-
Div II, Rundbottnad, Div 2, D2, DII, Division 2
Allt om Div II, Rundbottnat, Div 2, D2, DII, Division II, Division 2!
Hej!
Har inte hittat så mycket om division II här på konfen och tycker det hade varit roligt om det går att ändra på det. Tänker mig att tråden kan få rymma “allt” om dessa racingmaskiner 🙂
Till exempel:
Material: brädor, riggar och tillbehör.
Reparation och underhåll
Seglingsteknik
HistorikNågra länkar jag hittat hittills:
http://www.opendivision2.org/
http://www.lbwindsurfing.com/Min egen största utmaning ligger för närvarande i att få tag i en bräda. Nästa blir väl att lära mig stå kvar på den…
Alla skakar på huvudet när jag berättar om min nya/senaste idé så jag vill försöka motivera mig genom att dra lite av min egen historik (ja, antagligen skrattar man dessutom bakom ryggen på mig men det är jag van vid, det är ju nu nästan 35 år sedan vindsurfing var inne):
Jag trillade dit i mitten på 80-talet, hamnade direkt i funboardträsket och har följaktligen tillbringat de senaste 30 åren av mitt liv i väntan på vind.
Succesivt har jobb och familj ätit upp allt mer av tiden och jag har försökt kompensera genom att köpa större brädor och segel :santa:. Försommaren i år har varit en katastrof surfmässigt för mig så började hjälplöst fundera på att kasta bort ännu mer mödosamt ihopsparade kronor på ännu större bräda och segel (typ Formula eller JP Superlightwind), när vägen till frälsning plötsligt uppenbarade sig för mig. Rundbottnat :shocked:!
Rundbottnade brädor är gjorda för att INTE plana och häpp, skulle man kunna slippa planingsnojan (man är på jobbet, ser träden som rör sig i vinden, men är det tillräckligt för att plana? Och framförallt, kommer det att vara tillräckligt för att plana efter jobbet? Ja, ni vet väl svaret lika väl som jag… :mad:). Ja, man kanske rentav för första gången skulle kunna få uppleva hur det är att leva som en normal människa som sysslar med normala sporter som man kan utöva på bestämda tider inplanerade i förväg!
Jag har i alla fall en surfkompis som också tänt på idén och råkar ha en gammal 80-talspråm som vi testat. Succé. Kom ner till stranden för att surfa i stekande solsken, 25 grader varmt och en varm, lätt bris medan vi riggade och hjälptes åt att släpa ner pråmen i vattnet – härligt, har aldrig tidigare upplevt det i Sverige! Det är ju förvisso en helt annan sport jämfört med vågsegling men vi blev båda positivt överraskade av hur roligt och härligt det faktiskt var att glida runt i solskenet. Och, som grädde på moset, brudarna som flockades runt om oss efteråt när vi släpade upp pråmen igen!
Nu bor det ju en liten prylnörd någonstans längst inne i själen (det är kanske egentligen därför man håller på med just vindsurfing, det är ju i alla fall inte för att få surfa…) så man vill ju ha bättre grejor än en gammal 80-talspråm i lättvinden, alltså en rundbottnad bräda.
Min kompis har en riktig vän så han har lyckats få en Crit D2:a! Tyvärr sorgligt sprucken både här och där så i behov av omfattande reparation. Återkommer med den så snart jag har lite bilder att lägga upp.
Så, nu är ordet äntligen fritt.
Väl mött alla 🙂
Logga in för att svara.