Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing ?Digital Systemkamera?

• danne2

Medlem
    5 februari, 2005 vid 17:20

Svar till:

Ju större bländaröppning ==> ju större diameter måste gluggöppningen ha.
    Ett normaloptik har en filterdiameter (glöggöppning) på 55-62 mm.
    Vill du ha stor bländaröppning f4.0 eller större, så lär du får en glöggöppning större en 82 mm. (Tex. har jag 72mm filterdiameter på mitt Sigma 400 mm f5.6)

[/ QUOTE ]

Japp, stämmer. Man kan räkna ut diametern på bländaren genom formeln brännvidd/bländartal.
    Dvs, vill man ha ett 400/2.8 objektiv så blir bländardiametern just 400/2.8=142 mm crazy.gif
    Med 400/5.6 blir det 71 mm smirk.gif

Liiite mer glas i 2.8 objektivet shocked.gif

/Daniel

• anonym-anvandare

Medlem
    9 februari, 2005 vid 15:46

öh, nån som har tänkt på GARANTIN? När min polare köpte en canonkamera därnere i Singapore 2003 så gällde inte garantin i Europa.. Jag är osäker på det men skulle själv tycka att det är värt att kolla upp.

• waterboy

Medlem
    9 februari, 2005 vid 17:03

det är sant det du säger knatte men vill man ta en shysst bild med en sån kamera kan man följa surfaren med halva knappen intryckt(skärpan inställd) o därför alltid ha skärpa på surfaren. Sen när man trycker är det minimal fördröjning.
    Sen kan man ändå inte jämföra det med en shysst systemkamera, nej!

• waterboy

Medlem
    9 februari, 2005 vid 17:28

Svar till:

Tjena!
    Det objektiv som vi pratade om, Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II, har en största bländare på 4 till 5.6 beroende på vilken brännvidd det är. Vid 70 mm så är den största bländaren 4 och någonstans, gissningsvis runt 200 mm blir den största bländaren 5.6. Objektivet kan ha mindre bländare (större tal) än så. Minsta bländare brukar ligga på 32.

När man har objektiv med större bländare så måste man bygga objektiven med mycket mer och större glas i linserna, därför blir de objektiven mycket dyrare.
    [_ _ _]
    Skillnaden på dyra och billiga objektiv är främst bländaren. De dyra objektiven har större bländare, vilket ger att man kan ha snabba slutartider även vid sämre ljus. Skillnaden på exempelvis ett 400/5.6 objektiv (ca 13000 kr i Sverige) och ett 400/2.8 (ca 70000 kr) är att om man med 400/2.8 objektivet får en slutartid på 1/500 med bländare 2.8 så får man bara 1/125 med bländare 5.6. En annan fördel med att ha en så stor bländare som möjligt (lågt tal) är att man får ett mycket kortade skärpedjup. Dvs, bakgrunden blir mycket oskarpare och objektet framhävs mycket mer.
    När man har objektiv med större bländare så måste man bygga objektiven med mycket mer och större glas i linserna, därför blir de objektiven mycket dyrare. Dyrare objektiv är också vanligtvis skarpare än billiga, och har mindre distortion (förvrängning av bilden).

Mvh
    Daniel

[/ QUOTE ]

Tack för ditt svar, de var främst den fetade texten jag sökte. Din lilla fotokurs var rolig o lärde kanske någon men inte mig, men tack ändå.

400mm/f2.8 = 142mm. Om det gäller vid okjektivets ände mot kameran måste man ju ha nån sorts superkamera som passar.. eller?

Det jag inte förstog var att de största bländarna (minst tal) som gick att ha på objektivet stog på(ochd e var då olika på ett zoom) o inte den mista o största. Det förvirrade mig lite…

tack för ditt svar. jag får spara till ett 70000:- objektiv ett tag!

förresten, hur o varför skulle du ändra en shysst tagen bild i photoshop för att objektivet inte är superbra?

tack!

• Knatte

Gäst
    9 februari, 2005 vid 18:05

De 142 mm anger storleken på frontlinsen.
    (dvs den änden som inte sitter mot kameran tongue.gif )

Stor bländaröppning => ger möjlighet att släppa in mycket ljus. Detta gör att man kan använda kameran utan blixt, när det börjar mörkna.
    Jämför med en tratt. Smalt rör lite ljusgenomsläpp, vidare rör mer ljusflöde.
    Objektivet (kan)släpper in mer ljus
    Eller kan använda en kortare slutartid, vilket man ofta vill vid actionfotgrafering.

Då eftersträvar man ofta så kort slutartid som möjligt, (1/500-1/1500 s) för att få skarpa bilder.
    Är det inte solsken, så kanske du inte får tillräckligt korta slutartider och detta kan ge suddiga kort blush.gif

Stor bländare är f2-f4 och detta är bara en fördel.(men dyrt) Definitionen liten bländare är kanske från f8 eller f16 och mindre.

Vet inte om jag förvirrade eller rättade ut några frågetecken blush.gif

• danne2

Medlem
    10 februari, 2005 vid 18:06

Svar till:

förresten, hur o varför skulle du ändra en shysst tagen bild i photoshop för att objektivet inte är superbra?

[/ QUOTE ]

Man kan ju börja med att ändra lite i nivåerna (levels). Testa autolevels. För det mesta brukar det bli riktigt bra, men ibland blir det helt fel.
    Sen kan man öka saturationen om man vill ha mer färg i bilden.
    Det sista man gör är att lägga på en oskarp mask (låter kanske konstigt, men det man gör är att man ökar skärpan) på bilden.
    Gå till “Filter” – “Sharpen” – “Unsharp mask”. Kör på radie ca 0.3-0.5. Threshold 0 och Amount på ca 100%-200%. Testa dig fram, men se till att du inte skärper för mycket. Då ser det bara konstigt ut.

/Daniel

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing ?Digital Systemkamera?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.