Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Dingad bräda…?
-
Nice med snabba svar:smile:
Frågan är då om jag skall “pressa” in epoxi för att binda “cellplast kulorna” och göra det tätt och sedan köra på gelcoat?
eller
Räcker det med att pressa in gelcoat i springan och sedan ett eller flera lager till fast lite bredare och högre?
Osäkerheten ligger i att ord gelcoat på brädan dvs hårda ytan brädan har separerat och flexar lite, såklart när man pressar ihop såret.
Så om jag kör med gelcoat och får detta tätt, vad händer då vid belastning eller om man skulle få ett nytt kastfall med direktträff på nosen?Vill gärna göra så bra lagning som möjligt…men så enkelt som möjligt
-
Gelcoat ger ingen styrka och skall bara användas som slutfinish/spackel.
Är cellplasten helt krossad så skär bort (i fina räta vinklar) och limma dit en ny bit skum (nått lämpligt med halvhög densitet så det blir lätt att shapa till en bra form). Är det inte så mycket utan bara några kubikcentimeter som skall fyllas så funkar epoxi+microballonger.
Slipa så att du kan överlappa ny fiber med den gamla, och lägg ett par lager glasfiber med bra lamineringsepoxi. Använd lämpliga skydd, epoxi är kraftigt allergiframkallande vid kontakt, och kan vara cancerogent.
Slipa så det blir i nivå med det gamla materialet, behövs det kan du spackla upp små ojämnheter med gelcoat, till större så funkar epoxi och microballonger.
Det är lika bra att lära sig göra det ordentligt, och att investera i sakerna man behöver (epoxi, glas/kolfiber, blandningsburkar, skyddsutrustning, verktyg etc.) så har du en färdig “lagningslåda” till nästa gång.
-
Fler frågor:
Hittat en bild på http://www.boardlady.com/anatomy.htm där texten lyder “Economy construction: non-woven fiberglass reinforcements (usually with a token unidirectional strand thrown in someplace), with tough ASA skin. Ideal for rentals and such, but heavy and lacking stiffness.”
Jag tycker att på bilden och på min bräda så ser det ut som om “ASA skinnet” är fyllt med “frigolit ballonger”, mao ingenting att skära bort utan det känns snarare som om “fyllningen skulle trilla ut om man skulle göra/få ett större hål:confused2:
Jag är säker ute å cycklar nu men frågar man inte så får man ju inget svar.
Så min tanke är/var att “binda dessa frigolit ballonger” med ev expoxi och sedan ta gelcoat som ytspackel.
Har kollat på nätet hur RRD´s 360 Evolution ASA bräda är uppbyggd men hittar inget matnyttigt
Attans vikken ångest jag har, vill ju inte göra mer skada än den som redan är. Och som jag skrev tidigare så vill jag få det så bra och starkt som möjligt.
Detta kanske är vardags mat för er “proffs” men här är det sömnlösa nätter pga denna totala osäkerhet:wink:
Tur att det inte vankas någon vind på ett tag nu:cool2:
-
Säkrast vid nosdingar är att slipa bort 2-3cm. runt skadan och laminera på 2 lager glasfiber eller kol (ca. 170g/m2) med epoxy. Tejpa först runt skadan och sedan över lagningen när du laminerat, så blir det jämnare och lättare att slipa jämnt senare + att eventuella luftbubblor förhindras. Spackla med plastic padding finspackel och spraya med billack. Våtslipa 400 och polera med autosol om du vill ha finishen.
/Janne -
Tack för alla bra svar….länge leve “hemmapularen”:smile:
Såg att Biltema säljer glasfiber remsa för armering av polyester 165 g/m2, duger den?.
Nästa steg när nosen är up to date är att fixa till en sådan här (se längst ned på sidan)
http://www.boards.co.uk/articles/index.asp?ID_A=177&article_type=50Frågan då iofs blir..he he…vilket sorts lim jag skall använda för att fästa denna “flytpinne”?
-
Åk till en båtbutik och köp glasfiber anpassad för epoxi istället, lite dyrare men tusen gånger bättre. Då kan du passa på att köpa bra epoxi också.
Biltemas glasfiber är nog den sämsta som finns och dessutom är den “sizad” för polyester vilket surfbrädor brukar tycka illa om på flera sätt (både hög värmeutveckling och mycket lösningsmedel). -
Janne_b…vad menar du med “Tejpa först runt skadan och sedan över lagningen när du laminerat”?
Runt skadan är solklart men att tejpa över lamineringen, fastnar inte då tejpen i epoxyt? (någon speciell tejp kanske)
Att slipa ca 2-3cm runt skadan är det för att få epoxyt att fästa eller är det också för att få lamineringen i höjd med grund formen på brädan?
Sista frågan:
Räcker det att laminera 1gång? (eller skall man ta det i omgångar) dvs “klägga” i epoxy i springan så långt in som det går för att sedan lägga på 2 lager glasfiber och på med mer epoxy och detta under samma “laminerings session”.
När detta stelnat och är slipat så planerar jag att köra på med gelcoat för sista finishen…rätt ute då?
Usch känner mig som en frågvis snoris, men redo att spotta i nävarna:wink:
-
Måste bara fråga angående det här med undertryck i brädan som flera nämner kan resultera till att den vill suga in vatten? Det är ju klart att ett undertryck har den effekten om brädan är otät. Men om man gör en ordentlig lagning och därefter ser till att skruva upp tryckutjämningsventilen på brädan då den är i användningstemperatur skall väl detta inte vara nåt problem!?
-
@Nachoman 407038 wrote:
Måste bara fråga angående det här med undertryck i brädan som flera nämner kan resultera till att den vill suga in vatten? Det är ju klart att ett undertryck har den effekten om brädan är otät. Men om man gör en ordentlig lagning och därefter ser till att skruva upp tryckutjämningsventilen på brädan då den är i användningstemperatur skall väl detta inte vara nåt problem!?
Exakt, är brädan otät så kommer den suga vatten pga undertryck. Därför är det viktigt att fixa även små skador. Skruva ur luftskruven räcker med att göra om man skall ut å flyga, eller behöver lämna brädan på nått riktigt varmt ställe (så som en svart bil i solen).
-
Enligt CLS/Uffe är små skador och sprickor faktiskt värre än stora när det gäller att ta in vatten. Brädan fungerar som en stor pump när den studsar upp och ner i choppet och är sprickan liten blir undertrycket större i varje “pumptag” och vattnet tränger längre in i brädan. Är det ett stort hål med synlig cellplast kommer vattnet inte så långt. Så att täta småskador så fort man ser dem är väldigt viktigt. Sug ut så mkt vatten som möjligt med munnen och lägg sen på dingstick, för tillfällig lagning dvs.
-
Tadam…här kommer en helknäpp fråga:wink:
Jag la ut en bild på min dingade RRD 360 Evolution tidigare i denna tråd. Trots den taskiga bildkvaliten så ser man nog att min spricka i nosen löper ca 3dm från nosspetsen och bakåt. Bra precis i skarven där man limmar ihop över skrovet med under skrovet (typ).
Planerar att köra med epoxi å glasfiber såsom de inkommna tipsen rekommenderat. Nu till frågan:
Om man inte vågar/vill slipa ner för glasfibret dvs så att det hamnar i liv med brädans ordinarie shape och istället är beredd att offra lite på brädans skönhet. Ide´n som jag har är varför inte dra glasfiber remsa och epoxi lika långt på andra sidan. Nosen kommer då att se betydligt mer “välbalanserande” ut, MEN kommer denna “onödiga” laminering då att förstärka den redan friska delen av nosen…eller är det bara onödigt?
Jag förstår att ni undrar om det brunnit eller…:wink:
-
Fungerar. Men slipa bort färg etc bör du göra så att epoxin biter i fiberlagret under (och torka rent med aceton), annars kan du lika gärna laga med silvertejp.
-
Tack för det raket snabba svaret Svenne!
Men jag är ändå frågande till det du kallar “fiberlagret”, slipar jag så visst försvinner färgen men under den så är det ju bara ASA plast. Räcker det inte bara att få bort färgen och rugga upp ASA plasten eller fäster inte epoxyn bara på denna yta.
Känns som om denna bräda är uppbyggd av ett skal i ASA plast och sedan fylld med “frigolit bollar”. Men va vet jag?
-
Mindre skador brukar jag slipa upp och laga med vitt glasfiberspackel, ev laminerat med matta i första lagret.
Frid.
/Richard
-
@Mang-E 407035 wrote:
Janne_b…vad menar du med “Tejpa först runt skadan och sedan över lagningen när du laminerat”?
Runt skadan är solklart men att tejpa över lamineringen, fastnar inte då tejpen i epoxyt? (någon speciell tejp kanske)
Kör med vanlig maskeringstejp!
@Mang-E 407035 wrote:
Att slipa ca 2-3cm runt skadan är det för att få epoxyt att fästa eller är det också för att få lamineringen i höjd med grund formen på brädan?
För att få maximal vidhäftning. Matta gärna ner färgen runt skadan innan du lackar också så fäster färgen bättre och det går fint att polera bort övergången mellan ny och gammal färg.
@Mang-E 407035 wrote:
Sista frågan:
Räcker det att laminera 1gång? (eller skall man ta det i omgångar) dvs “klägga” i epoxy i springan så långt in som det går för att sedan lägga på 2 lager glasfiber och på med mer epoxy och detta under samma “laminerings session”.
Så länge det inte är ett stort hål utan förhållandevis “tätt” runt skadan, så tar du allt på en gång. Är det ett hål får du lägga i t.ex. divinycell eller något annat hårt skum och slipa det jämt med resten innan du laminerar över det.
@Mang-E 407035 wrote:
När detta stelnat och är slipat så planerar jag att köra på med gelcoat för sista finishen…rätt ute då?
Enklast och snyggast att spackla med finspackel (Plastic Padding) och lacka med sprayburk. Gelcoat e bara massa extrajobb.
@Mang-E 407035 wrote:
Usch känner mig som en frågvis snoris, men redo att spotta i nävarna:wink:
/Janne_B
Logga in för att svara.