Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen diesel skatten gör om??

• jeppe

Medlem
    29 januari, 2005 vid 08:33

Vid närmare eftertanke så hade mitt senaste inlägg inte speciellt mycket med diesel skattet att göra, tycker det är jäkligt intressant med såna här diskussioner… crazy.gif

• fjant

Medlem
    29 januari, 2005 vid 09:27

Ja, just det!!! Inte konstigt att man tar ett svartjobb när man får möjlighet! blush.gif

/Fjant

• getwet

Medlem
    29 januari, 2005 vid 09:56

Till att börja med så är väl 200kr/timmen troligen ett svartjobb…. wink.gif

Förutom det….
    Du skriver att arbetsgivaravgiften är 35%, en liten rättelse här bara. Arb avgiften är för anställd 32.6% och egenavgiften för EF HB 30.89%. Denna avgift är således INGEN skatt, vilket många tror.
    Jag redovisar därför vad arb.avgiften står för:
    Sjukförsäkringen 10.15% (sjukpenning, sjukbidrag, rehab mm)
    Föräldraförsäkringen 2.20% (mamma pappaledig)
    Arbetsskadeförsäkring 0.68%
    Ålderspension 10.21% (ATP, inkomstpension, premiepension)
    Efterlevandepension 1.70 (pension som betalas ut till efterlevande, surfänkor mm)
    Sedan kommer något som jag faktiskt inte vet riktigt vad det är, men får väl ta reda på.
    Allmän löneavgift 3.07%
    Arbetsmarknadsavgift 4.45% (gissar att det är något såsom ombildning vid arbetslöshet eller liknande mm.)

Detta är alltså avgifter som gagnar DIG och MIG den dagen de behövs. Man kanske skulle kunna vara dessa förutan och slippa pension och sjukpenning mm. om det känns bättre. Tar därför lite historik angående just den delen.

När ATP infördes på 50 talet blev det uppror i centerleden (läs bönder) för att man skulle bli påtvingad ett pensionssparsystem. Eftersom bönder är näringsidkare skulle dom själva betala in så kallade egenavgifter…..det gick man inte med på!
    Till slut fick regeringen backa och just för bönder blev det ett val, vara med i ATP eller inte. Många stod utanför…ett tag! Men en del klev aldrig på, resultatet av det blev att numera får staten skjuta till pension till de bönder som inte gick med……dom skulle inte överleva annars. I de flesta fall får dom bara folkpension, straxt under 1 basbelopp per år, minus skatt…..klara sig på det den som kan! Och som de flesta vet betingar en bondgård idag knappast något värde (finns större industriella gårdar naturligtvis som har större värden) så att sälja och leva för de pengarna känns ganska tröstlöst. Skogen måste också avverkas, som gammal och gaggig tryter orken och man måste leja in folk, vinsten/förtjänsten är således borta. Tiden har alltså förändrat det ekonomiska läget för bonden/skogsägaren (jag menar i mindre skala, men det var oftast dessa som valde att inte vara med) från att ha varit en lönsam verksamhet till en olönsam med ytterst små marginaler.
    Och jag är övertygad om att det skulle bli precis likadant idag om valet stod fritt att antingen plocka ut de 10.21% i lön eller avstå lön till pension. Likaså med sjukförsäkringen.
    Problematiken skull också bli att om man släppte ut dessa pengar i lön så att folk fick välja fritt så skulle det omedelbart öka på en inflation, vilket i sin tur gör våra inköp dyrare. En kapitalistisk marknad “känner av” hur mycket du och jag orkar med att betala och rättar in sig efter det. Om jag vore näringsidkare skulle det vara mitt motto iaf. Tron om att mångfald skulle sänka priserna stämmer till en del, men absolut inte fullt ut.

Momsen vet jag väldigt lite om så den vill jag nog inte ge mig in på, men kan väl säga så här att för näringsidkaren (hantverkaren i ditt fall) så är momsen ingen kostnad. Moms in, moms ut. Det är således du som beställare som betalar momsen, inte arbetsgivaren. Det påverkar således inte den slutliga nettolönen i ditt angivna exempel.
    Historik igen!

Momsen (mervärdesskatt) var ursprungligen en tillfällig OMS (hette den då) och togs ut under en period när statsfinanserna svajade. Den skulle därefter tas bort, men så blev det tyvärr aldrig. Själv köper jag resonemanget att vissa varor/tjänster ska momsas, andra varor ska varor/tjänster ska vara momsfria. Jag syftar här på boende, mat och sådana tjänster som är ett måste i varje människas liv. Lyxkonsumtion däremot ska momsas. Men det är svårt, mycket svårt att här dra gränser för vad som är vad. Därför har numera regeringen delat upp momsen i tre kategorier som beskattas med 25, 12, 6%.
    Återigen, jag kan inte riktigt förklara vad moms egentligen är eftersom min kunskap där är för låg.

Inkomskatten till slut då. Eftersom du tagit upp att skatten är 32% så är det enbart kommunalskatt som erläggs. Dessa pengar går till din kommun där du är mantalsskriven för att bekosta ALLT inom kommunens budget. Vägunderhåll, kollektivtrafik, vård inom kommunens ramar, dagis, bibliotek, simhall, idrottsplats, föreningsverksamhet…..ja det kommer att ta timmar för mig att rada upp allting så jag låter bli. Ni som läser detta vet nog vad som finns och kostar i en kommun. Har ni kommit så här långt i min tradiga text så hajjar ni nog både det ena och andra. wink.gif
    Sedan ska det in pengar till statskassan också. Det är exempelvis statlig skatt på inkomst över brytpunkten (20%) och alla andra skatter. Bensinskatt, vägtrafikskatt moms, förmögenhetsskatt, fastighetsskatt osv osv. Dessa skatter ska bekosta ALLT annat som du och jag inte betalar direkt ur plånboken för. Exempelvis så subventioneras gotlandsbåten med statliga medel, alla färjeförbindelser, vägbyggen (läste i vår egen lilla lokalblaska här där jag bor, Nynäshamnsposten, att nya 73:an mellan Tungelsta och Nynäs kommer att kosta 8 miljarder)tågtrafiken osv osv.
    Bara försvaret kostar 200 miljarder per år………
    Hur mycket kostnader Landstinget dras med vet jag inte men det är väl ANSENLIGA belopp. Men det är ju dock sjukvård….inte militärt material.

Långt blev det och jag skulle säkerligen kunna skriva mer än så här men brädgården väntar på att jag ska få betala in moms till staten så jag måste avrunda här.
    Vill bara poängtera att ditt axempel haltar en hel del eftersom momsen inte ska räknas in, först den dagen han handlar, då blir det moms. Arbgivaravgiften är inte heller en skatt, det är en avgift som du och jag ibland utnyttjar, kommer att få(pension) och även solidariskt till bättre behövande betalar in via löneavstående.
    Det som kvarstår är då inkomsskatten på 32% (kommunalskatt)för att täcka kommunens kostnader för att du och jag ska få kommunal service.

• styret

Medlem
    29 januari, 2005 vid 10:01

så länge jag blåser systemet och inte tvärtom så är jag nöjd… hehe

men om jag ska vara alvarlig så kan jag ju bara för att ge en motpol till klagandet (missförstå mej rätt, jag tycker också att akutsjukvården är förkasstlig, jag har aldrig varit tvungen att åka akut personligen men spenderat mycket tid i barndommen på sjukhus och sett gamla tanter sitta med brutna ben ett par timmar på röntgen och sånt) poängtera andra grejer vi får inom sjukvård från våra skatter. Jag själv har sen jag var 6 år varit tvungen att ta tillväxthormon i sprutor varje kväll och kommer få göra så hela livet, en sån ampull som jag gjorde av med på en vecka när jag växte kostar cirka 4000 spänn. multiplicera det med 52 och sen typ 10år då jag använde såpass mycket (nu tar jag mycket mycket mindro dos cirka en ampull/månad). Vart skulle min medelklassfamilj plocka ut dom pengarna om vi skulle vart tvugna att betala allt själva.
    Nu är inte min medicin supervanlig men tänk på tillexempel astma, cancer mfl. Hur många skulle ha råd att få vård om vi inte kunde dela på kostnaderna via skatter?

jag är inte heller särskillt sugen på att behöva betala avgift varje gång jag skulle köra över ölandsbron eller åka motorväg vilket man får göra i många europeiska länder.

Hur skulle många surfklubbar klara sej utan kommunala bidrag?

jag vill inte heller betala för min skolmat, jag ahr vart i grundskolor i egnland där man får betala för sin mat vilket gör att barnen inte direkt köper mat lika nyttig som svensk skolmat, och det syntes på dom kan jag säja.

Många kallar mej säkert hjärntvättad eller indoktrinerad, och det är jag säkert delvis, men jag kan bara refferera till mej själv och tycka att skatterna är bra i många fall, säker felanvända i lika många fall iofs. Jag vill kunna betala tillbaka det jag ahr fått genom skatt och se till att andra barn kan få sin medicin och sjukvård.

inte heller det här hade så mycket med dieselskatt att göra men vafan… Det var han som börja! wink.gif

• getwet

Medlem
    29 januari, 2005 vid 10:11

Fan, du vet ju inte vad du blajjar om…..högerextremist där! shocked.gif

Kom till mitt garage så ska vi snacka igenom ett och annatsmirk.gif

Osså har du inte mailat ditt förbannade kapitalistkontonummer än så att jag kan sätta in mina surt beskattade stålar till dig!!!!! Men du tar väl ut ockerränta på pengarna, därav dröjsmålet förstår jag…. wink.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    29 januari, 2005 vid 10:52

Jovisst är det bra att det betalas in skatter…

Problemet i Sverige är ju dock att vi är inne i en dålig skattespiral som skulle behöva brytas.

Högt skattetryck påverkar företagande och risktagande negativt
    Alltså kan man säga att när skattetrycket blir för högt avstannar företagandet och gissa vad som händer då?
    Jo skatteintäkterna minskar… Vad kan man då göra?

1 Höja skatterna men då minskas intäkterna ännu mer!

2 Bita i det sura äpplet, försöka skära i utgifterna där det svider minst och därigenom få igång det som egentligen betalar den offantliga sektorn. Företagsamheten!

Sista inlägget nu slipper ni mitt tjöt!

Hade

• jeppe

Medlem
    29 januari, 2005 vid 11:08

Tjoho!

Det är mycket möjlig att jag snackar i nattmössan? Vi får reda ut det här i garaget tror jag. crazy.gif

Att vi har ett sjuhelsikes skattetryck tycker jag i vilket fall, och så tycker jag att vi inte får speciellt mycket för det vi betalar för heller. Så det så. shocked.gif

http://www.di.se/Nyheter/?page=%2fAvdelningar%2fArtikel.aspx%3fstat%3d0%26ArticleID%3d2005%5c01%5c28%5c131451%26SectionId%3dEttan%26menusection%3dStartsidan%3bHuvudnyheter

• getwet

Medlem
    29 januari, 2005 vid 12:53

Synd att du inte följt den debatt som varit de senaste veckorna angående det förslag som en utredning tillsatt av regeringen lämnat. Det handlar om vissa lättnader för näringsidkare, sänkt kapitalvinstskatt mm. Till och med organisationen “Gnosjöupproret” verkar nöjda….de du, mer stockkonservativa än dom får man väl leta länge efter!

Så nu är vi positiva igen….Heja Sverige!!!

• getwet

Medlem
    29 januari, 2005 vid 12:56

Kollade bifogad fil och kan bara konstatera att det sitter fint med en guldmedalj, för vem fan vill vara tvåa och trea. wink.gif

• jeppe

Medlem
    29 januari, 2005 vid 13:52

Hörrudu din nykläckta stalinist.

Vad jag förstått så myser du på rätt bra va, ute vid ditt kommunistiska bykollektiv. Hur var det nu igen? Visst gick väl hela lönen till bykassan som ni sedan delar broderligt på. Gemensam grötfrukost ingår väl i lösningen va? tongue.gif

Själv har jag precis vart och letat tomt i en djupblå kommun. Högerextremist som man är. grin.gif

• getwet

Medlem
    29 januari, 2005 vid 18:17

Ja där kan du tillsammans med dina goa borgarbracksvänner sitta och gotta er i Chabli och cigarrer. Köra stadsjeepar och tro att ni är några djävla feta herrgårdsägare. Vet nog fan hur ni högerextremister tittar ned på oss arbetare….
    Vet nog tusan hur ni beter er på kvällarna….har väl sett “Den enfaldiga mördaren”, det är väl så det är i din blåa kommun, viktigpetter där!
    Hur många arbetare har du piskat upp i veckan som varit då…..? Eller kanske man ska fråga hur många av hushållspigorna som du sexuellt har utnyttjat…nä fy fan!

Här i kollektivet ska vi nu ha gemensam middag, gjord på blåstång, renlav och stensöta. Det vore något för dig och din feta familj……och vakthund!

Nä du, kom ut hit till vårt kollektiv så ska jag ta me fan lära dig vad arbeta är för något! Slita och släpa och försörja sin familj på ett HEDERLIGT sätt är det som förväntas av oss människor.

Och kom nu inte med något djävla religöst tjafs att Gud straffar somliga med detsamma och att det skulle vara därför som jag sitter här i skogen och bakar bröd på bark!

Typiska överklass fasoner att blanda in kristendomen för att hålla de mindre belevade på mattan….jag spyr!

Förresten…hur mycket har du fått betala för att få fler stjärnor än mig på den här konfen. Typiska översittarfasoner, tro att man kan köpa allting!

• patrikol

Medlem
    29 januari, 2005 vid 22:15

Vad är det för en massa politiskt skitsnack?
    Är detta inte ett forum för Brädsporter?
    En tråd för surfbussar?

Får väl snart be Stefan radera skiten!

• mattap

Medlem
    29 januari, 2005 vid 23:39

Svar till:

En tråd för surfbussar?

[/ QUOTE ]

ääää, lägg av! Det här är ju en rolig diskussion där folk för en gångsskull inte gör en massa personangrepp på varandra. Tycker sånt här rätt skoj faktiskt wink.gif

Den här tråden ballade ur för länge sen, låt oss diskutera våra ideologier ifred, vi har ju faktisk ingen lokal!!!!! grin.gif

• patrikol

Medlem
    30 januari, 2005 vid 00:30

Svar till:

Svar till:

En tråd för surfbussar?

[/ QUOTE ]

ääää, lägg av! Det här är ju en rolig diskussion där folk för en gångsskull inte gör en massa personangrepp på varandra. Tycker sånt här rätt skoj faktiskt wink.gif

Den här tråden ballade ur för länge sen, låt oss diskutera våra ideologier ifred, vi har ju faktisk ingen lokal!!!!! grin.gif

[/ QUOTE ]

Finns massor av politiska diskutionsforum så det är bara att besöka dom istället.

• anonym-anvandare

Medlem
    30 januari, 2005 vid 00:33

Jo du!

Är precis hemkommen från Mariefred där vi druckit årgångs cognac som en avslutning på en middag som inte fasen bestod av någon jäkla blåstång eller stensöta inte. Mina surt förvärvade stjärnor har säkerligen något att göra med väl valda ord i mina inlägg, som nu nått 300 strecket. Jag levererar helt enkelt en hel del glädje i mina inlägg som premieras därefter, tillskillnad från det man kan uppbringa om man håller till i de kommunistkollektiva grottorna i söder. grin.gif

Betala? Jo du, inte fasen räcker det några grötfrukostar inte. wink.gif

Sida 5 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen diesel skatten gör om??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.