Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Digitalvideogurusar hjälp mig!
-
Digitalvideogurusar hjälp mig!
Publicerad av anonym-anvandare på 4 april, 2004 vid 19:50När jag kollar mina filmer så blir det ränder på föremål som rör sig snabbt. Detta funkar ju inte med det jag har tänkt att filma en hel del i sommar nämlich vindsurfing. Was ist los??? Jag har en ok DV kamera Sony Trv19. Plockar över filmen via FireWire till Premiere 6.5. Jag har hört flera som har detta problem menva sjutton…det måste ju gå att få bort!?
/Matsanonym-anvandare svarade 21 år sedan 5 Medlemmar · 20 Svar -
20 Svar
-
blir det bara så när du filmar snabba föremål? hur randigt? typ korta ränder med jämna täta mellanrum?
det låter som det är nått med interlacingen (i kameran) och din dator osm inte gillar varandra. typ nån inställning när du överför filmen.
har du typ gjort färdigt filmen med alla renderingar och grejer eller kollar du bara på den i ”klippbordet” premiere? -
eey nu ska farbror erik lära er små ynglinga om det här, det beror på kameran det finns två olika typer av linser.. typ eller sätt att läsa in bilden på progressiv lins tror jag det heter (är inte helt säker på namnet)
men iaf kameror som inte har det här läser först in varrannan rad på en bild ruta och på nästa läser de in de som de inte läste in under föregående ruta och därför när man rör kameran snabbt så blir det fördröjning mellan de här två och små ränder kommer fram.
medans kameror som har progressiv lins plockar in hela bilden med en gång och har alltså inte det här problemet….
-
Hmmm…34 år…yngling…nääääääää,,,,jag har kameran blickstilla. Filmade griskulltingar och lamm idag (bäääääääääää) och dom blev randiga…
-
Hmmm…34 år…yngling…nääääääää,,,,jag har kameran blickstilla. Filmade griskulltingar och lamm idag (bäääääääääää) och dom blev randiga…
-
-
-
-
-
-
hehe bevisa det du sprutade säkert senap i röven på dem å sen sprang du jämte å filmade dem när de sprang.. .:D
-
blir det randigt när du tittar på det i den lilla skrämen du ahr eller bara när du för över till datorn?
-
Min gissning är att du behöver ett rengöringsband (kostar 116:- hos cyberphoto.se), se till att bara använda bra dv band i kameran för vissa märken har en tendens att ”smutsa” ner.
Panasonic Linear band plus funkar bra.
Se längst bak i din manual där beskriver Sony själva fenomenet. -
Tack Kalabra!
Jag ska kolla manualen….Kameran är ju helt ny och det är normala Sony DV-kassetter. Kan det behövas en rengöringskassett även om kameran är ny!?!? Skumt.
Det blev ltie bättre när jag kollade på den komprimerade filmen men det är linjer kvar ändå. Svcd och vcd var bättre än avi och dessutom utrymmessnålare. Jag fattar dock inte varför Svcd 4:3 blir 3:4 på skärmen….blööööö….med två barn så hinner man inte mekka så mycket innan ögonen slocknar på kvällen… En halvtimme varannan kväll är itne så effektivt….
Herodude (som antagligen är en slyngel…)…dom sprang bra utan senap.
Mats
-
I lilla skärmen (DV:n) så är det alla tiders finemang!
-
Så här är det!
Du kan lätt kolla om det är något fel på kameran. Koppla den till tvn och spela upp det du har filmat. Då ska det inte bli några ränder, och det tror jag inte det blir heller. Det som du antagligen ser är den ”rådatan” du tankat in till datorn(dv avi). Den blir alltid! randig beroende på att datorn och kameran har lite olika format. Vill du bli av med det om du ska spara videon på datorn i tex. divx eller liknande måste du köra något som heter deinterlace. Detta tar bort de fula ränderna! Deinterlace finns i de flesta videoredigeringsprogram. Eller använd windows movie maker, tror att de ordnar sig automatiskt där när man gör film i wma format.
Lycka till!
Logga in för att svara.