Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Kitesurfing 4 dummies › Din kite erfarenhet och dina tipps efterfrågas här
-
Din kite erfarenhet och dina tipps efterfrågas här
larssa svarade 13 år, 3 månader sedan 21 Medlemmar · 84 Svar
-
Kjello
Gäst19 maj, 2011 vid 00:25Åre Året Runt;655876 wrote:Blir det för varmt om man har en tjock våtdräckt under?ingen som prövat, en våtdräkt är varmast med ett tunnt lager vatten närmast kroppen.
Tror kombinerat med torris, kan bli febrigt, kallt/hett, svettigt, otrevligt, orörligt knöligt… -
Men för bövelen! i Östersund finns det massor (jämfört med när jag började 2004) med kitesurfare! Hör med Simon Jaktlund på östersund kite, kan inte han lära dig så vet han vem som kan. Han kan dessutom svara på de flesta frågorna live =)
Torrdräkt är för att slippa våtdräkt, har du båda blir det liksom en sweet-onepice över ditt oakley-ställ… antingen eller.
Gillar du vintage mystic prylar har jag en Darkrider från 2004 liggandes i en garderob i östersund. Där finns även några gamla c-kites, nån sele till och en och annan leash. 18kvm naish x3 kanske? bra lyft… =) Själv är jag där runt 1 juni.
-
Men är inte meningen med froum att man ska kunna fråga folk saker och sen får svar om det är nån som är kompetent nog att göra det?
Jag menar jag har fattat att en kurs skulle vara det mest optimalla jag fattade det efter den 27 snubben som sa det till mig här på forumet.
Så snälla kom inte med fler tipps som har med att skaffa kurs att göra för det hjälper mig inte ett skit.Jag kommer göra detta hur som hur och då menar jag då är det bättre jag är så förberedd som det bara går.
Så om jag har en våtdräkt under en tårdräkt blir det för varmt då?
Är det nån som har testat att köra en tårrdräkt med våtdräkt samtidigt?Sen så undrar jag även hur mycket det måste blåsa för att jag ska kunna lyfta en 10 kvm kite?
-
Åre Året Runt;655901 wrote:Sen så undrar jag även hur mycket det måste blåsa för att jag ska kunna lyfta en 10 kvm kite?
Beror ju helt klart på hur vältränad du e, men om du inte har kiten uppumpad, ska du kunna lyfta en 10kvm kite, speciellt om den ligger nerpackad i väskan, vet inte exakt hur många kilon det rör sig om, men lyft så att du använder benkraft och inte ryggen..
-
Åre Året Runt;655901 wrote:Men är inte meningen med froum att man ska kunna fråga folk saker och sen får svar om det är nån som är kompetent nog att göra det?
Jag menar jag har fattat att en kurs skulle vara det mest optimalla jag fattade det efter den 27 snubben som sa det till mig här på forumet.
Så snälla kom inte med fler tipps som har med att skaffa kurs att göra för det hjälper mig inte ett skit.Jag kommer göra detta hur som hur och då menar jag då är det bättre jag är så förberedd som det bara går.
Precis! kompetenta svar har du fått, tipps om ATT gå kurs har du fått! Nu gav jag dig ett tipps om VEM som kan ge dig en kurs i närheten av åre, eftersom jag själv kommer från östersund och känner de flesta gamla kite-rävarna däromkring. Kolla annars med Gotlands-Tobbe i järpen, han kanske kan ge dig en hjälpande hand. Hell, jag kan hjälpa dig om du befinner dig i östersund mellan den 2a och 4e juni. Annars får du komma till portugal 😉
Lycka till!
Förresten! ska du ha nåt gött under en torrdräkt, kan jag varmt (!!) rekommendera Aclima wool-net underställ! lätta, varma, luktar inget efter 3 veckor m ryggskydd (alltså på vintern), håller dig varm, torr och glad, helt enkelt. Fråga ola skinnarmo. eller mig. =) Plus att man ser riktigt kinky ut i dom!
-
Angående vindstyrka så kan då få en del info härifrån.
http://www.slingshotsports.com/2011-Slingshot-RPM?sc=45&category=26016#När det blåser mer reagerar liten bättre och stabilare men konsekvenserna vid fel är också proportionellt större kanske även
exponentiellt större.Jag ska inte tjata om kurs men var försiktig och fokusera många timmar på drak kontroll. Hade jag varit i din situation hade jag absolut fixat en tränings drake för att få super pejl på vad som händer.
En ok länk tror jag ( kan dock vara en blind leder en blind så ta mina kunskaper med en nypa salt ):
http://www.kitesurfingschool.org/howto.htmHär är lite övningar för trainer kite. Jag själv försöker köra fast med riktig kite i den mån det fungerar och modifierade för vatten och body drag.
Är själv noob fast har tagit “grundkurs” och har en mer intermidiate kvar.
/Cheers
DanielKite Piloting
Practice with your trainer kite on land at least a couple times before attempting to kitesurf on the water. The best wind to practice with your trainer kite is 7-20 knots and for a small kitesurf kite is around 7-10 knots. 7 – 10 knots is the wind speed where a small kitesurf kite can fly and generate pull but not too much. Also, use shorter lines around 10 to 20m while practicing on land. You need to master the following (before practicing your kitesurf kite, make sure that you have read and fully understood the safety guidelines and self-rescue techniques):
Turn the kite to the left.
Turn the kite to the right.
Do a number of figure 8’s in the left side of the wind window (the figure 8 is slanting 45 degrees; the top is at zenith, the bottom is at the left edge).
Do a number of figure 8’s in the right side of the wind window (the figure 8 is slanting 45 degrees; the top is at zenith, the bottom is at the right edge).
Do a number of sine wave patterns (up down up down, etc.) while running to the left
Do a number of sine wave patterns while running to the right.
Make the kite hover at the left edge of the wind window at 45 degree vertically while running to the left.
Make the kite hover at the right edge of the wind window at 45 degree vertically while running to the right.
Lie on the ground with the kite hovering at zenith; dive the kite down to the left and use the kite lift to get yourself to a sitting up position. Do this a number of times.
Lie on the ground with the kite hovering at zenith, dive the kite down to the right and use the kite’s lift to get yourself to a sitting up position. Do this a number of times.
Also read the KTM manual as it has additional kite flying skills that you may want to practice.If you do not know how to control your kite, read the Control Devices section of the Equipment page. Repeat these steps until you can do them without permanently looking at your kite (e.g., keep your eyes closed temporarily and try to “feel” the kite).
-
viktor77
Gäst19 maj, 2011 vid 11:06En torr våtdräkt är inte speciellt varm, så att ha den under en torrdräkt är ingen bra idé. Så din plan är att köpa ett kitepaket och sen lära dig på egen hand? För att lära dig kitesurfa måste du först förstå en del teori. Den teorin ska sedan appliceras i praktiken, vilket på kurser görs genom att använda en liten träningskite. Först när du har koll på denna lilla kiten kan du gå vidare med en riktig fullsize kite.
Nästa steg är att lära sig launcha och landa en kiten – det kan du inte öva på själv. Detta bör det första gångerna övas i vattnet, ifall du skulle bli dragen av kiten. Knä till midjedjupt vatten är bäst. Du ska också då lära dig säkerhetssystemet. Därefter kan du börja öva på bodydrag, dvs bli på ett kontrollerat sätt dragen av kiten. Att relauncha kiten när du kraschat den, vilket du kommer göra, måste du nu också öva på. Vi pratar nu om att du övat i flera timmar, ja till och med dagar.
Först nu kan du plocka fram brädan och börja öva på vattenstart. Hit brukar det flesta komma på sina kurser. Att lära sig vattenstarta kan ta allt från ett par timmar till flera dagar. Mycket beror på hur bra vind är (jämn och lagom stark) och hur nybörjarvänlig spot du är på. Försöker du dig på detta själv i nån liten djup sjö med byig vind lär det ta veckor.
Efter du lärt dig vattenstarta och ja lärt dig göra det åt båda hållen, är det dags att lära sig åka framåt och ta höjd. En del har svårt för vattenstart, men lätt för att lära sig ta höjd, en del har det tvärtom. Och en del har svårt med både och. Så ja, detta stadiet kan sägas vara ett tragglande. Har du ett längre uppehåll, tappar du mycket så bäst att att göra detta med bara några dagar mellan gångerna.
Mina tips är att skaffa en liten tvålinors leksaksdrake (tillverka en bom ifall den inte har det). Öva med den flera timmar. Gå en 1-2 dagars kurs, så du iallafall kommer upp till och med vattenstart. Skaffa kitekompisar att öva med och åk till något bra kiteställe med plattvatten 1-2 veckor.
-
Nu börjar kärleken rulla in tusen tack.
Det är sånt här jag ber om konkreta tipps på vad jag ska tänka på länkar och annat sånt här.Jag har möjligtvis hittat en kille som har kiteat ett tag (X antal år sa han på fyllan) och han skulle förklara basic sa han till mig.
Precis min plan är att köpa ett kite paket en 6/3 våtdräkt och en tårdräkt och ha över om det skulle bli super kallt tänkte jag.
Men om jag har förstått det rätt så kommer det inte att hjälpa så mycket då lr?
Tårdräkten tänkte jag ha över dom kallaste dagar trodde det skulle räcka med en våtdräkt.Ni ska veta att jag uppskattar alla era tipps och att ni tar er tiden med att hjälpa mig så sjukt mycket.
Tusen tack!Ni kan följa hur det hela kommer att utväcklas på min videblogg sen också.
-
Kjello
Gäst19 maj, 2011 vid 12:34Jag har försökt lära mej själv sedan 2004, läst allt, sett lite väl många blodiga crascher,
kollat surfzone & kitenation, varit medlem i kitenation, köpt/sålt, till idag 3 brädor, 5 kites, nya säkrare och lättare att hantera, och jag har brännt pengarna på toppkvalitet,
känns som jag måste se till att göra det så smidigt som möjligt, hemma i skitvind och livsfarliga stränder.
respekt för krafterna i kite, har tränat en del på jättestränder, och bodydraggat utomlands utan fara,
men en krasch i cabs,.. kiten loopade när jag landade efter bodydrag, den smackade ner leading edge mitt på en lyxturist i vilstol, locals fiskaren privatinstruktören hjälpte mej, ingen skada, bara jag som fick skrubbsår i axeln av att slängas/släpas en bit, smack i sanden…
känns ruggigt att hänga fastkopplad i en kite, så jag föredrar vindsurf, som jag klarar i alla väder, t,o,m, byiga dryga 28m/sec.
Kite är inte bara läskiga krafter, som dessutom inte svarar direkt, som vindsurf (där man enkelt kan släppa, om man är beredd urkopplad (även om man är ikopplad händer bara blodströmning till hjärnan, huvudvärk, vid kastfall), det är skitläskiga linor till kite att trassla med.
Har fortfarande inte kitesurfat på någon av mina 2 brädor, eller mina 3 kites. -
Det låter som att du har kämpat en hel del med det där.
Jag tror inte jag kommer att ge upp no stranger 2 danger =P
Men vad tyckte du va svårast av allt?Sen så undrar jag vad den största skillnaden är på att köra en 10 och en 12 kvm villken är lättast att börja.
Finns den nån som kan för och nackdelar när man kör med olika storlekar? -
Det låter som att du har kämpat en hel del med det där.
Jag tror inte jag kommer att ge upp no stranger 2 danger =P
Men vad tyckte du va svårast av allt?Sen så undrar jag vad den största skillnaden är på att köra en 10 och en 12 kvm villken är lättast att börja.
Finns den nån som kan för och nackdelar när man kör med olika storlekar? -
viktor77
Gäst19 maj, 2011 vid 21:02Desto mindre kite desto snabbare. Som nybörjare vill du ha en långsam kite, så du har tid på dig och som inte reagerar allt för kraftigt på minsta input. Men inte bara storleken har betydelse, även längden på linorna och bommen förändrar kitens beteende. Och designen så klart.
Just att hantera kitens kraft är något som tar sin tid att lära sig. För lite kraft och du faller bakåt eller bara sjunker. För mycket kraft och du faller framåt eller rent av flyger framåt.
Logga in för att svara.