Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dilemma… ni som vet, tips för en villrådig?

• Dilemma… ni som vet, tips för en villrådig?

Publicerad av zehlertz på 8 maj, 2003 vid 18:42

Ska jag köpa en freestylebräda på ca 95L eller ca 115L till mina 62Kg confused.gif

…Behöver några bra råd från er!

Jag har seglat några år och har nu men har haft en liten smal mistral så det är först förra säsongen som jag började sätta jippar. I vintras testade jag Twistern (117L) o körde ner till 4.7 på men den kändes aningen biffig, men jipparna satt ju hur lätt som helst.

Jag har även kört på en formula o njutit av att träna pushtaks, clew first mm i väldigt lite vindar…vilket har gett mig väldigt mkt. Jävligt kul att plana tidigt också

nu tänker jag så här:

Tappar jag alldeles för många dagar på vattnet med 90-100L (B60) och tar det onödigt lång tid att lära sig fler mowes?

Lär jag mig allt snabbare på ca 115L(B64) och får betydligt fler dagar på vattnet….men blir brädan för tidigt klumpig i hård vind?

Kan den större brädan bli för tung för mig när jag kommer försöka mig på att hoppa riktigt högt/rida svenska vågor/sätta vulcano´s mm?

Många funderingar….kan tillägga att jag har en liten Tiga 267 *75L* också. Sen ska farsan köpa en stor (+150L) bräda som jag kan låna också.

Vad säger ni som vet???

zehlertz svarade 21 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • oscar

Medlem
    8 maj, 2003 vid 19:03

Ingen anledning för dig att ha 115l om du väger 62, ca 100 liter duger gott. Då får du ut lite mer vindregister ur brädan.

• anonym-anvandare

Medlem
    8 maj, 2003 vid 19:08

Vägde du 62 pannor?! Fan, skaffa en vågbräda(245-260) och lek. Att hoppa och få koll på grejerna med en freestylebräda är inte helt självklart…köra slalom o grejer får man göra när man blir gammal.
    /David

• zehlertz

Medlem
    9 maj, 2003 vid 06:57

Varför jag funderar är att det är ju så jävla retligt att gå ut alla dom där dagarna då det blåser aningens för lite…*vilket händer ganska ofta*
    fast å andra sidan…jag väger ju inte så mkt….får väl helt enkelt lära mig att balansera runt på 100L även då det inte blåser planing…

Har tittat lite på -02:or bla skaten, F2 maui project.
    Även på en RRD twintip -01:a *alla på ca 100L*.

• jonatan

Medlem
    9 maj, 2003 vid 07:42

JAg balanserar lätt på 105 liter med mina 80kg+ i för lite vind..

• maca

Medlem
    9 maj, 2003 vid 08:16

Med dina 62 kg hade jag lätt satsat på en freestyle kring 100 lit. Mer ska du inte behöva. Det pyttelilla du tjänar på tidigare planing med 115 lit är försumbart. Har du dessutom tillgång på din fars 150-litare borde saken vara ”biff”.

Kör själv på en RRD TT M -02 på 105 lit och väger ca 20 kg mer än dig. Hade tidigare en Seatrend 285 på hela 135 lit som iofs planade aningen tidigare, men som inte var i närheten lika rolig och enkel att leka och utföra manövrar med.

Det beror enligt min åsikt på hur volymen är placerad i min nya, mindre bräda. Allt är enklare, från att snurra segel i sub-planing till kontroll och manövrar i hårdvind.

Summa summarum, en nyare freestyle med ca 100 lit och 60-62 i bredd borde vara perfekt för dig

• zehlertz

Medlem
    9 maj, 2003 vid 09:11

Tack för svaret!

Fan va det är skönt att få tankar o funderingar från er andra…

Som det ser ut nu blir det förmodligen en AHD MAX Ride -02a på 92L *hade nog viljat ha kanske 7-8L till *nog mset psykologist*…

måste bara skynda på farsan att köpa sin bräda också så jag kan plocka dagarna med vind neråt 5s/m…

• anonym-anvandare

Medlem
    9 maj, 2003 vid 09:13

Håller med, satsa på ca 100 liter.
    Jag väger 86kg och kör på 112 liter och då kommer jag ändå igång ganska tidigt.
    Lycka till
    /F

• zehlertz

Medlem
    9 maj, 2003 vid 09:22

när ni räknar ganska tidigt…antar att det är ungefär
    6.5a o ca 8s/m då?

• anonym-anvandare

Medlem
    9 maj, 2003 vid 09:24

Det finns bara en bräda för dig RRD TWIN-TIP 90.

• oscar

Medlem
    9 maj, 2003 vid 16:45

Maxxriden är grym. Kommer bli perfekt för dig.

• ola_p

Medlem
    10 maj, 2003 vid 08:57

Jag väger ungefär som dig. Jag flyter på 84 liters vågis. men då planar man aningens för sent…däremot 90 liter skate från förra året med 6.3 känns helt okej. Jag ska så småningom också köpa storbräda. då står valet mellan 96 liter våg eller 85 liter freestyle, nått åt det hållet.

• zehlertz

Medlem
    12 maj, 2003 vid 08:53

Jag klippte till o köpte en helt underbar Maxxride -02:a på 92L

nu i helgen var det ju inte så mkt vind, men jag fick kört en 3-4timmar på den i nästan obefintlig vind… den e bara sååå grym!…vilken uppenbarelse!

Jag drog hyffsat lätt rigg på den, trots att ja var långt ifrån planing funkade det kanon att bara kajka runt o träna ”bräda 360”, clew first, vanliga slag, jippar, alla möjliga ”snurrarunttrick”…

Snälla ge mig nu bara vind så jag får plana o göra mina först framåt försök! *givetvis med en gammal jofa på skallen*

*körde föresten 6,5 och 8,0:a med original 30cm fena!*

• mattiasg

Medlem
    12 maj, 2003 vid 09:57

Kul att du var nöjd!! Tar med mig stroppen och papprena imorrn.
    Nu brallar det på lite, har du grejerna här?
    /Mattias

• oskie

Medlem
    12 maj, 2003 vid 10:11

kan man köra 8.0 till en sån ”liten” bräda!? har själv nyligen skaffat en cross 110, undrar vad jag ska ha för största segel till den – 7.5, 7.6, 7.8, 8.0?

• zehlertz

Medlem
    12 maj, 2003 vid 10:23

Kan o kan…
    jag hade aldrig fullt tryck i 8,0:an i lördags… kan tänka mig att fenan skulle bli för liten *30cm* till det seglet.

Vet inte hur strikt man ska följa alla restriktioner.

Står det minimum 5,0 på en bräda;
    En dag blåser det helvetet, du står med ditt 3,5 i handen o givetvis går du ju ut o seglar. Sen att det kanske inte är det optimala?…så vadå? plånboken bestämmer ju ganska mkt.

8,0:an har jag kvar sen min formula o kommer säkert funka kanon för mig på min AHD även då det brallar på mer.

Till din Cross tror jag säkert att du tar 8,0. tänk på att trycka så lite som möjligt på fenan bara *du får ju fan så mkt mer seglingsdagar*

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dilemma… ni som vet, tips för en villrådig?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.