-
Distansseglingar?
Hur många här har försökt segla längre sträckor eller funderat på det?
En sak jag ibland tycker är lite trist med vindsurfingen är att man nästan alltid bara seglar fram och tillbaka på i stort sett samma ställe. Visst är det himla kul ändå, men så fort som man seglar när man blåser fram i full planing så borde det vara möjligt att ta sig nånstans.
Jag har lekt med tanken att gå i vid görväln och försöka kryssa mig in mot Stockholm vid sydostvind eller så, men oftast tunnar vinden ur när jag börjar komma in på Lövstafjärden. Med 9.7 och 62-fena på Techno2:an (jag börjar absolut drömma formuladrömmar) har jag visserligen slörat till Kallhäll och kryssat hem därifrån, men nån större distans är det inte. Sommaren -96 på Öland hade jag ny lättvindsbräda, en RRD 286 och försökte kryssa med 7,8:an (då mitt största segel) från Röhälla där jag bor och upp till Stora Rör. Det gick nästan, men var lite läskigt, farleden går väldigt nära land just där, ett tu tre hade jag en fartygsstäv pekandes mot mig när jag stod med mjölksyra i armarna och försökte dra rigg.
Med vår mälar22 har vi seglat runt en massa i skärgården och man kommer ju en bit ut även om det går sakta. På brädan borde man ju kunna hoppa på nånstans nära stan och segla ut till Sandhamn på bara några timmar, om inte om vore.
Största problemet är väl riggen, den känns faktiskt som en enorm begränsning. Ökar eller minskar vinden med bara några få m/s så räcker det för att man ska ligga rätt illa till. Kan man justera om uthal och nedhal ute på vattnet blir väl läget lite bättre, men M22:an funkar med samma rigg i 2 m/s som i 20.
Nästa problem är väl haveririsken. Det är nog bra att ha med reservfenor och andra reservdelar, och att inte segla ensam, om man nu ens ska tänka tanken att inte ha följebåt. En vattentät ryggsäck med övernattningsprylar kanske också vore bra om man skulle råka ut för nåt värre haveri och blir tvungen att ta sig iland på nån ö.
Inte heller har jag nånsin fått en känsla av att man kryssar så himla lysande på en surfbräda. Okej, ni med formula tar mer höjd än jag men ska jag höjda lika bra som nån av kölbåtarna som seglar genom görväln, då måste jag hitta en REJÄL vindby och ha drag så jag knappt kan hänga kvar på vattnet. Ska man segla långt blir det nog ganska jobbigt om man blir tvungen att kryssa sig genom nåt trångt sund som accelererar vinden.
Hur som helst, det vore kanonkul att prova!
Logga in för att svara.