Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing digital videokamera?

• digital videokamera?

Publicerad av herodude på 26 mars, 2004 vid 18:03

jag undrar lite vilken man ska köpa??? det är egentligen min farsa som ska köpa till min morsa i födelsedags present, han är väll berädd att lägga runt 5000, vilken är bäst, någon som har erfarenhet av någon i den prisklassen?

freerider_swe svarade 20 år, 11 månader sedan 9 Medlemmar · 31 Svar
  • 31 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    26 mars, 2004 vid 18:29

en vattentät,för det är väl du som kommer att använda den!

• herodude

Medlem
    26 mars, 2004 vid 18:33

duuuhhh hmm så dum tror jag inte min farsa är, hmm men kanske inte ska va så känslig mot sand å såå.. :d hehe

• oskie

Medlem
    26 mars, 2004 vid 18:40

Kolla på denna Herodude: Canon MV750i
    22ggr zoom och stillbilder i 1024×768 är rätt bra… Men ska man ha riktiga grejor är det kanske 3CCD-kameror som gäller? Nån som vet?

• styret

Medlem
    26 mars, 2004 vid 19:30

det där med stillbilderna är bara att slänga åt hellvete.

nått mer konstruktit har jag itne att säja…
    Man får väl ingen höjdare för 5 lök så vad som helst som är digitalt för dom pengarna. ingen hi8 eller nått liknande.

• anonym-anvandare

Medlem
    26 mars, 2004 vid 22:04

Svar till:

jag undrar lite vilken man ska köpa??? det är egentligen min farsa som ska köpa till min morsa i födelsedags present, han är väll berädd att lägga runt 5000, vilken är bäst, någon som har erfarenhet av någon i den prisklassen?

[/ QUOTE ]

Ok, såhär är det…typ:
    Ska du göra filmer så kostar det först o främst. Helst en 3CCD kamera, går på 15’+.(begagnad) Sedan kommer en jävla massa annan utrustning till. Kraftfull dator, programvara och massor av tid.
    Skall du bara filma för nöjes skull klarar du dig bra med en Sony PC6/8 eller liknande. Har väl drygt 800.000 pixlar. Helt ok. Hittar säkert beg. för 4-5′. Men det klart lika bra som en 3ccd kamera är det absolut inte.
    Vad gäller stillbildsfunktion är det hur fånigt som helst. En sån där funktion som tillverkarna försöker få oss att tro är en bra funktion. Totalt oanvändbart. Skaffar man en dv-kamera så vill man ju filma inte ta snapshots, då skaffar man ju en vanlig digitalkamera Sedan är det där med hur mycket zoom. Digitalt zoom är helt värdelöst, jag stänger alltid av den funktionen på min. 10-12 ggr optisk zoom brukar räcka. Digital zoom innebär att bildkvaliteten blir helt kass. Tänk oxå på att ett vettigt, stabilt stativ är att föredra ju mer du zoomar in ngt.
    Lite tankar sådär.
    /David

• anonym-anvandare

Medlem
    26 mars, 2004 vid 22:08

Svar till:

duuuhhh hmm så dum tror jag inte min farsa är, hmm men kanske inte ska va så känslig mot sand å såå.. :d hehe

[/ QUOTE ]

Ha inte kameran i sanden överhuvudtaget. Blåser det som fan så att det är svårt att undvika, så plasta in den med en påse eller nåt. Finns olika varianter av undervattens/väderskydd, men du brukar gå på en 2’+, nåt sånt.
    /David
    /David

• styret

Medlem
    26 mars, 2004 vid 22:11

nu börjar vi bli riktigt negativa här.
    jag började gå ut löst och sen kom det här dräparinlägget.

eftersom det är hans farsa som ska köpa en till morsan så antar jag att det inte är tanken att det ska bli hollywoodproduktioner av det.

som sagt. köp en DV-kamera med så hög optisk zoom som möjligt. bry dej itne om lulllull som stillbildsfunktioner med mera.

filma, producera och ha skoj!

• anonym-anvandare

Medlem
    26 mars, 2004 vid 22:19

Svar till:

dräparinlägget??

[/ QUOTE ]
    Att bara filma går ju med en enkel dv-kamera, som jag skrev. Kolla gärna http://www.scandinavianphoto.se , proffsiga o seriösa. Ville mest göra klart för Hero att det kan bli rätt dyrt om man plötsligt får för sig att det är askul att göra egna filmer.
    ”filma, producera och ha skoj!” , håller jag definitivt med om!
    /David

• herodude

Medlem
    26 mars, 2004 vid 23:11

hehe ne jag bryr mig egentligen inte ett skit om vilken han köper och det är inga värsting prylar vi ska ha, men han ska ändå köpa en kamera så kan man väll ändå köpa en som går å shotta lite snyggt me från stranden… laugh.gif tack för hjälpen alla.. får se va de blir för nått nu då

• styret

Medlem
    27 mars, 2004 vid 07:15

Svar till:

Svar till:

dräparinlägget??

[/ QUOTE ]
    Att bara filma går ju med en enkel dv-kamera, som jag skrev. Kolla gärna http://www.scandinavianphoto.se , proffsiga o seriösa. Ville mest göra klart för Hero att det kan bli rätt dyrt om man plötsligt får för sig att det är askul att göra egna filmer.
    ”filma, producera och ha skoj!” , håller jag definitivt med om!
    /David

[/ QUOTE ]

okej då missuppfattade jag dej. inget ont menat.

• anonym-anvandare

Medlem
    27 mars, 2004 vid 08:00

Jag har köpt en Sony Trv19 för 5500 på netonnet och den är helt ok. Jag läste tester på nätet innan och Sonykamerorna hade bäst bildkvalle. Jag har inte gjort någon CD ännu pga att jag inte har hunnit lära mig redigeringsprogrammet men det kommer…
    smile.gif
    smile.gif

• imported_borje

Medlem
    27 mars, 2004 vid 17:15

Kolla på pricerunner, har just beställt en sprillans ny panasonic nv gs11 för 4400:- inkl. frakt!!!
    Nu ska det filmas tll våren! smile.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    28 mars, 2004 vid 15:07

tack för era tips om pricerunner, jag köpte en JVC GR-DX25. 3800:-inkl frakt. 16 x zoom och den är mycket liten, sonys är tjockare och den har endast 10 x zoom .himla billigt!

• ola_p

Medlem
    29 mars, 2004 vid 13:33

Tja, för dom pengarna så skulle jag kikat efter en dv kamera med så mkt zoom som möjligt.
    canon 650i är rätt ok till enklare saker. Man använder 22x zoom om man inte råkar kunna stå ute i vattnet eller så. Dock så är ett bra stativ inte dumt om man skall försöka använda sig av zoomen…. Mindre än 20x zoom tycker jag verkar dumt, 18x kan gå hjälpligt, men 22x kan funkar rätt ok även om man seglarna är en liten bit bort…
    Viktigt med dv in, det finns inte på alla kameror, pga av nån konstig skatteregel eller vad det nu va… DV in e ett ”måste” om du ska redigera sen… det går ju iofs, men man kan inte tanka ut det till ett band igen etc…

• anonym-anvandare

Medlem
    29 mars, 2004 vid 18:01

har man en dvd-spelare med inspelnig och redigeringsmöjligheter då behövs väl inte dv-in eller?

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing digital videokamera?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.