat så är det bara en pott (våra skattepengar) att dela på, men den ska bara fördelas en aning olika beroende på vilken partifärg. Slutsumma samma! Det blir då en aning naivt att tro att någon annan skulle kunna “trolla” med knäna så att säga……
Vill avslutningsvis bara meddela att min färg på röstkortet inte är den som kanske många nu tycks tro. Min reaktion på anonyms inlägg hade varit exakt likadan om uttalandet hade gällt en annan statsminister/regering med annan färg än den nuvarande. -
Svar till:
Angående östermalskärringar i stadsjeepar tycker jag att sånt ska “straffas bort” genom att man beskatta stora, tunga och turstiga fordon ordentlig vid inköp och inte vid ägandet, då är det ju försent. Det ska vara svindyrt att köpa muskelbilar, stadsjeepar och dyligt som slukar bränsle och är farliga för andra fordon.
Dessutom tycker jag att man ska premiera den som köper bil miljömedvetet, detta ska också ske vid inköp inte under ägande tiden eftersom om det miljömässigt bästa alternativet även är det billigaste allternativet kanske folk överväger det istället för den tunga och dyra bilen./feg
[/ QUOTE ]
Idag går inte inköpet att beskatta eftersom du då köper din nya SUV i Tyskland, vill du komma åt problemet måste ägandet beskattas!!
/Johan
-
Jag vet att detta är ett surfforum men tycker ändå att diskussioner av denna typ är otroligt intressanta. Jag skulle gärna vilja se Getwet’s, anonym’s och övriga deltagares kommentarer till detta lilla räkneexempel:
Antag att du betalar en hantverkare 200 kr i timmen för att reparera ditt hus,
200 kr betalas till hantverkaren per timma
40 kr av detta är moms (25%)
41 kr av detta är arbetsgivar- och sociala avgifter (ca 35%)
38 kr av detta är inkomsskatt (32%)Hantverkaren har alltså 81 kr kvar i plånboken. Om han bestämmer sig för att handla en surfingbräda betalar han ytterligare 25% moms, alltså går ytterligare 16 kr till statskassan. Av de 200 kr du betalade har alltså hantverkaren kunnat spendera 61 kr.
Svara gärna om du tycker att detta förhållande är rimligt? För att spetsa till det ytterligare skulle man också kunna lägga till den skatt som du betalt för att kunna ge hantverkaren 200 kr.
Nog för nu!
/Johan -
Ser likadant ut för alla.
Alla betalar moms, arbetsgivar- och sociala avgifter samt inkomsskatt. Det är bara det att egna företagare ser det hela tydligare och tycker att de spenderar sin lön på skatterna medan företagen som har anställda ser det som att de spenderar sin vinst på att betala avgifter/skatter för de anställda.Slutsatsen är att både egna företagare och anställda känner sig lurade när “köttberget” och Nuder snott till sig sin del.
/feg
-
Svar till:
Jag vet att detta är ett surfforum men tycker ändå att diskussioner av denna typ är otroligt intressanta. Jag skulle gärna vilja se Getwet’s, anonym’s och övriga deltagares kommentarer till detta lilla räkneexempel:
Antag att du betalar en hantverkare 200 kr i timmen för att reparera ditt hus,
200 kr betalas till hantverkaren per timma
40 kr av detta är moms (25%)
41 kr av detta är arbetsgivar- och sociala avgifter (ca 35%)
38 kr av detta är inkomsskatt (32%)Hantverkaren har alltså 81 kr kvar i plånboken. Om han bestämmer sig för att handla en surfingbräda betalar han ytterligare 25% moms, alltså går ytterligare 16 kr till statskassan. Av de 200 kr du betalade har alltså hantverkaren kunnat spendera 61 kr.
Svara gärna om du tycker att detta förhållande är rimligt? För att spetsa till det ytterligare skulle man också kunna lägga till den skatt som du betalt för att kunna ge hantverkaren 200 kr.
Nog för nu!
/Johan[/ QUOTE ]
Härligt att se!
Jag tycker att är helt klart orimligt.
Alla bör ställa sig frågan, vad får jag tillbaka från staten i form av olika samhällsfunktioner? Fungerar de förträffligt med tanke på vad de kostar?
Jag tycker att det finns en hel del att önska, dvs jag får verkligen INTE valuta för de pengarna som vår härlige Göran
tar.Visst vi har det kanske Jävligt bra i Sverige, men om man jämför med exempelvis andra EU länder så kanske våra samhällsfunktioner inte fungerar speciellt mycket bättre eller de kanske tom fungerar sämre än i många andra EU länder, och då med detta skattetryck.
Har man gjort ett besök på spanska sjukhus för icke speciellt akuta skador så kan man ju i vilket fall konstarera att akutmottagningar i spanien verkar vara akutmottagningar och inte nått annat. I sverige är det en helt annan historia, skall det betraktas som ett akut ärende i Sverige så får man nog närmast betraktas som halvdöd innan man får hjälp. Alla har väl nån gång spenderat en heldag på sjukhuset i väntan på hjälp? (För att koppla med ett exempel på att jag inte tycker att våra samhällfunktioner inte uppfyller mina krav i vilket fall, men men det kanske inte är så konstigt att det blir så här, när våra läkare till 70% jobbar med administration och till 30% med patienter.)
Logga in för att svara.