Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › disel eller bensin
-
disel eller bensin
Publicerad av don_cavalli på 1 mars, 2004 vid 19:42Skall nu äntligen ta upp surfbuss-livet efter att ha levt i tomhet sen jag skildes från Günter (blommig -74:a).
Men denna gången blir det en lång t4:a. Skall man köpa en disel eller bensinare?
Hur är det med miljöbeskattning på disel? Har hört ryktas att man måste köra ganska mycket för att det skall löna sig med disel..
s svarade 20 år, 9 månader sedan 10 Medlemmar · 19 Svar -
19 Svar
-
Personbilsreggad= Bensin om du inte kör väldigt långt Diesel börjar inte gå plus förräns du kört minst 3000 mil när det gäller person bil. Eller om du kan skriva det på företaget så kan du ta diesel annars bensin när det gäller personbilsreggad bil.
Diesel= Lastbilsreggad
-
Så det jag skall leta efter är alltså en lättlastbils reggad diselbuss?!
-
Ja om du bara skall använda den som surfbuss endast en passagerare. Då spelar det ju ingen roll men skall du ha den som både surfbuss och personbil så får du sattsa på bensin. Jag själv har bara råd till en bil så därför valde jag en Multivan bensin den kan allt men blir dyrare i drivmedelskostnad men jag behöver ju bara en försäkring, en vägskatt så jag tjänar ju mer på att ha en bensindriven buss sen kör jag ju långt ifrån 3000 mil så det var vad som blev bäst för mig men man har ju så olika förutsättningar så det går inte att säga från fall till fall.
-
Köp lb-reggad. Det finns de som är reggade för 2,3,4,5 och ända upp till 6 pers. Om du störst av gallret kan du ju alltid plocka ur det, inte lagligt men vem kommer kontrollera det. Det är så alla norrlänningar gör för att åka lite billigare.
-
Ja allt är ju möjligt men jag föredrar ju säkerheten slänga in 7 pers i en surfbuss låter inte direkt lämpligt, har sett för många olyckor med sådana konstallationer. Ingen brukar överleva men visst billigt är det ju!
-
Snacka du skit Patrikol. Vad menar du för olyckor då i så fall? Frontalkrokar i hög hastighet överlever väl knappt någon Faktum desto är att bussar har förmåga att klättra uppåt vid krock så chansen att överleva i bussen är större! (( Gamla vw hippie bussar undantas givetvis))
-
Snacka skit har jag aldrig gjort det är du alldeles uppenbarligen bäst själv pajas! Fördärva nu inte den här tråden låt killen avgöra själv. Du snackar dessutom i natt mössan framgår tydligt av ditt intelligensbefriande svar! Du påstår alltså med ditt uttalande att 7 pers sitter säkert i en surfbuss som inte har kvar några orginalsäten utan är ombyggd så att folk får sitta på golvet och på en
soffa utan bilbälten, jo du verkar vara en riktigt klok en du. Kom inte och snacka om att bussar klättrar upp på andra bilar med mig det har jag berättat här på Steffo vid ett flertal tillfällen jag har full koll på det. Har du full koll på någonting? Jag betvivlar det starkt! Spara på dina person angrepp annars är du inte välkommen på Steffo överhuvudtaget. Sluta att fördärva andras trådar! Låt killen avgöra själv vad som är bästa för honom! -
Nu är det så att vi pratar om orginalsäten. Jag tvivlar på att det är farligare att sitta i en f.d handikappbuss som är lastbilsreggad för säg 5 pers och har kvar dom gamla sätena än att åka vanlig personbil. Och tar man bort gallret(som då sitter bakom passagerarna) så blir det endast farligt om man lastar massa prylar utan att förankra dem på något sätt, vilket det blir i alla fordon där det inte finns ordentligt last”skydd”.
-
Nu är det ju väldigt ovanligt med ombyggda surfbussar som har orginalsätena kvar! Så nej vi pratar definitivt inte om originalsäten, brukar inte vara det som folk snackar om när dom skall bygga om till surfbuss, snarare lite inredning för att kunna ha saker som man har nytta av till och utrymme till brädorna. Mångsidigheten försvinner därmed och definitivt persontransporten men visst är det en färdtjänstbuss med 7 st säten kvar i så funkar det lika bra har själv inte sett många surfbussar med den konstallationen. Än en gång kom med konstruktiva förslag till den som frågar inte en massa annat orelevant tjaffs som inte ger frågaren någonting.
-
Altid ska du vara så himla duktig Patrikol. Ska du börja snacka om förstöra trådar kan du väl titta på dig själv först för Pajas kan du själv vara. Ja jag vågar påstå att det är säkrare att åka i en Carawelle jämfört med tex ny mellanklass bil. Kom inte å snacka här att du är brandman och vet bäst. vad ska man åka i då? Fast det enda du åker på är nog personangrepp
-
Då skulle du kanske läsa inläggen som jag skrivit till fördel för Caravelle och VW bussar i massor. Jag vet och har vetat länge hur överlägsna dom är jämfört med andra bilar överhuvudtaget, så du har fortfarande inte kommit med något konstruktivt! Och vad det gäller personangrepp så nä det är det ingen som skall behöva stå ut med här så forsätter du med dom så är du snart bannad ifrån Steffo “Dasen” Vet fortfarande inte ett smack om vart du vill komma förutom att göra person angrepp och bråka!
-
Det är bara att söka upp en LB reggad diesel, helt klart bästa alternativet om den ska användas som surfbuss vilket jag förmodar att du ska ha den till. Visserligen högre inköpskostnad men planerar du att ha den x antal år så har du igen pengarna ändå, och lite till. Gör du utlandsresor så blir det bingo….. Ytterligare fördelar med diesel är längre livslängd samt högre driftsäkerhet.
De nyare turboversionerna går också mycket bra, nästintill en pigg bensinare. Men haka inte fast dig på enbart en modell, det finns mycket godis att välja på! -
Sorry Patrikol. Var inte meningen att bråka Men måste erkänna att jag tycker om när du kastar skit tillbaka
Gillar dock starkt seriösa disscussioner.
Hade inte du en buss själv?
mvh -
Jo jag har kört Caravelle och Multivan i cirka 15 års tid både på jobb och privat så jag tycker mig känna till en hel del om just denna typ av bil. Dock inte bilmeckar saker för jag är inte så vass på just det. Men erfarenhet av att ägt och kört Bussarna har jag ju en del. Jag kan ilskna till lite väl ibland med Sorry Men svingar någon så svingar jag tillbaka. Alltid kul att veta att det finns fler än jag som gilla Folkabussarna.
Logga in för att svara.